فناوری اطلاعات

هش‌ریت چیست و چه اهمیتی دارد؟

هش‌ریت به مجموع قدرت رایانشی که برای استخراج و انجام فرآیند تراکنش در یک بلاک‌چین مانند بیت‌کوین و اتریوم استفاده می‌شود، اشاره دارد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا ، هش‌ریت می‌تواند به سرمایه گذاران برای سنجش سلامت و امنیت یک شبکه رمزارز کمک کند.

چرا هش‌ریت اهمیت دارد؟

برای سرمایه گذاران رمزارز، هش‌ریت معیار مهمی است که نشان می‌دهد شبکه اثبات کار یک ارز دیجیتال تا چه حد ممکن است در برابر هکرها، غیرمتمرکز باشد زیرا هر چه هش‌ریت بالاتر باشد، حمله به شبکه دشوارتر و پرهزینه‌تر خواهد بود. کاهش ناگهانی هش‌ریت ممکن است باعث توقف معاملات یا حذف یک سکه توسط پلتفرم‌های رمزارز شود تا از مشتریان خود حافظت کنند.

هش‌ریت چگونه اندازه گیری می‌شود؟

هش‌ریت، اندازه گیری تعداد محاسباتی است که در هر ثانیه انجام می‌شود و می‌توان آن را با میلیارد، تریلیون، کوادریلیون و کوئنتیلیون اندازه گیری کرد. به عنوان مثال، یک هش ۱TH/s به معنای آن است که می‌توان یک تریلیون محاسبه را در هر ثانیه انجام داد. این محاسباتی که اندازه گیری می‌شود، مربوط به استخراج است. ماینینگ، فرآیند تایید و افزودن تراکنش‌ها به یک شبکه بلاک‌چین مانند بیت‌کوین است. افرادی که ارز دیجیتال استخراج می‌کنند، معمولا از سخت‌افزار تخصصی استفاده می‌کنند که می‌تواند تریلیون‌ها محاسبه را در ثانیه انجام دهد. در قبال تایید و اضافه کردن تراکنش‌ها، ماینرها با ارز دیجیتال پاداش می‌گیرند. به طور کلی، هر چه ماینرهای بیشتری در یک شبکه شرکت ‌کنند، هش‌ریت آن شبکه بیشتر می‌شود، زیرا ماینرهای بیشتری برای دریافت پاداش رقابت می‌کنند. هرچه ماینرها کمتر باشند، هش‌ریت کمتر می‌شود.

چه چیزی باعث تغییر هش‌ریت می‌شود؟

موارد زیادی می‌تواند بر روی هش تاثیر بگذارند. ماینرها می‌توانند ارزهای دیجیتالی که می‌خواهند استخراج کنند را انتخاب کنند. از آنجایی که فرآیند استخراج رمزارز، دربرگیرنده هزینه‌هایی (انرژی، سخت‌افزار، زمان) است، ماینرها به دنبال استخراج ارزهای دیجیتال با بالاترین بازده سرمایه‌گذاری هستند.

هش‌ریت بالا نشان می‌دهد که رقابت بیشتری وجود دارد، اما پاداش هنوز هم می‌تواند ارزش آن را داشته باشد. به عنوان مثال، هش‌ریت بیت کوین به ۱۷۹ اگزاهش در ثانیه (۱ اگزهاش برابر با ۱ کوئنتیلیون است) رسیده است، اما ماینرها همچنان برای مشارکت انگیزه داشتند زیرا پاداش بالقوه ارزش این هزینه را داشته است.

ماینرها معمولا با ارزیابی هزینه استخراج یک سکه در مقابل پاداش، تصمیم می‌گیرند که کدام سکه را استخراج کنند. به عنوان مثال بیت‌کوین را در نظر بگیرید. هر چند هفته یک بار، پروتکل بیت‌کوین به طور خودکار، میزان سختی استخراج بیت‌کوین‌های جدید را بر اساس هش‌ریت فعلی تنظیم می‌کند. هنگامی که هش‌ریت بالا باشد، سختی ماینینگ زیاد است. هنگامی که هش‌ریت کاهش پیدا می‌کند، دشواری آن کاهش هم می‌یابد. بر اساس این سختی، ماینرها می‌توانند حساب کنند که آیا تلاش آنها برای استخراج آن رمزارز خاص ارزش دارد یا خیر. این یک سیستم خود تنظیمی است.

اگر هش‌ریت کاهش یابد چه اتفاقی می افتد؟

هش‌ریت کمتر به معنای آن است که برای تایید و افزودن تراکنش‌ها به بلاک‌چین آن ارز دیجیتال، به قدرت محاسباتی کمتری نیاز است. این امر می‌تواند آن ارز دیجیتال را کمتر غیرمتمرکز کند، زیرا ماینرهای کمتری برای تسلط بر شبکه نیاز دارند.

هر چه یک ارز دیجیتال غیرمتمرکزتر باشد، ریسک بیشتری با آن همراه است. اگر بازیگر مخربی شبکه‌ای را تصاحب کند، می‌تواند شبکه را به شدت مختل کند. این یک خطر بزرگ برای سرمایه گذاران و پلتفرم‌های رمزنگاری است. اگر نرخ هش یک ارز دیجیتال به طور پیوسته یا به سرعت در حال کاهش باشد، پلتفرم‌های ارز دیجیتال ممکن است برای محافظت از خود و مشتریانشان در برابر از دست دادن وجوه، معاملات را محدود کرده یا آن رمزارز را از فهرست حذف کنند.

اگر هش‌ریت افزایش یابد چه اتفاقی می‌افتد؟

هش‌ریت بالاتر به این معنی است که برای تایید و افزودن تراکنش ها به بلاک چین آن ارز دیجیتال، به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز است. این امر باعث می‌شود که ارز دیجیتال ایمن‌تر شود، زیرا به ماینرهای بیشتری نیاز دارد و انرژی و زمان بیشتری برای تصرف شبکه صرف می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا