گیم

هزینه‌ی ساخت بازی های موبایل چقدر است؟

اگر به‌تازگی یک ایده فوق العاده برای ساخت موبایل گیم به ذهن‌تان رسیده‌است، احتمالاً با این سوال مواجه شده‌اید که هزینه‌ی ساخت بازی های موبایل چقدر است؟ هنگام برآورد هزینه‌ی ساخت بازی های موبایل، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند. به برخی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در هزینه‌ی ساخت بازی در زیر اشاره شده‌است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازسرگرمی، بازی‌های موبایل عموماً برای اپ‌استور (iOS) و گوگل‌پلی (Android) ایجاد می‌شوند. هزینه‌ها از ۳۰۰۰ دلار برای مینی بازی‌های ساده تا ۱۵۰۰۰ دلار برای بازی‌های پیچیده‌تر و چند نفره متغیر است. در واقع، بسته به گزینه‌های به‌کار رفته در بازی، مانند سیستم‌های پرداخت یا برخی عملکردهای مدیریتی، قیمت‌ها متفاوت خواهند بود. به‌صورت کلی، بازی های موبایلی برای سیستم‌عامل  iOS، گران‌تر از بازی‌های اندرویدی است.

نوع بازی و سطح پیچیدگی آن

قبل از اینکه تیم ساخت بازی هزینه‌ی توسعه بازی را تأمین کند، باید تمام الزامات و جنبه‌هایی احتمالی به‌کار رفته در بازی را بررسی کنند. هرچه بازی پیچیده‌تر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود.

بازی های موبایلی کوچک

بازی‌های کوچکی که گزینه‌های پیچیده، مانند سیستم پرداخت یا ذخیره امتیاز ندارند، ساده‌ترین راه برای سازندگان بازی است. کنترل‌های ساده بازی و گرافیک دو بعدی آن‌ها به زحمت نمی‌اندازد و توسعه‌دهندگان بازی باتجربه می‌توانند چنین بازی‌هایی را در عرض چند روز یا چند هفته ایجاد کنند. ساخت بازی های موبایلی ساده به بودجه‌ای کم‌تر از ۵۰۰۰ دلار نیاز دارند. در عوض، اگر می‌خواهید یک بازی کوچک با رابط جذاب دو بعدی یا سه بعدی، سطوح بیش‌تر و چند گزینه اضافی برای بازیکنان بسازید، قیمت آن می‌تواند از ۲۰۰۰۰ دلار تا ۴۰۰۰۰ دلار متغیر خواهد بود.

برای به حداقل رساندن ریسک و هزینه‌ها، توصیه می‌شود یک بازی را به‌عنوان نمونه اولیه بسازید تا بتوانید ایده‌تان را تأیید کنید و پتانسیل آن را برآورد کنید.

بازی های موبایلی متوسط

پیچیدگی  این دسته از بازی‌ها بیش‌تر است. در این بازی‌ها از سطوح مختلفی برای کاوش با دشواری‌های متفاوت، شخصیت‌های مختلف، داستان پیچیده‌تر، صدا، جلوه‌های بصری، رابط کاربری جذاب و دوستانه استفاده شده‌است. هزینه ساخت بازی های موبایل متوسط می‌تواند بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار دلار باشد.

بازی های موبایلی بزرگ

بازی های موبایلی بزرگ خط داستانی جذاب و محتوای غنی به بازیکنان ارائه می‌دهند. هزینه‌ی ساخت بازی های موبایل از این نوع، ممکن است بیش از ۱۵۰۰۰۰ دلار باشد.

عوامل مؤثر در هزینه‌ی ساخت بازی های موبایل

صرف نظر از نوع و اندازه بازی‌ای که قرار است بسازید، عوامل مختلفی بر هزینه‌ها تأثیر می‌گذارند، که تقریباً برای انواع بازی های موبایل صدق می‌کند.

بازی های موبایل دو بعدی یا سه بعدی

هزینه ساخت بازی های موبایل دو بعدی می‌تواند بین ۵ تا ۲۰ هزار دلار باشد. اما اگر عملکرد بازی پیشرفته‌تر باشد، می‌تواند تا ۵۰ هزار دلار افزایش یابد. هزینه بازی سه بعدی بیش‌تر از بازی با گرافیک دو بعدی است. قیمت چنین بازی‌هایی از ۲۰۰۰۰ دلار شروع می‌شود و حتی می‌تواند تا ۲۵۰۰۰۰ دلار نیز افزایش یابد.

هزینه های جانبی در فرایند ساخت

برای اینکه روند توسعه بازی به‌خوبی ساختار برنامه‌ریزی شود، توسعه دهندگان بازی یک استراتژی را در قالب یک سند GDD (Game design document)  ایجاد می‌کنند که شامل تمام جزئیات بازی است. انجام این مرحله بسیار حائز اهمیت است، زیرا اساس کل پروژه خواهد بود.

فرآیند ایجاد سند GDD به زمان و تلاش نیاز دارد که منجر به برآورد هزینه‌های جانبی می‌شود. این هزینه‌ها بر اساس عوامل مختلفی، از جمله هزینه‌ی هر ساعت کار محاسبه می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر مرحله پیش از توسعه ۳۰ ساعت طول بکشد و تیم توسعه ۱۰۰ دلار در ساعت هزینه کند‌، هزینه‌های پیش از ساخت بازی ۳۰۰۰ دلار خواهد بود.

موتور بازی های موبایل

رایج‌ترین موتورهای بازی موبایل Unity و Unreal Engine هستند. معمولاً‌، این موتور‌ها بر هزینه ساخت بازی های موبایل تأثیر نمی‌گذارند. با این حال، اگر بازی‌تان بسیار پیچیده باشد و موتور بازی موبایل مورد استفاده در طی مراحل توسعه تغییر کند، هزینه‌های اضافی ایجاد می‌شود.

بازی‌های تک نفره و چند نفره

با توجه به گزینه‌هایی که در این نوع بازی‌ها باید اضافه شوند، بازی‌های چند نفره می‌توانند گران‌تر از بازی‌های تک‌نفره باشند. به‌عنوان مثال، تعامل بازیکنان با یک‌دیگر و عملکرد اتصال به اینترنت هزینه‌ای اضافی به هزینه نهایی ساخت بازی های موبایل اضافه می‌کند.

بازاریابی

حتی اگر بازی موبایل شما سرگرم‌کننده و جذاب باشد، باز هم به بازاریابی هوشمند نیاز دارید تا بازی شناخته شود. پس از سرمایه‌گذاری چند هزار دلاری در هزینه‌های ساخت یک بازی موبایل، باید به‌طور جدی درباره‌ی سرمایه‌گذاری برای تبلیغات بیاندیشید تا سرمایه خود را پس بگیرید و سود مناسبی کسب کنید. برای تناسب بودجه شما، بهتر است که هزینه بازاریابی را از ابتدا به لیست هزینه‌های ساخت بازی های موبایل اضافه کنید.

بودجه بازاریابی آن‌قدر مهم است که سازندگان بزرگ بازی، گاهی اوقات، بیش‌ از هزینه‌های جانبی برای تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما در موارد عادی، هزینه‌ی بازاریابی حداقل ۳۰ درصد از بودجه کلی را به خود اختصاص می‌دهد تا بازی پس از توسعه به مخاطبان هدف برسد و سود کسب کند.

استودیوی توسعه‌ی بازی‌ای که با آن همکاری می‌کنید، می‌تواند مؤثرترین راه‌های بازاریابی را به شما پیشنهاد کند. همچنین، پس از اتمام ساخت بازی، به توزیع آسان و هوشمندانه‌ی بازی شما کمک می‌کند. موفقیت ساخت بازی های موبایل بستگی به میزان مؤثر تبلیغ آن دارد. بنابراین، برای بازاریابی اهمیت ویژه‌ای قائل شوید.

موقعیت قرارگیری سازنده

بسته به موقعیت تیم توسعه‌ی بازی های ویدئویی، هزینه‌ی ساخت بازی های موبایل می‌تواند بین ۳۰ تا ۱۵۰ دلار در ساعت باشد.

استودیوی بازی سازی مستقل یا حرفه‌ای

بسته به میزان پیچیدگی پروژه، می‌توانید همکاری با یک فریلنسر یا استودیوی حرفه‌ای مانند استارلوپ استودیوز (Starloop Studios) را انتخاب کنید. برای کاهش هزینه‌ی ساخت بازی های موبایل، اولین ایده این است که با یک فریلنسر کار کنید. با این حال، اگر پروژه‌ی شما پیچیده‌تر است، باید تیمی از متخصصان بازی‌سازی را استخدام کنید که خدمات توسعه بازی کامل را به‌صورت کامل ارائه می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا