موبایل

نقد و بررسی آیفون 13 و سامسونگ گلکسی S21

چندی پیش شرکت اپل از یک گوشی هوشمند به نام آیفون 13 رونمایی کرد که این دستگاه را می‌توان رقیب اصلی گوشی گلکسی S21 شرکت سامسونگ دانست. دلیل این موضوع نیز نزدیک بودن قیمت به هم، مشخصات تقریبا مشابه، صفحه نمایش هم اندازه و… بوده و بر اساس این موضوع باید این دو گجت را در یک بازه قرار داد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازسرگرمی، سامسونگ در کنار این گجت از دو دستگاه دیگر رونمایی کرد که این گجت‌ها در واقع دارای مشخصات بهتری نسبت به گلکسی اس 21 هستند و همچنین می‌توان گفت که کیفیت ساخت نسخه گران قیمت این سری یعنی Galaxy S21 Ultra بسیار بیشتر از نسخه پایه بوده و این موضوع در رابطه با سری آیفون 13 نیز صدق می‌کند.

اپل تصمیم گرفت که چهار دستگاه در سال جاری به بازار عرضه کند که دو نسخه از این دستگاه‌ها از نظر کیفیت ساخت به عنوان پرچمدار شناخته نمی‌شوند؛ زیرا تنها از مشخصات گجت‌های پرچمدار استفاده می‌کنند و کیفیت ساخت آن‌ها در حد دو نسخه پرو و پرو مکس نیست.

بررسی گلکسی S21 و آیفون 13

گوشی آیفون 13 اپل دارای وزنی معادل ۱۷۴ گرم است که نسبت به گوشی پرچمدار شرکت سامسونگ ۵ گرم سنگین‌تر است. این موضوع کاملا بدهی بوده که هر دو کمپانی تصمیم گرفتند که از مقاوم‌ترین شیشه‌های تولید شده برای محافظت از صفحه نمایش استفاده کنند. اما در جنس پنل پشتی به کار رفته تفاوتی میان این دو دستگاه وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

شرکت سامسونگ در اقدامی عجیب تصمیم گرفت که پنل پشتی گلکسی اس 21 را از جنس پلاستیک تولید کند و علاوه بر این موضوع از آلومینیوم برای ساخت بدنه دستگاه استفاده کرد. استفاده از پلاستیک برای پنل پشتی برای بسیاری از کاربران ناخوشایند بوده و دلیل آن این است که در دست گرفتن یک گوشی گران قیمت با مشخصات گجت‌های پرچمدار باید حس بسیار خوبی را به کاربران منتقل کند که این موضوع در رابطه با گوشی جدید این کمپانی صدق نمی‌کند.

در حال حاضر گوشی‌های میان‌رده موجود در بازار از چنین کیفیت ساختی استفاده می‌کنند، بر اساس اطلاعات منتشر شده سامسونگ اعلام کرده است که برای جلوگیری از افزایش قیمت نسخه پایه گلکسی اس 21 تصمیم گرفت که چنین اقدامی را انجام دهد. در مقابل، اپل نیز از آلومینیوم برای ساخت بدنه گوشی خود استفاده کرده است که این موضوع نیز چندان نمی‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند.

اما این شرکت برای بالا نگه داشتن کیفیت ساخت تصمیم گرفت که از پنل پشتی شیشه‌ای برای پوشاندن پشت گوشی آیفون 13 استفاده کند. جالب است بدانید این گجت از فناوری شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند و دلیل آن وجود پنل شیشه‌ای است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که دستگاه شرکت اپل نسبت به گوشی کمپانی سامسونگ در این بخش برتری دارد.

علاوه بر این موضوع اپل گوشی جدید خود را طوری طراحی کرده است که می‌تواند به مدت زمان ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری آب دوام بیاورد و این موضوع به معنی پشتیبانی از گواهینامه IP68 است. سامسونگ نیز از این گواهینامه پشتیبانی می‌کند، اما گوشی گلکسی S21 تنها می‌تواند در مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورد.

آیفون 13

صفحه نمایش

کمپانی اپل تصمیم گرفت که آیفون 13 را نیز همانند نسخه‌های پرو و پرو مکس به پنل Super Retina XDR OLED مجهز کند. این پنل از فناوری‌های جذابی همانند HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند که به همین دلیل کیفیت محتوای نمایش داده شده در صفحه نمایش بسیار جذاب است. میزان روشنایی این صفحه نمایش ۸۰۰ نیت بوده که به همین دلیل استفاده از این گجت در زیر نور مستقیم خورشید امکان پذیر است.

این صفحه نمایش دارای اندازه ۶.۱ اینچی بوده که توانسته است ۸۶ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد. وضوح تصویر این صفحه نمایش معادل ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل است و از تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد. جالب است که بدانید میزان روشنایی این نمایشگر هنگام مشاهده محتواهای مختلف افزایش یافته به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد. بر اساس این موضوع می‌توان گفت که استفاده از چنین صفحه نمایشی برای مشاهده فیلم و اجرای بازی بسیار مناسب است.

سامسونگ از پنلی به نام Dynamic AMOLED 2X برای ساخت صفحه نمایش ۶.۲ اینچی استفاده کرده است. این صفحه نمایش از فناوری +HDR10 پشتیبانی کرده و علاوه بر این موضوع این نمایشگر از نرخ تازه سازی بالا نیز بهره می‌برد. استفاده از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی توانسته که توجه کاربران را به خود جلب کند و به یک برتری نسبت به گوشی iPhone 13 اپل تبدیل شود.

ناگفته نماند که دو نسخه پرو و پرو مکس سری پرچمدار جدید اپل از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کنند، اما اپل برای جلوگیری از افزایش قیمت دو نسخه پایه و مینی تصمیم گرفت که از همان نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی استفاده کند. میزان روشنایی نمایشگر گوشی گلکسی S21 معادل ۱۳۰۰ نیت است که به همین دلیل می‌توان گفت که در تمام شرایط نوری به راحتی می‌توان محتوا نشان داده شده توسط نمایشگر را مشاهده کرد.

سامسونگ نیز به دلیل استفاده از سیستم عامل اندروید از فناوری Always-on display بهره می‌برد که کاربران می‌توانند اطلاعات مختصری از وضعیت دستگاه را روی صفحه نمایش مشاهده کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در صورت استفاده شرکت اپل از نمایشگرهای LTPO شاهد پشتیبانی از فناوری مشابه در گوشی‌های آینده اپل خواهیم بود.

آیفون 13

سخت افزار

شرکت اپل همچنان از تراشه‌های تولید شده کمپانی خود برای تامین قدرت سخت افزاری آیفون‌ها استفاده می‌کند و به همین دلیل اینبار شاهد وجود تراشه‌ای ۵ نانومتری در پرچمدار جدید اپل هستیم که Apple A15 Bionic نامیده می‌شود. این پردازنده قادر است که سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌های عرضه شده را به راحتی اجرا کند و در هنگام اجرای بازی کاربران شاهد افت فریم نخواهند بود.

علاوه بر این موضوع همانند پردازنده قبلی این کمپانی که در گوشی آیفون 12 استفاده شد این تراشه نیز ۵ نانومتری بوده و خبری از پیشرفت خاصی در این بخش نیست. بر اساس گزارش‌های منتشر شده دلیل اصلی این موضوع قدرت سخت افزاری بیش از حد تراشه Apple A14 Bionic است که اپل تصمیم گرفت تنها تغییراتی جزئی در این تراشه به وجود بیاورد.

این دستگاه نیز همانند دیگر گوشی‌های شرکت اپل با سه گزینه برای انتخاب حافظه به بازار جهانی عرضه شد؛ گزینه اول از حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی استفاده می‌کند که در سال جاری چندان نمی‌تواند پاسخگو نیاز کاربران باشد. نسخه دوم دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی بوده که برای علاقه‌مندان به ذخیره اطلاعات و اجرای بازی‌های سنگین مناسب است.

گران قیمت‌ترین نسخه این گوشی هوشمند از ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد که خرید این نسخه به علاقه‌مندان به فیلم برداری، اجرای بازی‌های سنگین، ذخیره اطلاعات و …. پیشنهاد می‌شود. ناگفته نماند که این گوشی هوشمند به رم ۴ گیگابایتی مجهز شده که میزان حافظه داخلی در میزان رم استفاده شده در دستگاه تاثیر ندارد؛ این موضوع بدان معنی است که هر سه نسخه از رم ۴ گیگابایتی بهره می‌برند.

در مقابل، سامسونگ تصمیم گرفت که همانند گذشته گوشی هوشمند خود را با دو تراشه به بازار عرضه کند. تراشه اول متعلق به کمپانی کوالکام بوده که یک چیپست ۵ نانومتری محسوب می‌شود. این تراشه در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده تولید شده شرکت کوالکام بوده که Snapdragon 888 5G نامیده می‌شود. این پردازنده در کشورهای بسیار محدودی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و در بسیاری از دیگر کشورها از جمله ایران نسخه مجهز شده به تراشه اگزینوس در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

این پردازنده توسط کمپانی سامسونگ تولید شده که دلیل اصلی تولید آن سوددهی بیشتر کمپانی است. این چیپست نیز یک تراشه ۵ نانومتری است که Exynos 2100 نامیده می‌شود. در کنار این تراشه‌ها دو تراشه دیگر در نسخه‌های مختلف به نام‌های Mali-G78 MP14 و Adreno 660 وجود دارند که وظیفه پردازش گرافیک بر عهده این دو چیپست است.

در گذشته تراشه‌های تولید شده توسط کمپانی سامسونگ یعنی اگزینوس نسبت به پردازنده‌های هم‌رده کوالکام از قدرت سخت افزاری کمتری بهره می‌بردند. این موضوع توانست باعث نارضایتی بسیاری از کاربران شود و به همین دلیل سرانجام سامسونگ پس از گذشت مدت زمان بسیار زیاد این تراشه‌ها را دستخوش تغییراتی که در بعضی از آزمایش‌های انجام شده چیپست Exynos 2100 عملکرد بهتری از خود نسبت به Snapdragon 888 نشان می‌دهد.

این گوشی هوشمند با دو گزینه برای انتخاب حافظه به بازار عرضه شد که گزینه اول از حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و گزینه دوم از ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. ناگفته نماند که سامسونگ از ۸ گیگابایت رم برای مدیریت این گجت استفاده کرده است که به کاربران این اجازه را می‌دهد برنامه‌های بسیاری را به صورت هم‌زمان اجرا کنند. یکی از برتری‌های گوشی‌های سامسونگ نسبت به آیفون‌های اپل پشتیبانی از درگاه microSD بود که افراد می‌توانستند میزان حافظه دستگاه را افزایش دهند که در اقدامی عجیب سامسونگ تصمیم گرفت پشتیبانی از این درگاه را متوقف کند.

آیفون 13

دوربین

شرکت اپل تصمیم گرفت که در پنل پشتی گوشی آیفون 13 دو دوربین به صورت مورب قرار دهد. همانطور که در بالا اشاره کردیم این گوشی هوشمند از مشخصات دستگاه‌های پرچمدار بهره می‌برد و در بعضی از موارد دارای ویژگی‌های دستگاه‌های میان‌رده است. این موضوع می‌تواند وجود تنها دو دوربین در پنل پشتی این دستگاه را توجیه کند.

دوربین‌های قرار گرفته در پنل پشتی هر دو دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی هستند که از آن‌ها برای تصویر برداری در حالت عادی (واید) و حالت فوق عریض (اولترا واید) استفاده می‌شود. در ماژول دوربین این دستگاه‌ها یک فلش LED نیز برای تصویر برداری در اختیار کاربران قرار گرفته است که به کاربران اجازه تصویر برداری در نور کم را می‌دهد.

علاوه بر این موضوع امکان پشتیبانی از HDR و Dolby Vision HDR تا نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه وجود دارد و همچنین به دلیل وجود دو اسپیکر در بالا و پایین این گجت، از صدای استریو نیز پشتیبانی می‌شود و کاربران می‌توانند صدا را به صورت استریو نیز ضبط کنند. دوربین‌های پنل پشتی این گجت قادر هستند که با کیفیت 4K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند که این موضوع توجه کاربران را به خود جلب کرد.

در قسمت بالای صفحه نمایش در ناچ کوچک شده این دستگاه یک دوربین برای تصویر برداری در حالت سلفی در اختیار کاربران قرار گرفته است که این دوربین دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است. این دوربین می‌تواند تصاویر با کیفیت بالا و جزئیات بسیار زیاد به ثبت برساند، ناگفته نماند که این سنسور نیز می‌تواند با کیفیت 4K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند.

در مقابل، سامسونگ در پنل پشتی پرچمدار خود سه دوربین برای تصویر برداری در اختیار کاربران قرار داده است. دوربین اول از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد که از آن برای تصویر برداری در حالت عادی (واید) استفاده می‌شود. دوربین دوم یک سنسور تله فوتو بوده که دارای کیفیت ۶۴ مگاپیکسلی است که از بزرگنمایی سه برابری استفاده می‌کند.

دوربین آخر نیز در پنل پشتی این گوشی دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بوده که از آن برای تصویر برداری در حالت اولترا واید استفاده می‌شود. این دوربین‌ها از فناوری‌های +HDR10 و ضبط صدا به صورت استریو پشتیبانی می‌کنند و بر اساس تصاویر گرفته شده می‌توان گفت که این گوشی هوشمند برای تصویر برداری به صورت حرفه‌ای نیز مناسب است، اما گزینه‌های بهتری نیز در بازار وجود دارند.

این گوشی هوشمند قادر است که همانند آیفون 13 تصویر برداری و در کیفیت 4K فیلم برداری کند. سامسونگ تصمیم گرفت که پشتیبانی از کیفیت 8K را با نرخ فریم ۲۴ فریم بر ثانیه در اختیار کاربران قرار دهد. در بالای صفحه نمایش یک بریدگی بسیار کوچک وجود دارد که در آن یک دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی قرار گرفته که می‌تواند تصاویر با کیفیت بالایی را به ثبت برساند؛ زیرا از تکنولوژی‌هایی همانند Auto-HDR بهره می‌برد.

باتری و شارژر

کمپانی اپل شارژ را از جعبه دستگاه‌های خود حذف کرده و به همین دلیل کاربران باید در هنگام خرید گوشی هوشمند یک آداپتور ۲۰ واتی نیز خریداری کنند تا بتوانند باتری گوشی آیفون 13 را شارژ کنند. اپل تصمیم گرفت که از یک باتری با ظرفیت ۳۲۴۰ میل آمپر ساعت برای تامین انرژی iPhone 13 استفاده کند. این شارژر قادر است که در مدت زمان ۳۰ دقیقه تقریبا ۵۰ درصد از ظرفیت کل باتری را شارژ کند.

سامسونگ نیز به تقلید از اپل تصمیم گرفت که آداپتور را از جعبه گوشی‌های خود حذف کند و شارژر را به صورت جداگانه در اختیار کاربران قرار دهد. ناگفته نماند که باتری گلکسی S21 معادل ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت است که یک شارژر ۲۵ واتی به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا بتواند نصف ظرفیت باتری را پر کند. ناگفته نماند که هر دو دستگاه از فناوری‌های شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کنند که این فناوری دارای توان شارژ ۱۵ واتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا