تکنولوژی

نخستین «شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان» تاسیس شد

«مجتمع شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان» برای نخستین بار در کشور تاسیس شد و فعالیت خود را در پارک فناوری پردیس آغاز کرد.

به گزارش البرز فاوا نیوز؛ پارک فناوری پردیس و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، «مجتمع شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت های دانش بنیان و نخبگان»، برای نخستین بار در ایران، در پارک فناوری پردیس شروع به کار کرد. تاسیس این شورا با توجه به وجود هزاران مخترع و شرکت دانش بنیان در سراسر کشور، به ویژه در پارک های «فناوری» و «علم و فناوری» و ضرورت تاسیس شورای حل اختلاف با رویکرد «رسیدگی تخصصی به اختلافات مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علم و فناوری»، طراحی و اجرا شده است.

قضات این شورا علاوه بر داشتن اختیارات ذکر شده در مواد 9 و 11 قانون شوراهای حل اختلاف، مطابق با ماده 8 قانون ذکر شده، به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی، امکان رسیدگی به اختلافات و ایجاد صلح و سازش در کلیه امور مدنی و حقوقی، کلیه جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت را نیز خواهند داشت. در صورتی که در تمامی قرادادهای بین اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در جامعه علمی کشور، شرط داوری «شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان» لحاظ شود، طرفین قرارداد امکان بهره‌مندی از مزایای تخصصی شورا را خواهند داشت. همچنین امکان مراجعه به شورا، در صورت عدم پیش‌بینی نقش داوری برای شورا در قرارداد، بعد از وقوع اختلاف وجود خواهد داشت.

شایان ذکر است، تمامی مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند جهت ارتباط با این شورا یا کسب اطلاعات بیشتر، روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت 15 تا 18 با شماره‌های 76250034 و 76250033 تماس حاصل کنند.

گفتنی است، نهاد شورای حل اختلاف پس از افزایش حجم دعاوی و پرونده‌های ارجاعی به دادگستری، به منظور کاهش مراجعات مردمی و افزایش مشارکت‌ آنها در رفع اختلاف‌های محلی و حل مشکلاتی که ماهیت قضایی ندارند یا از پیچیدگی قضایی کمتری برخوردارند، تاسیس شد. بعد از مدتی با آشکار شدن ضرورت تخصصی شدن شوراهای حل اختلاف در جهت رسیدگی سریع‌تر و با دقت‌تر به پرونده‌ها، شوراهای حل اختلاف تخصصی تاسیس شدند. شوراهای حل اختلاف اصناف، مانند شورای حل اختلاف ویژه بانک‎ها یا امور پزشکی، از این دسته هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا