فناوری اطلاعات

مهاجرت ۲۰ درصد از کاربران نهایی ایران به IPv۶

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره اقدامات ایران در زمینه IPv۶ گفت: تاکنون ۲۰ درصد از کاربران نهایی ایران به IPv۶ مهاجرت کرده‌اند و شبکه‌های دولتی و سازمانی در حال اخذ مجوزهای لازم برای گذار به IPv۶ هستند و هم‌چنین اقداماتی درباره رزرو IPv۶ توسط ایران انجام شده است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، آدرس IP یا Internet Protocol Address یا به اصطلاح عمومی IP، شناسه‌ای است که به هر دستگاه متصل به اینترنت یا شبکه‌ای که از پروتکل اینترنت استفاده کند داده می‌شود. این شناسه کاملاً مجزا بوده و پروتکل به وسیله آن می‌فهمد که داده‌ها یا درخواست‌ها به کدام کامپیوتر فرستاده یا از کدام یک دریافت خواهند شد؛ کاربرد آدرس IP شبیه به آدرس ایمیل است. درصورتی که آدرس ایمیل فردی را در دست نداشته باشیم، نمی‌توانیم به وی ایمیل ارسال کنیم؛ در پروتکل اینترنت نیز چنین است.

نسخه ۶ آی پی (IPv۶) آخرین نسخه از پروتکل اینترنت بوده و با نسخه رایج ۴ (IPv۴) تفاوت بسیاری دارد؛ در ورژن ۶، طول آدرس‌ها ۱۲۸ بیت بوده و دامنه بسیار گسترده‌ای را پشتیبانی می‌کند و در سطح بین‌المللی طی سال‌های گذشته تلاش‌های متعددی در حوزه گذر به IPV۶ صورت گرفته است.

در واقع IPv۴ یک بستر برای آدرس‌های اینترنتی است که کشورهای جهان از آن استفاده می‌کنند اما کمبود این آدرس باعث مشکلاتی برای شرکتهای دولتی و خصوصی در کشورها شده که برای رفع آن ورژن جدیدی به نام IPV۶ در بیشتر کشورهای جهان پیاده‌سازی شده و یا در حال پیاده‌سازی است.

بنابراین برای بهره‌گیری از مزایای IPV۶ که بر اساس یک پروتکل جدید اینترنتی تعریف شده، نیاز به استفاده از مکانیزم‌ها و روش‌هایی است که به گذار یا مهاجرت معروف هستند. بر این اساس با استفاده از این مکانیزم‌ها می‌توان از پروتکل فعلی اینترنت یعنی IPV۴ به پروتکل جدید IPV۶ مهاجرت کرد.

افزایش فضای آدرس‌دهی، پیکربندی خودکار، امنیت بالاتر، مسیریابی کاراکتر، سهولت در ارتباطات چندگانه و پشتیبانی قوی از امکانات چندبخشی از جمله مزایای نظام آدرس‌دهی ورژن ۶ است که در سند راهبردی گذر به این نظام به آن اشاره شده‌ است.

در این راستا به تازگی در همایش «مدیریت منابع اینترنتی، راهبری گذر به IPv۶»، اهم اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت منابع اینترنتی تشریح شد و ضرورت گذار از IPv۴ به IPv۶ مورد بررسی قرار گرفت. محمد خوانساری-رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- در این همایش با تاکید بر این که منابع اینترنتی در جهان به صورت ناعادلانه‌ای توزیع شده‌اند و مدیریت منابع اینترنتی در واقع بخشی از مدیریت اینترنت است، اظهار کرد: در حال حاضر یک سوم آدرس‌های IPv۴ در انحصار آمریکا قرار دارد و به عبارتی به ازای هر آمریکایی چهار IPv۴ وجود دارد. اما در ایران، سرانه هر کاربر از آدرس‌های IPv۴ میزان ۰/۲۵ و ما رتبه ۳۴ دنیا از لحاظ تخصیص آدرس‌های IPv۴ داریم.

به گفته وی، بیش از ۱۲ میلیون آدرس IP در کشور وجود دارد که ۰.۳۳ درصد از سهم کل IPv۴ در دنیا را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که نبود تعداد کافی از IPv۴ مشکلات عدیده‌ای را در راستای توسعه شبکه و فعالیت اپراتورها و کسب و کارها ایجاد می‌کند.

وی گذار از IPv۴ به IPv۶ را یک ضرورت دانست و در خصوص اقدامات ایران در این زمینه بیان کرد: تاکنون ۲۰ درصد از کاربران نهایی ایران به IPv۶ مهاجرت کرده‌اند و شبکه‌های دولتی و سازمانی در حال اخذ مجوزهای لازم برای گذار به IPv۶ هستند. هم‌چنین اقداماتی در خصوص رزرو IPv۶ توسط ایران انجام شده است. به طوری که هم اکنون ایران از منظر رزرو IPv۶ در جهان دارای رتبه ۲۳ است. اما با توجه به پهنه جمعیتی کشور ایران و اختصاص حدود یک درصد از جمعیت کل دنیا در کشور ما، سهم بیشتری باید به ایران اختصاص می‌یافت.

در ادامه علی اصغر انصاری- معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر که سال‌ها پیش به خاطر تصدی پست معاونت شبکه ملی اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات ایران، راهبری مهاجرت به IPv۶ را به عهده داشت، بیان کرد: در سند معماری شبکه ملی اطلاعات تکالیفی وجود دارد که بخشی از آن بر استفاده از IPv۶ در تمامی لایه‌ها و شبکه‌های اختصاصی تاکید دارد و این موضوع، الزامی بر مهاجرت از IPv۴ به IPv۶ را برای کلیه ذینفعان ایجاد می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات، در خصوص اهمیت مهاجرت به IPv۶ به کمبود قابل توجه آدرس‌های نسخه ۴ در ایران و جهان اشاره کرد و با بیان این که تنها راه جبران این کمبود، مهاجرت به نسخه جدید است، گفت: مهاجرت به IPv۶، امکان ارائه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر مکان را که نیاز انکارناپذیر کاربران امروزی است، فراهم می‌کند و از سوی دیگر، با افزایش فضای آدرس دهی می‌توان خدمات متنوعی را با توجه به نوع کاربرد به مردم ارائه داد که روزآمدترین این خدمات می‌تواند در حوزه هوشمندسازی و اینترنت مبتنی بر اشیاء مفید و موثر باشد.

وی در خاتمه از اپراتورها، فعالان LIR و کسب و کارهای حوزه خواست برای ارائه خدمات پیشرفته‌تر و بهتر به انجام دستورالعمل‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای نظارتی که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف مهاجرت از IPv۴ به IPv۶ تهیه شده است، بپردازند.

در این رویداد هم‌چنین، بهروز عباس زاده – معاون اداره کل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات، گزارشی از چالش‌ها و فرصت‌ها در پیاده‌سازی IPv۶ ارائه داد و سپس، لطیف لدید، رییس IPv۶-Prom به صورت ویدئو کنفرانس حضور یافت. بخش پایانی این رویداد نیز به میزگردی اختصاص داشت که در قالب پرسش و پاسخ و با حضور رئیس ثبت دامنه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و کارشناسی از پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا