گیم

معرفی پلی استیشن جدید سونی

پلی استیشن ۵ جدیدترین دستگاه بازی سونی است که این شرکت مشخصات سخت افزاری آن را رسما اعلام کرد.

کنسول بازی PS5 از یک APU قدرتمند استفاده می کند؛ این تراشه در بخش CPU از 8 هسته با معماری ZEN2 بهره برده و در لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید می شود. فرکانس بخش CPU برابر با 3.5 گیگاهرتز است. به خاطر داشته باشید که پردازنده 8 هسته ای پلی استیشن 4 با ریزمعماری جگوار دارای فرکانس 1.6 گیگاهرتز بود. توان GPU یا همان پردازنده گرافیکی در کنسول پلی استیشن ۵ برابر با ۱۰.۲۸ ترافلاپ در ثانیه است. در نتیجه دست کم در بخش پردازش‌های گرافیکی، ادعای مایکروسافت مبنی بر سریع تر بودن کنسول Xbox Series X صحت داشت.

ایکس باکس سری ایکس قوی تر از پلی استیشن ۵ است

کنسول Xbox Series X در بخش پردازش‌های گرافیکی دارای توان ۱۲ ترافلاپ در ثانیه است. فرکانس بخش GPU در کنسول پلی استیشن ۵ به 2.23 گیگاهرتز می رسد که رقم بسیار بالایی برای یک پردازنده گرافیکی در این روزها به شمار می رود. شایان ذکر است که فرکانس CPU و GPU متغیر بوده و احتمالا سونی بیشینه فرکانس ها را اعلام کرده است. در بخش گرافیک، سونی از ریزمعماری RDNA 2 شرکت AMD استفاده می کند؛ در حال حاضر هیچ کارت گرافیکی با این معماری به بازار معرفی نشده است. بخش گرافیکی دارای 36 واحد CU است.

در بخش VRAM یا حافظه گرافیکی، شاهد استفاده از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 به همراه یک رابط حافظه 256 بیتی هستیم. البته اشاره‌ای به فرکانس تراشه‌های GDDR6 مورد استفاده نشده اما فرکانس های 14 و یا 12 گیگابیت بر ثانیه، محتمل ترین پیشنهاد ما خواهد بود. پهنای باند کلی بخش گرافیکی به 448 گیگابایت در ثانیه می رسد. دست کم از نظر فرکانس، پهنای باند و حافظه گرافیکی، به وضوح روشن است که توان نهایی با کارت‌های گرافیک پرچمدار کنونی برابری خواهد کرد.

اما در بخش حافظه ذخیره سازی، دیگر خبری از حافظه های HDD نبوده و سونی از یک SSD سفارشی با ظرفیت 825 گیگابایت استفاده می کند. این اس اس دی از پروتکل NVME پیروی کرده و در نتیجه از اسلات PCI-E 4.0 استفاده می کند. البته در حال حاضر مشخص نشده است که آیا این SSD در فرم M.2 بوده یا خیر. به هر حال متوسط سرعت این درایو بالای ۵ گیگابایت در ثانیه است. به گفته سونی، امکان افزودن حافظه ذخیره سازی بیشتر از طریق درگاه USB در پلی استیشن ۵ محفوظ است.

کنسول نسل نهمی سونی دارای یک درایو نوری از نوع 4K UHD Blu-Ray است؛ در واقع می توان گفت که این درایو جدید و پیشرفته‌ترین نوع درایو سی دی در جهان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا