فناوری اطلاعات

محدودیت استفاده خارجی از خدمات ابری آمریکایی

دونالد ترامپ در آخرین روز حضورش به عنوان رییس جمهور آمریکا فرمان اجرایی را امضا کرد که هدف آن جلوگیری از استفاده از زیرساخت آنلاین آمریکایی توسط عوامل سایبری خرابکار خارجی برای انجام فعالیتهایشان عنوان شده است.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا، این فرمان به وزارت بازرگانی آمریکا اختیار می دهد الزام ثبت مبادلات خارجی را وضع کند و واکنشی به عملیات هک گسترده اخیر شمرده می شود که شرکت نرم افزاری سولار ویندز را آلوده کرد و از طریق آن به شرکتها و سازمانهای حساس دولت آمریکا نفوذ صورت گرفت.

فرمان ترامپ به وزارت بازرگانی اجازه می دهد مانع از فعالیت شرکتهای زیرساخت آمریکایی در کشورهایی شود که از محصولات و خدمات آنها برای انجام فعالیتهای سایبری مجرمانه – خواه توسط اشخاص یا دولت آن کشور – استفاده می شود.

همچنان این فرمان اجازه می دهد شرایط محدودکننده برای خارجیانی که حسابهایی در شرکتهای آمریکایی در آمریکا گشوده یا دارند و معلوم شده که که در فعالیتهای سایبری مجرمانه دست داشته اند، اعمال شود.

وزارت بازرگانی وظیفه دارد در مدت شش ماه از صدور این فرمان، مقررات مربوطه را پیشنهاد کند اما معلوم نیست دولت بایدن چنین فرمانی را اجرایی خواهد کرد یا خیر.

بزرگترین حمله امنیتی سایبری تاریخ آمریکا ماه گذشته برملا شد که شرکت سولار ویندز در مرکز آن قرار داشت. هکرهای روسی مظنون به دست داشتن در این حمله شناخته شدند و ظاهرا با آلوده کردن آپدیت نرم افزار مدیریت شبکه سولار ویندوز، موفق شدند به شبکه های داخلی حداقل ۲۰۰ مشتری این شرکت از جمله سازمانهای دولتی آمریکا و شمار زیادی از شرکتهای خصوصی رخنه کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در عملیاتی که کارشناسان امنیت سایبر آن را فوق العاده پیشرفته و پیچیده توصیف کردند، کد مخرب در آپدیت نرم افزار مدیریت شبکه “اوریون” سولار ویندوز جاسازی شد که حداکثر به ۱۸ هزار مشتری این شرکت ارسال شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا