فناوری اطلاعات

مایکروسافت پاورپوینت چیست؟

به گزارش البرزفاوانیوز؛ نرم‌افزار مایکروسافت پاورپوینت یک ابزار ساخت ارائه‌های بصری است. به کمک این ابزار می‌توانید اسلایدشوهایی درست کنید که شامل متن، تصویر، اشکال، انیمیشن، صوت و موارد بسیار دیگری می‌شود. سپس می‌توانید اسلایدشو خود را بر روی یک تصویر بزرگ به نمایش در بیاورید یا آن را به عنوان یک سند گرافیکی برای خودتان ذخیره نمایید.

کمپانی مایکروسافت، پاورپوینت را اینگونه تعریف کرده است:

«پاورپوینت یک نرم‌افزار ارائه‌ی اسلایدشو است که به عنوان یک ابزار در مایکروسافت آفیس قرار گرفته است. پاورپوینت راهی ساده برای طراحی، همکاری و ارائه‌ی ایده‌ها به صورت پویا و بصری در اختیارتان قرار می‌دهد.»

کارتان تجارت باشد، موضوعی آموزشی داشته باشید یا حتی مساله‌ای شخصی در نظرتان باشد، برای پاورپوینت تفاوتی ندارد، چراکه این نرم‌افزار به قدری انعطاف پذیری ارائه می‌دهد که حتی ساده‌ترین اسلایدشوهای ساخته شده با ویژگی‌های آن، می‌توانند تمام نظرات را به خود جلب کنند

کاربردهای اصلی پاورپوینت

ارائه‌های تجاری برای محصولات و خدمات

اسلایدشوهای آموزشی برای کلاس‌های درسی و کنفرانس‌ها

نمایش‌های شخصی و بصری نظیر اسلایدشوهای تصاویر خانوادگی یا ایجاد نقشه‌های ذهنی (Mind Map)

موارد بازاریابی و فروش

ارائه‌های مناسبتی نظیر عروسی، سالگرد و دورهمی‌های خانوادگی

ارائه‌ی پروژه، بودجه یا مسائل مادی

ایجاد تقویم، گزارشات، نمودارها و جداول برای هر صنعتی

تقریبا با پاورپوینت قادر به ساخت هر نوع سند بصری خواهید بود. ولی در اولین قدم باید با اصطلاحات کلی این نرم‌افزار آشنا شوید.

آموزش پاورپوینت: اصطلاحات پایه

در این مطلب اصطلاحات و عباراتی وجود دارند که مکررا تکرار خواهند شد. از همین رو، نیاز است که ابتدا کمی زمان را صرف آشنایی با این اصطلاحات کنیم تا فرایند یادگیری و درک ادامه‌ی مطلب ساده‌تر شود.

اسلایدشو و ارائه: در طول این مطلب ممکن است این دو عبارت به جای یکدیگر استفاده شوند. هر دوی این مفاهیم به یک سند ساخته شده در پاورپوینت اشاره می‌کنند.

اسلایدها: هر اسلایدشو در پاورپوینت شامل چندین اسلاید می‌شود. اسلایدها در واقع صفحاتی هستند که به ارائه‌ی خود اضافه می‌کنید و یکی پس از دیگری آن‌ها را به نمایش می‌گذارید.

انیمیشن‌ها: انیمیشن‌ها جلوه‌هایی بصری هستند که می‌توانند ظاهری خاص برای اسلاید شما به وجود بیاورند و امکان متحرک‌سازی عناصر اسلاید را به ما می‌دهند.

ترنزیشن‌ها: از نظر لغوی، واژه‌ی «Transition» به معنای جابه‌جایی است. ترنزیشن‌ها هم ابزارهای بصری هستند، ولی تنها در زمانی دیده می‌شوند که در حال جابه‌جایی بین اسلایدها باشیم. با استفاده از ترنزیشن‌ها می‌توانید نظر حضار را به اسلاید خود جلب کرده و یا جلوه‌هایی نمایشی ایجاد کنید.

زبانه‌های موجود در پاورپوینت

امکان ساخت ارائه‌ی جدید، باز کردن یک ارائه‌ی قبلی، ذخیره، چاپ یا اشتراک‌گذاری ارائه‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد.

Home: امکان مدیریت حافظه‌ی کلیپ بورد، اسلایدها، فونت، پاراگراف‌ها، نقاشی‌ها و ویرایش کار را به وجود می‌آورد.

Insert: از طریق این زبانه می‌توانید مواردی نظیر اسلایدها، جداول، تصاویر، لینک‌ها، دیدگاه‌ها، رسانه‌ها، متون و غیره را وارد اسلاید خود کنید.

Design: انتخاب قالب، سفارشی‌سازی اسلایدها و امثال آن از این زبانه انجام می‌شود.

Transitions: برای انتخاب، پیشنمایش و ویرایش ترنزیشن‌ها از این زبانه استفاده کنید.

Animations: امکان انتخاب، پیشنمایش و ویرایش و مدیریت انیمیشن‌ها در این زبانه فراهم است.

Slide Show: شروع و ایجاد اسلایدشو و انتخاب نمایشگر مقصد از این بخش صورت می‌گیرد.

Review: ابزارهایی برای بازخوانی، مدیریت دسترسی، زبان، دیدگاه‌ها و موارد مشابه در این زبانه قرار دارند.

View: تغییر حالت نمایش ارائه، مدیریت گزینه‌های اصلی نمایش، بزرگنمایی و کوچکنمایی تصویر، انتخاب رنگ و کار با پنجره‌ها و مارکوها از این طریق امکان پذیر است

نوار ابزار Quick Access در PowerPoint

درست همانند زبانه‌ها که در تمام نرم‌افزارهای مجموعه‌ی آفیس وجود دارد، نوار ابزار «Quick Access» نیز یک امکان مشترک بین آن‌ها است. اگر از قبل با این ابزار آشنا نیستید، می‌توانید آن را در بالا سمت چپ پنجره‌ی پاورپوینت پیدا کنید. همانطور که از نامش پیدا است، این ویژگی دسترسی سریع به برخی از امکانات را فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا