تکنولوژی

بدون نوآوری رشد اقتصادی امکانپذیر نیست

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه بدون نوآوری رشد اقتصادی امکانپذیر نیست، گفت: شاخص فعلی GR در ایران در مقایسه با ۹ سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد در زمینه شاخص نوآوری بهبود عملکرد داشته‌ایم.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی ناظمی، در آیین گشایش دومین گردهمایی سرمایه‌گذاری فناوری(TIM 2020)  که در راستای برنامه‌های شبکه انتقال و تبادل فناوری کشورهای عضو گروه هشت کشور اسلامی ‌در حال توسعه (D8) برگزار شد، در مورد اهداف این رویداد گفت: گروه کشورهای اسلامی‌ با هدف بهبود جایگاه اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شده است اما بدون نوآوری، رشد اقتصادی در عرصه بین‌المللی امکانپذیر نیست و در اصل نوآوری، موتور رشد اقتصادی است. مهمترین اتفاق در این عرصه رسیدن به یک اکوسیستم پایدار و منسجم در زمینه نوآوری است.

ناظمی‌ در مورد جایگاه اکوسیستم نوآوری ایران در عرصه بین‌المللی نیز گفت: ایران از نظر جایگاه علم و تکنولوژی در خاورمیانه رتبه اول و از نظر تعداد مقالات انتشار یافته جایگاه بالایی دارد. در حال حاضر ایران با وجود حدود ۴۷۰۰ شرکت دانش بنیان، ۱۳۹ دانشگاه دولتی، ۳۲۲ دانشگاه خصوصی، ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۶ مرکز رشد پتانسیل موثری از نظر ارتقای جایگاه کشور برای توسعه علم دارد و می‌تواند یک اکوسیستم فعال و پویا را ایجاد کند. علاوه بر آن می‌تواند از این ظرفیت در همکاری‌های متقابل با کشورهای دیگر استفاده کند.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی به رشد ۵۰ درصدی شاخص نوآوری ایران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ تاکید کرد و گفت: مقایسه شاخص GR  نسبت به ۹ سال گذشته نشان می‌دهد که ایران بیش از ۵۰ درصد در زمینه شاخص نوآوری بهبود عملکرد داشته است. برای رسیدن به جایگاه بهتر اقتصادی نیازمند اکوسیستم فعال هستیم. این گردهمایی‌ها کمک می‌کند که اعضای D8 از فرصت‌های همکاری به عنوان دستاورد برای دوره‌های بعدی استفاده کنند.

وی ضمن اشاره به باور اشتباه کشورهای در حال توسعه و کشورهای جویای فناوری مبنی بر اینکه سرمایه مهمترین عامل رسیدن به اکوسیستم پویا است، شاخص‌های دستیابی به سرمایه خطرپذیر و سایر شاخص‌های نوآوری را مقایسه کرد و گفت: شاخص دستیابی خطرپذیر در ایران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ بیانگر رشد قابل توجه کشور در عرصه دسترسی به منابع سرمایه‌گذاری است که نشان دهنده حرکت شتابان و پر شیب این عرصه است. این وضعیت در سایر کشورهای عضو نیز مشاهده می‌شود. جایگاه مالزی از نظر دسترسی به منابع سرمایه خطرپذیر رتبه نهم و اندونزی رتبه ۱۹ در دنیا است و باقی اعضای D8  نیز از نظر در اختیار داشتن منابع جایگاه بهتری دارند.

ناظمی ‌شاخص‌های دیگر نوآوری را با شاخص سرمایه در دسترس بررسی کرد و گفت: شاخص‌های زیادی برای مقایسه وجود دارد به عنوان مثال مقایسه شاخص تعداد قراردادها و در اختیار داشتن سرمایه نشان می‌دهد که با وجود سرمایه در دسترس و منابع در کشورها، لزوما این سرمایه منجر به عقد قرارداد و توسعه نوآوری نشده است. با وجود این تفکر قالب که کشورهای در حال توسعه وضعیت سرمایهای مطلوبی نسبت به سایر شاخص‌های نوآوری ندارند، آمارها بیانگر این واقعیت هستند که عرضه سرمایه نسبت به سایر شاخص‌ها در این کشورها وضعیت بهتری دارد.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه لزوما مهمترین و تنها نیاز داشتن یک اکوسیستم نیست و تجربه سایر کشورها نشان داده است که سرمایه‌گذاری خطرپذیر و VC یک فرآیند آموزشی است که در بستر زمان و با کسب تجربه و با انجام نمونه‌های مختلف قابل کسب است و آن چیزی که ما در کنار هم می‌توانیم کسب کنیم بیش از اتکا به سرمایه، تقویت فرایند تجربه و دانش و مهارت‌های مربوط به سرمایه گذاری خطرپذیر برای رسیدن به یک اکوسیستم خطرپذیر است. امیدوارم امکان پویایی اکوسیستم و دستیابی به فرصت‌های بهتر را داشته باشیم.

گفتنی است دومین گردهمایی سرمایه‌گذاری فناوری(TIM 2020)   طی دو روز برگزار خواهد شد که اولین روز آن امروز در محل پارک علم و فناوری پردیس برگزار و نشست فردا نیز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا