کامپیوتر

مایکروسافت از ویندوز ۱۱ SE رونمایی کرد

مایکروسافت به‌تازگی از یک سیستم‌عامل جدید تحت عنوان ویندوز ۱۱ SE رونمایی کرد که گفته می‌شود برای رقابت با سیستم‌عامل کروم طراحی شده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ مایکروسافت بعد از ویندوز ۱۱، حالا از ویندوز جدیدی رونمایی کرد که پسوند SE را با خود یدک می‌کشد. اگر این پسوند برایتان آشنا به نظر می‌رسد، باید بگوییم در دنیای گوشی‌های هوشمند به خصوص محصولات اپل چنین پسوندی را شاهد هستیم که بیشتر برای گوشی‌هایی ضعیف‌تر از گوشی‌های پرچم‌دار اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین ویندوز ۱۱ SE را باید نسخه‌ی سبک‌تر ویندوز ۱۱ دانست که نه برای رقابت با مکینتاش بلکه برای رقابت با کروم طراحی شده است.

ویندوز ۱۱ SE به صورت اختصاصی برای لپ‌تاپ‌هایی طراحی شده است که قدرت سخت‌افزاری بسیار ضعیفی دارند و بیشتر برای دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دقیقا نشان می‌دهد که ایده‌ی کلی مایکروسافت برای طراحی چنین سیستم‌عاملی، رقابت با کروم‌بوک‌ها و محبوبیت فوق‌العاده بالای آن‌ها در مدارس آمریکا بوده است.

این ویندوز جدید به نظر می‌رسد که هدف مدرسه، درس و نیاز دانش‌آموز را به خوبی درک کرده است و در مسیری قرار دارد که پیش از این ویندوز ۱۰X قرار داشت. البته می‌دانید که این ویندوز دیگر قرار نیست عرضه شود چرا که فرایند طراحی آن کنسل شد و دیگر خبری از آن نخواهد بود. البته همانطور که گفته شد، ویندوز ۱۱ SE هم دقیقا مثل ۱۰X قرار است در محصولات ارزان‌قیمت مورد استفاده قرار بگیرد و فقط برای اهداف آموزشی است. مثلا اگر آن را تجربه کنید متوجه خواهید شد که چگونه اپلیکیشن‌هایی نظیر مایکروسافت اج، مایکروسافت آفیس و سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری شرکت آمریکایی در آن بهینه شده‌اند. مهم‌تر اینکه دیگر خبری از محدودیت قبل نیست و کاربران محدود به اپلیکیشن‌های استور نیستند.

ویندوز ۱۱ SE

ویندوز ۱۱ SE از اپلیکیشن‌های شخص ثالث هم پشتیبانی خواهد کرد که از جمله این موارد می‌توان به زوم و گوگل کروم اشاره کرد. این دقیقا کاری است که باید صورت می‌گرفت چرا که دانش‌آموزان باید خودشان انتخاب کنند که چه اپلیکیشنی بهتر از سایر اپلیکیشن‌ها می‌تواند نیاز آموزشی وی را برطرف کند. این صحبت‌های پیج جانسون، مسئول بخش آموزشی مایکروسافت است.

نکته‌ی جالب اما اینجاست که ویندوز ۱۱ SE اصلا درون خود از مایکروسافت استور بهره نمی‌برد. در واقع مایکروسافت تصمیم دارد این اجازه را به ادمین‌های IT بدهد که اپلیکیشن‌های شخص ثالث خاصی را برای آن ارائه دهند. این لیست فعلا شامل کروم و زوم می‌شود و مایکروسافت هم نسخه‌ی کامل آن را در اختیار عموم قرار نداده است. به همین خاطر اطلاعات زیادی از بابت اپلیکیشن‌ها، نام یا تعدادشان در اختیار نداریم.

بسیاری از مدارس در آمریکا از افزونه‌های مرورگر کروم در سیستم‌عامل کروم استفاده می‌کنند و این اقدام مایکروسافت کاملا نشان می‌دهد که چرا فکر می‌کنیم ویندوز ۱۱ SE برای رقابت با کروم آمده است. این سیستم‌عامل همچنین تمام اسناد کاربران را به صورت پیش‌فرض در وان‌درایو پشتیبان‌گیری می‌کند و از حالت آفلاین هم پشتیبانی می‌کند تا بدین ترتیب کاربران در فضایی غیر از کلاس هم به تمام داده‌های خود دسترسی داشته باشند.

ویندوز ۱۱ SE

تصویر زمینه‌ای هم که مایکروسافت برای این سیستم‌عامل جدید خود در نظر گرفته جدید و رنگارنگ است. همچنین باندل اپلیکیشن‌ها هم ظاهرا تفاوت‌هایی با نسخه‌ی استاندارد دارد. مثلا در ویندوز ۱۱ شاید تجربه کرده باشید که دو نسخه از وان‌نوت و مایکروسافت تیمز روی سیستم شما نصب شده باشد اما در ویندوز ۱۱ SE همه‌ی این اپلیکیشن‌ها فقط در یک نسخه در دسترس قرار دارند.

شرکت‌های ایسر، ایسوس، دل، فوجیتسو، HP، لنوو و … از این ویندوز به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض لپ‌تاپ‌های خود استفاده می‌کنند و آن‌ها را هم به صورت سفارشی به مدارس می‌فروشند. البته این بدان معنا نیست که نمی‌توانید این محصولات را در بازار خریداری کنید اما توصیه می‌شود که فقط برای اهداف آموزشی آن‌ها را تهیه کنید و نه کار دیگری.

ویندوز ۱۱ SE

همانطور که گفته شد، ویندوز ۱۱ SE به طور کاملا واضح، تلاشی است از سوی مایکروسافت برای رقابت با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این زمینه یعنی گوگل و سیستم‌عامل کروم این شرکت که فوق‌العاده بین دانش‌آموزان محبوب است. ردموندی‌ها شاید گاهی اوقات چیزی را کروم را به سیستم‌عامل محبوب ادمین‌های IT و مدارس تبدیل کرده فراموش می‌کردند اما به نظر می‌رسد بالاخره توانستند با ویندوز ۱۱ SE به هدف خود برسند. حتی شرکت آمریکایی اپلیکیشن‌هایی را نظیر تیمز، وان‌نوت، ماینکرفت برای آموزش و فلیپ‌گرید را برای این سیستم‌عامل به صورت پیش‌فرض طراحی کرده تا ادمین‌های IT مجبور نباشند به صورت مجزا به نصب هر کدام بپردازند. این یعنی کاربر فقط به سراغ لپ‌تاپ خود می‌آید و بعد از وارد کردن اطلاعات کاربری، به آنچه که می‌خواهد دسترسی پیدا می‌کند. هرچند باز هم باید منتظر باشیم ببینیم در عمل چه عملکردی را از این سیستم‌عامل شاهد خواهیم بود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا