تکنولوژی

ظرفیت باتری یا سرعت شارژ در گوشی موبایل، مساله این است !

روی هم رفته یک باتری گوشی ایدئال اصلا توجه را جلب نمی‌کند و آن را فراموش می‌کنید. این یعنی کاربر اصلا نباید نگران چنین چیزی باشد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ با توجه به اینکه این روزها سرعت شارژ باتری گوشی با شتاب زیادی در حال افزایش است، احتمالا فکر می‌کنید سرعت شارژ اهمیت بسیار بیشتری نسبت به ظرفیت باتری دارد. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟ در ادامه به پاسخ این سؤال می‌پردازیم.

باتری گوشی چگونه کار می‌کند؟

قبل از پرداختن به جزئیات، ابتدا باید نحوه‌ی عملکرد باتری‌ها را بررسی کنیم. باتری گوشی‌های هوشمند از لیتیوم-یون ساخته شده‌اند و به مرور زمان دچار استهلاک می‌شوند. این باتری‌ها با تبادل الکترون بین الکترود مبتنی بر بار مثبت (کاتد) و بار منفی (آند) کار می‌کنند.

زمانی که گوشی روشن است، الکترون‌ها از قطب منفی به سمت قطب مثبت حرکت می‌کنند. همین حرکات انرژی لازم قطعات گوشی را تأمین می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد از قابلیت‌های مختلف بهره ببرند. حین شارژ شدن، مسیر این جریان عوض می‌شود و حالا الکترون‌ها از قطب مثبت راهی قطب منفی می‌شوند.

زمانی که کاربران به دفعات شارژ گوشی را به ۱۰۰ درصد می‌رسانند و سپس آن را به طور کامل خالی می‌کنند، چنین کاری برای باتری ضرر دارد و سرعت استهلاک آن را افزایش می‌دهد. در حالت ایدئال، شارژ باتری همواره در حد ۵۰ درصد باقی بماند. اما چنین کاری برای بیشتر کاربران امکان‌پذیر نیست و به همین خاطر توصیه می‌شود شارژ باتری را همواره بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.

باتری

چرا شرکت‌ها سرعت شارژ را بر ظرفیت باتری در اولویت قرار می‌دهند؟

در رابطه با این موضوع دو دلیل اصلی وجود دارد. اولین دلیل این است که هرچقدر باتری بزرگ‌تر باشد، ضخامت گوشی هم بیشتر می‌شود. روی هم رفته طراحی و جذابیت کلی گوشی در تصمیم خرید کاربران اهمیت بسزایی دارند. یک گوشی با بدنه‌ی جذاب و نه‌چندان ضخیم در کل مدرن‌تر به‌نظر می‌رسد و توجه بیشتری را جلب می‌کند. به همین خاطر شرکت‌ها تلاش می‌کنند که جذابیت ظاهری گوشی‌های خود را تا حد ممکن افزایش دهند.

در ضمن افزایش سرعت شارژ از نظر بازاریابی برای شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد و در تبلیغات مانور زیادی روی این موضوع داده می‌شود. بیشتر کاربران دوست ندارند زمان زیاد منتظر شارژ شدن گوشی خود بمانند و به همین خاطر افزایش سرعت شارژ به دلیل صرفه‌جویی در زمان افراد، همواره جلب توجه زیادی می‌کند.

در این میان شاید برخی بگویند که بیشتر کاربران می‌توانند شب تا صبح گوشی خود را به شارژر وصل کنند و در این حالت سرعت شارژ اهمیتی نخواهد داشت. اگر باتری یک روز کامل دوام بیاورد، شارژ سریع چندان ضروری نخواهد بود. با این حال اگر شارژ باتری گوشی تمام شده و باید تا ۳۰ دقیقه‌ی دیگر به یک جلسه‌ی مهم بروید، در این صورت سرعت شارژ به یک ویژگی حیاتی تبدیل می‌شود.

باورهای اشتباه درباره‌ی باتری گوشی

یکی از رایج‌ترین باورهای اشتباه این است که شارژ سریع در بلندمدت به باتری گوشی آسیب می‌رساند. اگرچه ضعف در تولید باتری و استفاده از شارژرهای بی‌کیفیت می‌توانند خطرناک باشند، ولی ضرر شارژ سریع بسیار کمتر از انتظار برخی کاربران به حساب می‌آید. مثلا شیائومی با بررسی شارژ ۲۰۰ واتی خود به این نتیجه رسیده که بعد از حدود ۲ سال استفاده از این سرعت شارژ، ظرفیت باتری به ۸۰ درصد ظرفیت اولیه می‌رسد که رقم بسیار خوبی است.

از طرف دیگر گرما دشمن شماره یک باتری گوشی است و به همین خاطر انواع و اقسام شرکت‌ها راهکارهای مختلفی را برای پایین نگه داشتن دمای بدنه‌ی گوشی عملی می‌کنند. داغ شدن بدنه مشکلات زیادی برای باتری به وجود می‌آورد و ظرفیت آن را به مرور زمان کاهش می‌دهد. به همین خاطر گوشی‌های مختص گیمینگ از باتری‌های غول‌پیکر استفاده می‌کنند تا در صورت کاهش ظرفیت باتری هم کاربران با مشکل جدی روبه‌رو نشوند.

باتری

چه زمانی اولویت سرعت بیشتر از ظرفیت باتری است؟

اگر زیاد سفر می‌کنید و مدت طولانی در یک مکان ثابت قرار ندارید، هر چقدر سرعت شارژ گوشی شما بیشتر باشد بهتر است زیرا لازم نیست برای شارژ گوشی خود مدت زیاد منتظر بمانید. با این حال، برای بیشتر افراد شارژ سریع عمدتا منجر به افزایش راحتی آن‌ها می‌شود و یک ضرورت به حساب نمی‌آید. در صورتی که شارژ گوشی این افراد در حال اتمام باشد، آن‌ها می‌دانند که مثلا فقط اگر ۱۰ دقیقه گوشی خود را به شارژر وصل کنند، ساعت‌ها می‌توانند به استفاده از آن ادامه دهند.

چه زمانی اولویت ظرفیت باتری بیشتر از سرعت است؟

اگرچه شارژ سریع یک ویژگی بسیار مفید محسوب می‌شود، ولی اگر بیشتر وقت خود را در خانه یا محل کار می‌گذرانید، حین خرید گوشی جدید این مشخصه نباید در اولویت شما قرار داشته باشد. علاوه بر این اگر از جمله کاربرانی هستید که ۳ تا ۵ سال از گوشی خود استفاده می‌کنید، بهتر است به ظرفیت باتری توجه بیشتری نشان دهید تا در بلندمدت از نظر عمر باتری دچار مشکل نشوید. البته برخی شرکت‌ها با بهره‌گیری از روش‌های مختلف، عمر باتری را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. اما به طور کلی هر چقدر باتری بزرگ‌تر باشد، عمر مفید آن هم طولانی‌تر خواهد بود.

باتری

اهمیت تعادل برای باتری گوشی

روی هم رفته بین سرعت شارژ و ظرفیت باتری گوشی هیچ برنده‌ی مشخصی وجود ندارد و باید برای هر دو تعادل حفظ شود. از یک طرف اگر ظرفیت باتری تا حد زیادی افزایش پیدا کند، بدنه ضخیم می‌شود و اگر ظرفیت خیلی کم باشد، باتری زودتر خالی می‌شود. همچنین اگر سرعت شارژ بیش از حد افزایش پیدا کند، گوشی بیش از حد داغ می‌شود و اگر سرعت خیلی پایین باشد، برای شارژ شدن باید زمان زیادی منتظر بمانید.

تفاوت اهمیت این دو ویژگی به نیازهای کاربر، نحوه‌ی استفاده و البته بودجه بستگی دارد. از طرف دیگر به طور کلی روزبه‌روز عمر باتری گوشی‌ها بهتر می‌شود ولی تا زمانی که باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌شوند، نباید انتظار تغییر شگفت‌انگیزی در دوام آن‌ها داشته باشیم. بنابراین باید ببینیم آیا طی سال‌های آینده بالاخره فناوری جدیدی برای باتری گوشی استفاده می‌شود یا نه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا