تکنولوژی

سهام آمازون زیان ده شد و سقوط کرد

آمازون با کاهش فروش روبرو شده و از سوی دیگر هزینه های زیادی برای ساخت انبار و حمل ونقل صرف کرده به همین دلیل ارزش سهام آن کاهش یافته است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، طی سال های اخیر آمازون میلیاردها دلار صرف ساخت انباره های جدید کرد. این امر به کاهش سود آوری شرکت منجر شده و آمازون نیز به سرمایه گذاران توضیح می داد هیچ چاره ای جز برآورده کردن نیاز روزافزون مشتریان ندارد.

اما اکنون به نظر می رسد آمازون تعداد زیادی انبار را بسیار زودتر از موعد ساخته است. بزرگترین خرده فروش آنلاین جهان روز پنج شنبه اعلام کرد با ۲ میلیارد دلار افزایش هزینه های مربوط به ظرفیت مازاد انبارها و حمل ونقل روبرو است. این تغییری قابل توجه نسبت به ۲ سال قبل و زمانی است که آمازون مجبور شد کالاهای بازرگانان را پس بفرستد زیرا فقط مکانی برای نگهداری ذخایر حیاتی داشت.

به گفته برایان اولساوسکی مدیر ارشد امور مالی آمازون این شرکت مشغول کاهش برنامه های مربوط به هزینه های سرمایه ای خود در ۲۰۲۲ میلادی است. آمازون در سال جاری میلادی برای پروژه های ساخت انبار کمتر هزینه می کند. از سوی دیگر سرمایه گذاری در حمل ونقل نیز نسبت به سال قبل راکد می ماند و اندکی کاهش می یابد.

وضعیت هزینه های آمازون در نیمه ۲۰۲۱ میلادی کاملاً آشکار شد. آمازون سعی داشت تعداد انبارها و شبکه ارسال خود را دوبرابر کند. دلیل این امر نیز شیوع گسترده کووید ۱۹ بود که مردم را مجبور می کرد از خانه خرید کنند.

پس از تعطیلات کریسمس ۲۰۲۲ میلادی تقاضای مشتریان کاهش یافت و طبق نتایج آمازون فروش آنلاین نسبت به سال قبل کمتر شد.

در این میان نشریه تلگراف نیز اعلام کرد ارزش سهام آمازون شاهد بیشترین کاهش از ۲۰۱۴ میلادی تاکنون بود و در نتیجه آن ارزش ثروت جف بزوس (بنیانگذار شرکت) ۲۱ میلیارد دلار کاهش یافت.

طبق گزارش ها در پی واکنش سرمایه گذاران آمازون نسبت به کمترین رشد درآمد شرکت در ۲ دهه اخیر و هشدار درباره ادامه این روند کاهشی، ارزش سهام آن ۱۳ درصد کاهش یافت. با کاهش بهای سهام شرکت، ۱۷۸ میلیارد دلار از ارزش آمازون کاهش یافت. به این ترتیب ارزش شرکت به پایین ترین میزان طی ۲ سال اخیر رسیده است.

این کاهش نشان می دهد بزوس در سال جاری میلادی ۴۰ میلیارد دلار ضرر کرده و اکنون ثروت او ۱۵۲ میلیارد دلار است.

دلیل کاهش ارزش سهام آمازون نیز کاهش اعتماد سرمایه گذاران به شرکت های فناوری و کاهش خرید آنلاین نسبت به زمان ظهور پاندمی کرونا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا