تکنولوژی

سامسونگ سال آینده تولید تراشه‌ی ۳ نانومتری را آغاز می‌کند

این‌طور که به نظر می‌رسد، سامسونگ که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تراشه در دنیا به حساب می‌آید قصد دارد از سال آینده تولید تراشه‌ی ۳ نانومتری خود را آغاز کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ سامسونگ در حال حاضر بعد از TSMC، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی تراشه در دنیا به حساب می‌آید. البته شرکت کره‌ای تا به امروز موفق نشده تراشه‌ای تولید کند که از لحاظ کیفیت، هم‌ردیف با تراشه‌های تولید شده توسط شرکت تایوانی باشد اما عملکرد آن به نسبت قبل بسیار بهتر شده و پیشرفت سریعی را از سوی آن شاهد هستیم.

در حال حاضر جدیدترین فناوری که شرکت در ساخت پردازنده‌های خود استفاده می‌کند ۵ نانومتری است اما به گزارش وب‌سایت AnandTech، گویا سامسونگ در نظر دارد تغییراتی را در فرایند تولید تراشه‌ی ۳ نانومتری خود ایجاد کرده و آن را بر پایه‌ی معماری جدید ۳GAE تولید و روانه‌ی بازار کند. همچنین به نظر می‌رسد عرضه‌ی این تراشه‌ها به بازار حدود ۱ سال دیرتر از زمان موعود رخ خواهد داد و از آن‌ها فقط در مصارف داخلی سامسونگ استفاده می‌شود.

به گفته‌ی یکی از سخنگویان شرکت کره‌ای، آن‌ها در رابطه با تراشه‌های مبتنی بر معماری ۳GAE در حال رایزنی با مشتریان خود هستند و انتظار می‌رود این تراشه‌ها را در سال ۲۰۲۲ به تولید انبوه برسانند. از سویی دیگر تراشه‌های ۳ نانومتری مبتنی بر فناوری ۳GAP که به نظر می‌رسد جانشین ۳GAE خواهند شد هم در نقشه‌ی راه سامسونگ دیده می‌شوند و قرار است تولید آن‌ها از سال ۲۰۲۳ آغاز شود.

سامسونگ از برنامه‌های خود در رابطه با پردازنده‌هایی که قرار است تولید کند در جریان رویداد Foundry Forum امسال که در چین برگزار شد رونمایی کرد. طی این مراسم بود که سامسونگ نقشه راه جدید خود را به صورت عمومی در اختیار کاربران گذاشت و پس از آن هم در شبکه‌های اجتماعی Baidu و ویبو شاهد انتشار آن‌ها بودیم.

سامسونگ تاکنون از فناوری FinFET در تولید پردازنده‌های خود استفاده می‌کرد که فناوری نسبتا قدیمی هم به حساب می‌آید. اما دو فناوری ۵LPP و ۴LPP هم به نقشه راه شرکت کره‌ای اضافه شده‌اند و تراشه‌های مبتنی بر آن‌ها هم قرار است به‌ترتیب در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به تولید انبوه برسند. سامسونگ در حالی که از فناوری ساخت ۳GAE و ۳GAP خود در ماه مه سال ۲۰۱۹ رونمایی کرد، اما هنوز هم شاهد رونمایی از تراشه‌ای مبتنی بر آن نبودیم. ولی طبق ادعای شرکت، این تراشه‌ها به نسبت آن‌هایی که مبتنی بر فناوری ۷LPP (پردازنده‌های نسل گذشته) هستند حدودا ۳۵ درصد عملکرد بهتر و ۵۰ درصد مصرف کمتری دارند.

در سال ۲۰۱۹ و زمانی که سامسونگ از فناوری ۳GAA رونمایی کرده بود، اعلام کرد تولید آن‌ها از اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود. اما اکنون می‌بینیم که تولید تراشه‌ی مبتنی بر لیتوگرافی ۳ نانومتری سامسونگ قرار است در سال ۲۰۲۲ رخ دهد که دلیل این تاخیر احتمالا باید اشتباه محاسباتی باشد. هرچند این اشتباه خیلی هم مهم نیست و تاثیر خاصی در برنامه‌های شرکت ندارد چون معمولا تولیدهای اولیه‌ی خیلی توسط شرکت‌ها استفاده نمی‌شوند.

این‌طور که به نظر می‌رسد، تراشه‌ی ۳ نانومتری سامسونگ اکنون در حال طی کردن مراحل آخر تولید است. در این مرحله دو نتیجه بدست می‌آید؛ یا تراشه بدون مشکل کار می‌کند یا خراب است. اگر تراشه‌ خراب باشد، شرکت بسته به بزرگی مشکل، روشی را برای حل آن در نظر می‌گیرد و در برخی شرایط حتی نیاز است به طور کلی تراشه از نو طراحی شود.

در رابطه با تراشه‌ی ۳ نانومتری سامسونگ فعلا اطلاعی بیشتر از این نداریم و باید منتظر بمانیم ببینیم طی روزهای آتی چه خبرهایی پیرامون آن منتشر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا