کامپیوتر

رونمایی چین از سریع‌ترین ابررایانه ملی

اگرچه هیچ مشخصاتی از این ابررایانه فاش نشده است، اما مقامات چینی ادعا کرده‌اند که این ابررایانه جدید توانایی‌هایی فراتر از ابررایانه معروف تیانهه-۲ (Tianhe-۲) دارد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، مرکز ملی ابررایانه(NSC) در گوانگژو چین، یک ابررایانه ملی به نام «Tianhe Xingyi» را در یک رویداد صنعتی در استان گوانگدونگ رونمایی کرد. مرکز ملی ابررایانه سازمان مادری است که ابررایانه تیانهه-۲ نیز تحت هدایت آن ساخته شد.

ابررایانه‌ها اجزاء حیاتی در پیشرفت یک کشور هستند زیرا در حل پیچیده‌ترین و فنی‌ترین مشکلات کمک می‌کنند. ایالات متحده به طور معمول در میزبانی از سریع‌ترین ابررایانه‌ها، همانطور که در فهرست ۵۰۰ مورد برتر (TOP500) ثبت شده است، در جهان پیشتاز است.

قدرت محاسباتی بالای ابررایانه‌ها می‌تواند برای انجام شبیه‌سازی برای درک تغییرات آب و هوا، انجام تحقیقات مواد، اکتشافات فضایی و یافتن درمان برای بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به تازگی، ابررایانه‌ها برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی اهمیت پیدا کرده‌اند و دسترسی به ابررایانه‌های پیشرفته می‌تواند در تعیین اینکه چه کسی در مرزهای بعدی فناوری اطلاعات رهبری را به دست می‌گیرد، بسیار مهم باشد.

تلاش چین با ابررایانه‌ها در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، اما دو دهه طول کشید تا این کشور آسیایی پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. تا پایان دهه اول این قرن، چین با توسعه ابررایانه تیانهه-۱ به شهرت جهانی دست یافت. سه سال بعد، دانشگاه ملی فناوری دفاعی تحت هدایت مرکز ملی ابررایانه، از ابررایانه تیانهه-۲ رونمایی کرد که در لیست TOP500 به رتبه اول رسید.

تسلط چین در این زمینه زمانی آشکار شد که تیانهه-۲ برای سه سال شکست ناپذیر باقی ماند تا اینکه دولت ایالات متحده این دانشگاه را در لیست سیاه قرار داد و دسترسی به فرآیندهای حیاتی اینتل را که در تیانهه-۲ استفاده می شد قطع کرد. این ابر رایانه شاید رتبه اول را از دست داده باشد اما همچنان در بین ۱۰ ابر رایانه برتر جهان باقی مانده است.

برتری این ابرقدرت آسیایی در سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسید، زمانی که با ۲۲۸ ابر رایانه در لیست ۵۰۰ مورد برتر، ایالات متحده را شکست داد. پس از این، چین در جایگاه دوم رقابت‌ها قرار گرفت و به ایالات متحده اجازه داد تا بر رتبه بندی تسلط یابد، حرکتی که بسیاری از کارشناسان را شگفت‌زده کرد.

اکنون به نظر می‌رسد که چین سال‌های بعدی کار خود را صرف ساخت فناوری ملی برای حمایت از توسعه ابر رایانه‌ها کرده است. Tianhe Xingyi با استفاده از سازوکار ملی ساخته شده است.

اگرچه مشخصات دقیق این ابرکامپیوتر مخفی شده است، لو یوتونگ(Lu Yutong)، مدیر مرکز ملی ابررایانه می‌گوید که آخرین ابررایانه از قابلیت‌های تیانهه-۲ در زمینه‌هایی مانند قدرت محاسباتی CPU و کارایی شبکه، ظرفیت ذخیره‌سازی و عملکرد پیشی گرفته است. این امر به طور مؤثری این ابررایانه را در میان ۱۰ ابررایانه برتر جهان قرار می‌دهد، که مستقل از فناوری‌های وابسته به ایالات متحده ساخته شده است.

چین توجه خود را بر توسعه پردازنده‌هایی مانند Loongson و اتصالات لازم برای ساخت ابررایانه‌های در مواجهه با محدودیت‌های صادراتی و عدم قطعیت زنجیره تامین متمرکز کرده است. تصمیم ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و چین را در مسیر استقلال فناوری در این زمینه سوق دهد.

با این سرعت، چین در موقعیت خوبی قرار دارد تا ایالات متحده را در توسعه ابررایانه‌های اگزامقیاس(exascale) که می‌توانند یک میلیارد میلیارد محاسبات در ثانیه انجام دهند شکست دهد و دوباره جایگاه اول را در لیست TOP500 به دست آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا