کامپیوتر

رونمایی لنوو از اولین لپ‌تاپ مجهز به تراشه اسنپدراگون 8cx Gen 3

لنوو به تازگی از اولین لپ‌تاپ مجهز به تراشه اسنپدراگون 8cx Gen 3 با طراحی باریک و عمر باتری حداکثر ۲۸ ساعت رونمایی کرده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ کوالکام را می‌توان بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه برای گوشی‌های هوشمند دانست که در حال ورود به تجارت کامپیوترهای شخصی تحت سلطه اینتل و AMD است.

در همین رابطه اولین لپ‌تاپ مجهز به تراشه‌ Snapdragon 8cx Gen 3 کوالکام با نام ThinkPad X13s توسط لنوو عرضه شد. کوالکام در دسامبر سال گذشته اعلام کرد که Snapdragon 8cx Gen 3 مقدار ۴۰ درصد در عملکرد CPU تک‌هسته‌ای و ۸۵ درصد با چندین هسته بهبود خواهد داشت.

تراشه Snapdragon 8cx Gen 3 با پیشرفت‌هایی قابل توجه نسبت به نسل قبلی به محصولات مصرفی آمده است. این تراشه البته هنوز در مقابل پردازنده تازه معرفی شده M2 اپل فاصله دارد.

8cx Gen 3 همچنین در مقابل M1 نیز شکست خورده تا اپل برنده یکه تاز رقابت پردازنده‌های ARM باشد. نتایج با توجه به فاصله زیاد با M2، چندان برای Snapdragon 8cx Gen 3 و لپ تاپ ThinkPad X13s چندان جالب نیست.

اما تراشه‌ گرافیکی Adreno در مقایسه با نسخه قبلی که در تراشه‌ قدیمی‌تر 8cx وجود داشت، ۶۰ درصد بهبود یافته است. لپ‌تاپ ThinkPad X13s لنوو نمایشگر ۱۳.۳ اینچی و وب‌کم ۵ مگاپیکسلی دارد و باتری آن با یک بار شارژ تا ۲۸ ساعت دوام می‌آورد.

این یعنی Snapdragon 8cx Gen 3 نسبت به رقیب خود تا 55 درصد در بخش چند هسته‌ای کندتر است. این پردازنده همچنین در مقابل تراشه M1 اپل که در سال 2020 به بازار آمده نیز شکست خورده تا اپل سیلیکون عملاً تا سه سال از رقیب خود پیش باشد.

این لپ تاپ بسیار باریک است و وزن آن به ۲٫۳۵ پوند می‌رسد. از هر دو شبکه 5G Verizon پشتیبانی می‌کند. این نوت‌بوک را با ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی می‌توان از طریق Verizon با قیمت ۴۰٫۲۷ دلار در ماه به مدت ۳۶ ماه تهیه کرد.

اما در نهایت اولین لپ‌تاپ Snapdragon 8cx Gen 3 مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اقدام احتمالاً تا حدودی به کاهش اختلاف دستگاه‌های اپل قبل از ورود پردازنده‌های Nuvia کوالکام به بازار کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا