کامپیوترگیم

رونمایی شیائومی از دو لپ‌تاپ گیمینگ با گرافیک RTX

ردمی به‌تازگی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدید و بسیار قدرتمند خود از سری G 2021 رونمایی کرد؛ محصولاتی که از پردازشگر گرافیکی سری RTX بهره می‌برند و نمایشگری ۱۴۴ هرتزی دارند.

همان‌طور که پیش‌تر هم اعلام شده بود، شیائومی امروز از دو لپ‌تاپ قدرتمند خود از سری G 2021 رونمایی کرد. این لپ‌تاپ‌ها از لحاظ قدرت سخت‌افزاری در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و با توجه به این موضوع که سازنده‌ی آن‌ها ردمی است، باید انتظار قیمت بسیار مناسبی هم داشته باشیم.

این دو لپ‌تاپ ردمی از دو پردازنده‌ی مرکزی متفاوت ساخت شرکت AMD و اینتل بهره می‌برند اما در هر دوی آن‌ها تراشه‌ی گرافیکی سری RTX 3000 ایفای نقش می‌کند؛ گرافیک‌های بسیار قدرتمندی که در امر پردازشی به نسبت مدل‌های نسل گذشته پیشرفت بسیار خوبی دارند. البته در این دو لپ‌تاپ، ارزان‌قیمت‌ترین گرافیک از سری RTX 3000 را شاهد هستیم اما در عین حال توانایی آن بسیار بالاست.

هر دو لپ‌تاپ نمایشگری ۱۶٫۱ اینچی دارند که از رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند. یک حالت دیگر هم برای این نمایشگر در نظر گرفته شده است که در آن رفرش‌ریت به ۷۲ هرتز کاهش پیدا می‌کند. این در شرایطی است که پردازشگر گرافیکی قادر به اجرای بازی‌ها با این رفرش‌ریت نباشد.

خنک‌کننده‌ی این لپ‌تاپ یعنی Hurricane Cooling 3.0 اکنون از دو فن ۱۲ واتی بهره می‌برد و ۵ لوله‌ی تمام مسی هم وظیفه‌ی انتقال حرارت را بر عهده دارند تا بدین ترتیب هم پردازنده و هم گرافیک بتوانند با نهایت قدرت به کار خود ادامه دهند.

برای هر دو لپ‌تاپ از یک ترکیب حافظه استفاده شده است که شامل ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی SSD می‌شود. همچنین قابلیت‌هایی نظیر وای‌فای ۶، سیستم صوتی DTS:X Ultra 3D، صفحه‌کلید با نور پس‌زمینه در سه سطح روشنایی و… هم در این محصول دیده می‌شود.

تفاوت به پردازشگر مرکزی این دو برمی‌گردد. جایی که در یکی از آن‌ها شاهد استفاده از پردازنده‌ی اینتل Core i5-11260H (از سری تایگرلیک) هستیم. پردازنده‌ای که از ۶ هسته و ۱۲ رشته بهره می‌برد و فرکانس آن هم به ۴٫۴ گیگاهرتز می‌رسد. این تراشه در کنار RTX 3050 و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم، قادر به اجرای تمام بازی‌های روز با کیفیت بسیار بالا است و از این بابت هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

لپ‌تاپ گیمینگ

مدلی که از پردازنده‌ی AMD بهره می‌برد، رایزن ۵۸۰۰H را به‌عنوان قلب تپنده‌ی خود در اختیار دارد که مبتنی بر معماری ذن ۳ است و فرکانس آن هم در نهایت به ۴٫۴ گیگاهرتز می‌رسد. اما در این مدل پردازشگر گرافیکی RTX 3060 را شاهد هستیم که توانایی بسیار بالایی دارد. مصرف برق این گرافیک به ۱۳۰ وات می‌رسد که یعنی این لپ‌تاپ پرمصرف هم هست.

برای مقایسه، پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3060 از ۳۸۴۰ هسته‌ی کودا بهره می‌برد و رابط آن ۱۹۲ بیتی است. در حالی که RTX 3050 به‌عنوان یک اقتصادی از این سری، ۲۰۴۸ هسته‌ی کودا دارد و رابط آن هم ۱۲۸ بیتی است. طبیعتا مدل مجهز به پردازنده‌ی AMD در رسیدگی به کارهای سنگین‌تر توانایی بیشتری هم دارد اما گران‌تر هم هست.

ردمی برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ سری G 2021 خود از شارژرهای بسیار سریع هم استفاده کرده است اما ظرفیت آن‌ها به خاطر تفاوت سخت‌افزاری که بینشان وجود دارد، متفاوت است. برای مدل مجهز به گرافیک RTX 3060 از شارژر ۲۳۰ واتی و برای مدل مجهز به RTX 3050 هم از شارژر سریع ۱۸۰ واتی استفاده شده است.

لپ‌تاپ گیمینگ

لپ‌تاپ‌های گیمینگ سری G 2021 این‌طور که به نظر می‌رسد در ابتدا فقط در بازار چین در دسترس قرار خواهند داشت. قیمتی هم که برای مدل مجهز به پردازنده‌ی اینتل در نظر گرفته شده، ۵۷۰۰ یوآن یعنی چیزی حدود ۸۸۰ دلار است در حالی که مدل مجهز به تراشه‌ی AMD با قیمت ۷۰۰۰ یوآن یعنی ۱۰۸۰ دلار در دسترس قرار خواهد گرفت. تاریخ عرضه‌ی آن‌ها به بازار هم متفاوت است. مدل ارزان‌قیمت‌تر فردا در دسترس قرار می‌گیرد در حالی که مدل گران‌قیمت‌تر را از تاریخ ۲۸ سپتامبر (۶ روز دیگر) می‌توان خریداری کرد. اینکه آیا ردمی قصد دارد دو لپ‌تاپ بسیار ارزشمند خود را وارد بازار جهانی کند یا خیر هنوز مشخص نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا