فناوری اطلاعات

توسعه بی‌سابقه همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه اقتصاد دیجیتال

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توسعه بی‌سابقه همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه اقتصاد دیجیتال و حوزه «آی‌سی‌تی»، افق‌های روشنی در انتظار روابط ایران و روسیه است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دستاوردهای مهم سفر دو روزه خود به روسیه گفت: با امضا اسناد همکاری بین وزارتخانه‌های ارتباطات دو کشور و نیز چندین سند همکاری بین شرکت‌های بزرگ ایرانی و روسی، اقتصاد دیجیتال رونق خواهد گرفت و افق‌های روشنی در انتظار روابط ایران و روسیه است.

زارع‌پور به نقش و اهمیت توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه «آی‌سی‌تی» اشاره کرد و گفت: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با تکیه دانش و مهارت بومی توانسته‌اند به توانمندی و بلوغ کامل برسند و اینک با تولید انواع محصولات متنوع در صنایع مخابراتی، سخت‌افزار و نرم‌افزار، کنترل شبکه، صنایع دیجیتال و مجموعه صنعت «آی‌سی‌تی» سهم بسزایی در بازارهای بین‌المللی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی به تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بازارسازی و رونق تجارت دیجیتال برای شرکت‌های توانمند ایرانی اشاره کرد و گفت: با خروج شرکت‌های غربی از روسیه، اکنون این فرصت فراهم شده است که نیازمندی‌های این کشور در حوزه «آی‌سی‌تی» را بطور کامل تأمین کنیم.

زارع‌پور با اشاره به اینکه دانشمندان و متخصصان ایرانی، تحریم‌ها را به فرصتی برای رشد و شکوفایی در همه حوزه‌ها، از جمله در زمینه آی‌سی‌تی مبدل کرده‌اند، افزود: این محصولات باکیفیت که هم‌اکنون در بخش‌های مختلف داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است و روسیه بازار جدید این محصولات نوآورانه خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان با بیان اینکه در این سفر علاوه بر معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هیأتی متشکل از مدیران شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه آی‌سی‌تی نیز حضور داشتند، گفت: نخستین بار بود مه شرکت‌های روسی نیز در دیدارها و مذاکرات رو در رو با شرکت‌های ایرانی، با توانمندی‌های کشورمان آشنا شدند و با استقبال چشمگیر آن‌ها مواجه شد.

وی به صادرات خدمات فنی و محصولات حوزه فناوری ارتباطات ایران به دیگر کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: لازم است مردم ایران بدانند که محصولات و دانش فنی ایرانی می‌تواند در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

زارع‌پور گفت: بسیاری از محصولاتی که سالهاست در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، در روسیه جز مسائل روز به‌شمار می‌رود و این ظرفیت بسیار خوبی برای شرکت‌های ایرانی فراهم کرده که محصولات خود را در این کشور عرضه کنند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: یکی از ملاحظات جدی این وزارتخانه، رعایت بالاترین استانداردها، به منظور صیانت از نام و برند محصولات ایرانی در همه زمینه‌ها، از جمله در حوزه آی‌سی‌تی است.

عیسی زارع‌پور به موانع موجود بر سر راه تجارت بین دو کشور در حوزه آی‌سی‌تی اشاره کرد و گفت: باید برای رفع این موانع تدبیری اندیشیده شود.

وی یکسان‌سازی استانداردهای محصولات فناورانه و حوزه آی‌سی‌تی را از ضرورت‌های توسعه همکاری در این زمینه برشمرد و گفت: در صورت تسریع در استانداردسازی، می‌توان به سرعت شاهد حضور محصولات ایرانی در بازار روسیه بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تسهیل در امور گمرکی و ترخیص محصولات مبادله شده بین دو کشور را از دیگر ضرورت‌ها عنوان کرد و افزود: برای توسعه اقتصاد دیجیتال، رفع موانع بانکی و مالی نیز ضرورتی انکارناپذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا