فناوری اطلاعات

راه‌های بستن نفوذ هکرها به‌ حساب شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار خارجی فعالیت می‌کنند، داخل کانال‌های مختلف عضوند یا ادمین کانال و گروهی هستند، بنابراین ممکن است دغدغه امنیت دیجیتال را داشته باشند و بارها برای‌شان سوال مطرح شود که هک شدن شبکه‌های اجتماعی چطور اتفاق می‌افتد؟

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، ابداع کنندگان اینگونه پیام‌رسان‌ها ادعا کردند اگر کسی بتواند رمزگذاری پیام‌های اینگونه شبکه‌های اجتماعی را بشکند و به محتوای آنها برسند به آنها جایزه می‌دهند؛ این یعنی که ابداع کنندگان نسبت به سیستم رمزگذاریشان و پروتکل‌های که برای رمزگذاری و محتوا استفاده می‌کنند خیلی مطمئن هستند. بنابراین به صورت کلی با توجه به ادعاهای مطرح شده از سوی ابداع کنندگان شبکه‌های اجتماعی می‌توان گفت هک اینگونه شبکه‌های اجتماعی امکان پذیر نیست ولی به اعتقاد کارشناسان، نفوذ به حساب کاربران اگر نکات امنیتی رعایت نشده باشد، امکان پذیر است که بدون شک این موضوع به سهل انگاری کاربران باز می کردد نه مشکل امنیتی پیام رسان‌ها.

اگر نگران هک شدن حساب شبکه اجتماعی خود مثل اینستاگرام هستید یا دغدغه هک شدن یا نفوذ افراد ناشناس به شبکه‌های اجتماعی‌تان را دارید در این گزارش خواهید آموخت که چگونه می‌توان از ورود افراد ناشناس و هکرها به‌حساب جلوگیری کرد.

اولین و مهم‌ترین توصیه تنظیم یک پسورد قوی و مناسب اولین قدم برای بستن راه‌های ورود و نفوذ به‌حساب است. هرگز از پسوردهای کوتاهی مثل اسم، فامیل یا مشخصات فردی استفاده نکنید بلکه یک پسورد طولانی و ترجیحاً ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و علائم مختلف انتخاب کنید. زیرا اگر پسورد ساده‌ای انتخاب کرده باشید، حدس زدن آن برای آشنایان و نزدیکانی که به هر دلیل می‌خواهند به حسابتان دسترسی پیدا کنند اصلاً کار سختی نیست. برای انتخاب پسوردهای قوی حتی می‌توانید از سرویس‌های آنلاینی که به همین منظور ساخته‌ شده‌اند استفاده کنید.

برای تعویض پسورد، به تنظیمات اپ اینستاگرام بروید در قسمت Security گزینه Password را انتخاب کنید و پسوردتان را عوض کنید. توصیه دوم تعویض دوره‌ای پسورد حساب است. شما می‌توانید هر سه ماه یک‌بار پسوردتان را عوض کنید.

در این باره علی اصغر زارعی- کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و مهندسی فناوری و اطلاعات در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد: توصیه دیگر فعال کردن تأیید هویت دو مرحله ای است؛ با این کار اگر کسی از دستگاه دیگری بخواهد به‌حساب تان دسترسی پیدا کند باید حتماً علاوه بر پسورد کد دیگری هم وارد کند تا بتواند به‌حساب شما دسترسی پیدا کند پس این قابلیت کار را براش سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: برای فعال کردن تأیید هویت دومرحله‌ای باید وارد تنظیمات اپ بشوید به بخش Security بروید و آیکون Two Factor Authentication را فعال کنید. حالا از شما خواسته می‌شود تعیین کنید که به چه روشی دوست دارید کد را دریافت کنید. روش‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد؛ یکی دریافت کد از طریق واتس اپ؛ یا از طریق اپلیکیشن‌های Google Authentication. بهترین روش دریافت کد تأیید هویت دومرحله‌ای توسط Google Authentication می‌باشد. با نصب این برنامه با انجام چند مرحله ساده می‌توانید Google Authentication را به اینستاگرام متصل کنید و برای دریافت کد از این اپلیکیشن استفاده کنید. سومین راه دریافت کد از طریق پیامک یا از طریق روش‌های دیگر است.

زارعی تأکید کرد: توصیه می‌کنیم این کدها را دریافت کرده و در جای امن نگهداری کنید که اگر به هر دلیلی دسترسی‌تان به اپلیکیشن بالا قطع شد شما دسترسی دریافت کدها به اینستاگرامتان را داشته باشید.

این کارشناس در ادامه سخنانش گفت: نکته چهارم در بستن راه‌های نفوذ هکرها، Private Account یا خصوصی کردن حساب کاربری‌تان است. در این صورت تنها به افرادی که شما تمایل دارید اجازه دسترسی به محتویات صفحه‌تان را می‌دهید برای این کار وارد تنظیمات اپلیکیشن شوید به بخش  Privacy بروید و گزینه Private Account را فعال کنید.

علاوه بر موارد گفته شده اپلیکیشن خود را به سایر حساب‌ها و اپلیکیشن ها متصل نکنید؛ به‌این‌ترتیب که وارد تنظیمات اپ بشوید به بخش Security بروید و وارد بخش Apps and Websites بشوید و دسترسی‌ها را مدیریت کنید یا واضح‌تر اینکه دسترسی‌ها را قطع یا حذف کنید تا امنیت حسابتان حفظ شود.

در نهایت چک و بررسی کنید کسی به‌حساب تان دسترسی نداشته باشد. برای این کار وارد تنظیمات اپ بشوید به بخش Security بروید و گزینه Login Activity را انتخاب کنید، لیست مکان‌های احتمالی که از آنجا به‌حساب‌تان دسترسی پیدا کردند را خواهید دید و با انتخاب آیکون سه‌نقطه می‌توانید با انتخاب گزینه  Log out  دسترسی آن‌ها را قطع کنید، اگر در لیست مورد مشکوکی ملاحظه کردید اول دسترسی آن را قطع و فوراً پسورد حسابتان را عوض کنید و از پسورد قوی و امن استفاده کنید.

تحلیلگران تاکید دارند که هک شدن از طریق روش‌های مهندسی اجتماعی را نادیده نگیرید و اطلاعات حساب خود را در اختیار هیچ کس قرار ندهید. این روش همه حساب‌های شما را می‌تواند به خطر بیندازد. در این روش هکر با استفاده از نا آگاهی کاربر می‌تواند اطلاعات محرمانه و شخصی آن را دریافت  و بعد از آنها اخاذی کند، بنابراین اگر کاربران آگاه به این موضوع نباشند به راحتی مورد حمله قرار می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا