موبایل

راهنمای خرید گوشی هوشمند بر اساس نیاز شما

خرید گوشی هوشمند در بازار امروزی کار دشواری به شمار می‌رود؛ زیرا تنوع موبایل در بازار زیاد است. به همین دلیل شما باید یک گجت بر اساس نیاز خود خریداری کنید و از هزینه کردن اضافی بپرهیزید.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، امروزه دستگاه‌های بسیاری در بازار گوشی‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار وجود دارند. هر کدام از این گجت‌ها دارای نقاط قوت و ضعف بسیاری هستند و بر این اساس باید یک دستگاهی خریداری کنید که پاسخگوی نیاز شما باشد. برای مثال می‌توان به آن دسته از کاربرانی اشاره کرد که به تصویر برداری یا اجرای بازی علاقه‌مند هستند، این دسته از کاربران باید دستگاه‌های قدرتمند و مجهز شده به سنسورهای اصلی با کیفیتی را خریداری کنند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم گوشی‌های هوشمند بسیاری در بازار عرضه شده و افراد باید بر اساس نیاز خود یک گجت را خریداری کنند.

راهنمای خرید گوشی هوشمند

در ادامه این مطلب به بررسی پرسش‌هایی خواهیم پرداخت که افراد باید هنگام انتخاب یک گجت به آن‌ها توجه کنند. کاربران می‌توانند با مشخص کردن اولویت‌های مختلف انتخاب‌های خود را محدود کنند.

برای خرید گوشی چه مبلغی هزینه می‌کنید؟

اولین اولویت کاربران برای خرید گوشی هوشمند مبلغ آن است، به همین دلیل در ابتدا باید مشخص کنید که حاضرید چه قدر برای خرید یک گجت هزینه کنید؛ زیرا مشخصات یک دستگاه ۳۰۰ دلاری با یک پرچمدار ۱۰۰۰ دلاری بسیار متفاوت است. اگر قصد دارید یک گوشی هوشمند از برند اپل خریداری کنید و همچنین قصد پرداخت مبلغ بسیاری برای انتخاب میان‌رده ندارید بهتر است به بررسی گوشی iPhone SE 2020 بپردازید.

این دستگاه دارای کیفیت ساخت مناسبی بوده و از قدرت سخت افزاری بسیار زیادی بهره می‌برد. بر این اساس اگر به قدرت سخت افزاری اهمیت می‌دهید پیشنهاد می‌شود این دستگاه را خریداری کنید؛ زیرا در این بازه قیمتی این میان‌رده دارای رقیب‌های بسیار کمی است. اما این گجت همانند دیگر دستگاه‌های موجود در بازار داری نقطه ضعف‌هایی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

شرکت اپل تصمیم گرفت این میان‌رده را با طراحی قدیمی گوشی iPhone 8 به بازار عرضه کند و این موضوع به معنی بزرگ بودن حاشیه‌های صفحه نمایش و همچنین کوچک بودن نمایشگر است. این دستگاه به یک صفحه نمایش ۴.۷ اینچی مجهز شده و در سال جاری کاربران علاقه‌مند به استفاده از یک گوشی هوشمند مجهز شده به نمایشگر بزرگ‌تر از ۶ اینچ هستند.

ناگفته نماند باتری این گجت از ظرفیتی کم‌تر از ۲۰۰۰ میلی آمپر ساعت بهره می‌برد و نمی‌تواند یک روز کامل پاسخگو نیاز کاربران باشد. علاوه بر این دستگاه، گوشی‌های دیگری نیز در بازار عرضه شده‌اند که متعلق به کمپانی‌هایی از جمله سامسونگ، نوکیا، موتورولا، شیائومی و… هستند. علاوه بر این موضوع گوشی‌های اقتصادی بسیاری در بازار وجود دارد و با بررسی آن‌ها می‌توانید دستگاهی که دارای ارزش خرید بالایی است را خریداری کنید.

به همین دلیل با مشخص کردن میزان مبلغ پرداختی می‌توانید حداقل نصف دستگاه‌های بازار را از لیست خرید خود حذف کنید. اگر قصد دارید مبلغی بیش از ۱۰۰۰ دلار برای خرید گوشی هوشمند هزینه کنید می‌توانید به سراغ خرید پرچمدارهایی مثل iPhone 13 Pro Max یا Galaxy S21 Ultra بروید.

این دسته از گوشی‌های هوشمند جزو قدرتمندترین دستگاه‌های حال حاضر هستند و کاربران تنها باید نوع سیستم عامل و شرکت تولید کننده را انتخاب کنند. بدین ترتیب اکثر گوشی‌های پرچمدار سال جاری همگی از قدرت سخت افزاری بالا، صفحه نمایش باکیفیت، دوربین با وضوح بالا و… پشتیبانی می‌کنند.

چه فناوری‌هایی مورد نیاز شما است؟

با بررسی ویژگی‌ها و فناوری‌های مورد نیاز می‌توانید لیست خرید خود را محدود‌تر کنید. منظور از فناوری‌های مختلف صفحه نمایش OLED، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی، دوربین زیر صفحه نمایش، حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و… است.

کاربرانی وجود دارند که به مشاهده ویدیو و فیلم بسیار علاقه‌مند هستند، این دسته از کاربران می‌توانند دستگاه‌هایی را انتخاب کنند که دارای صفحه نمایش بزرگ، روشنایی بالا، تراکم پیکسلی بیش از ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ، وضوح تصویر مناسب و… هستند. دسته دیگری از کاربران به پخش موسیقی علاقه‌مند هستند و این افراد باید به سراغ خرید دستگاهی بروند که از اسپیکرهای دوگانه (استریو) پشتیبانی می‌کنند؛ زیرا کیفیت و وضوح صدا در این دسته از گوشی‌های هوشمند بسیار بالا است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم اگر قصد دارید بازی‌های مختلف موبایلی را تجربه کنید بهتر است یک دستگاه پرچمدار خریداری کنید. این دسته از گوشی‌ها از قدرت سخت افزاری بالایی پشتیبانی می‌کنند و همچنین کاربران قادر هستند به مدت زمان طولانی‌تر این گوشی استفاده کنند؛ زیرا باتری به کار رفته در گجت از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و همچنین تراشه‌ای که وظیفه تامین قدرت سخت افزاری را برعهده دارد بسیار کم مصرف است.

تعدادی از کاربران علاقه‌مند به تصویر برداری با گوشی هوشمند هستند و این دسته از افراد باید گجتی را خریداری کنند که از حافظه داخلی بالا (بیش از ۲۵۶ گیگابایت) و دوربین با کیفیت پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این موضوع پیشنهاد می‌شود که یک گوشی هوشمند مجهز شده به درگاه microSD خریداری شود؛ زیرا امکان ارتقا حافظه دستگاه وجود دارد.

چه سیستم عاملی مناسب شماست؟

در گذشته در بازار گوشی‌های هوشمند سیستم عامل‌های متعددی وجود داشت، اما امروزه تنها پلتفرم اندروید و iOS ارزش استفاده را دارند و پیشنهاد می‌شود به سراغ خرید گجتی مجهز شده به سیستم عامل دیگری نروید.

این دو پلتفرم هر دو از برنامه‌ها و بازی‌های بسیاری بهره می‌برند و به همین دلیل به محبوب‌ترین سیستم عامل‌ها تبدیل شدند. پلتفرم iOS متعلق به شرکت اپل و آیفون‌های تولید شده این کمپانی است و بر این اساس گوشی هوشمند دیگری از iOS پشتیبانی نمی‌کند.

سیستم عامل شرکت گوگل یعنی اندروید توسط کمپانی‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این شرکت‌ها می‌توان به سامسونگ، شیائومی، نوکیا و… اشاره کرد. کاربران می‌توانند گوشی‌های مجهز شده به اندروید را بیشتر شخصی سازی کنند و به همین دلیل کاربران بیشتری به استفاده از این سیستم عامل علاقه دارند.

پلتفرم iOS دارای طراحی یکنواخت و یک پارچه‌ای است و از ویژگی‌های مختلفی مثل دستیار صوتی اپل یعنی سیری بهره می‌برد. اگر تجربه استفاده از پلتفرم آیپد (iPadOS) و مک بوک (MacOS) را دارید به راحتی می‌توانید با این سیستم عامل نیز ارتباط برقرار کنید، اما در غیر این صورت پیشنهاد می‌شود به سراغ خرید یک گوشی هوشمند اندرویدی بروید.

مهم‌ترین مشخصاتی که باید هنگام خرید به آن‌ها توجه کرد

بخش اصلی هر گوشی هوشمند صفحه نمایش آن بوده و به همین دلیل باید یک دستگاه مجهز شده به یک نمایشگر حداقل معمولی خریداری کنید. منظور از نمایشگر معمولی وجود پنل OLED یا LCD است و همچنین تراکم پیکسلی بیش از ۳۵۰ نیت می‌تواند رنگ‌ها را بهتر به تصویر بکشد و توجه شما را به خود جلب کند.

اگر قصد تجربه بازی‌های موبایلی را دارید باید گجتی خریداری کنید که جزو دسته گوشی‌های پایین رده نباشد. دستگاه‌های پایین‌رده به دلیل ارزان بودن از سخت افزاری بهره می‌برند که برای اجرای بازی‌ها و حتی برنامه‌های سنگین مناسب نیستند. در حال حاضر گوشی‌های مجهز شده به تراشه سری A شرکت اپل، پردازنده‌های کوالکام، چیپست اگزیونوس (ساخته شده توسط سامسونگ) و مدیاتک عملکرد بهتری نسبت به دیگر تراشه‌ها دارند.

کاربران علاقه‌مند به تصویر برداری باید به سخت افزار گجت و همچنین دوربین‌های اصلی آن توجه کنند. قدرت سخت افزاری بالا باعث می‌شود تا پردازش تصاویر بهتر صورت بگیرد و پشتیبانی از یک سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی می‌تواند برای کاربران هنگام تصویر برداری و فیلم برداری بسیار مفید باشد.

در آخر هنگام خرید گوشی هوشمند به ظرفیت باتری دستگاه توجه کنید؛ زیرا هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد دستگاه مدت زمان طولانی‌تر در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اکثر گوشی‌های موجود در بازار از ظرفیت باتری حداقلی ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برند و باتری یک دستگاه که به ظرفیت کم‌تری مجهز شده باشد در طول روز نیاز به شارژ کردن پیدا می‌کند.

علاوه بر این موضوع توان آداپتور اکثر دستگاه‌ها حدود ۲۰ وات بوده و اگر دستگاهی از برند شیائومی خریداری کنید می‌توانید باتری گجت خود را سریع‌تر شارژ کنید؛ زیرا این دسته از گوشی‌های هوشمند از آداپتوری با توان حداقلی ۳۳ واتی استفاده می‌کند. این موضوع به معنی قدرت بالای آداپتور هنگام شارژ کردن است و باتری گجت در مدت زمان کم‌تری (حداکثر یک ساعت) شارژ خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا