تکنولوژی

دستگاه قابل حملی که شدت آلودگی آب را نمایش می دهد

محققان برای اولین بار دستگاه کوچک و قابل حملی ساخته‌اند که به سادگی و در عرض تنها چند دقیقه می‌تواند شدت آلودگی آب در نقاط مختلف را نشان دهد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، در سال ۲۰۱۹، تیمی از محققان دانشگاه نورث وسترن یک سیستم تست ارزان قیمت برای تشخیص سطح فلوراید در آب ابداع کردند. سال بعد، پروفسور جولیوس لوکس، رهبر پروژه، سیستم جدیدی را معرفی کرد که می‌توانست ۱۷ آلاینده مختلف را در یک قطره آب شناسایی کند.

حالا این تجهیزات به‌روزرسانی شده تا نه تنها آلودگی‌ها را شناسایی کند، بلکه سطوح غلظت آنها را نیز نشان دهد. فناوری یادشده مبتنی بر طراحی حسگرهای آر ان ای است که پس از تماس با مولکول‌های آب فعال شده و با بررسی طعم و مزه آن می‌توانند انواع باکتری‌ها و آلاینده‌های موجود در آب را شناسایی کنند.

این گروه در ادامه بخش‌هایی از باکتری‌هایی را که در همین فرایند شناسایی کرده و می‌دانستند آنها قادر به چشیدن طعم آلاینده‌ها هستند، جدا کردند. سپس از این مکانیسم برای آزمایش وجود آلاینده‌ها در آب استفاده کشد. اگر یکی از ۱۷ آلاینده مورد نظر در یک قطره آب آزمایش شده وجود داشته باشد، حسگرهای خروجی به رنگ سبز درخشنده درمی‌آیند.

پرفسور لوکس در این مورد می‌گوید: ما متوجه شدیم که چگونه باکتری‌ها به طور طبیعی مزه املاح و آلاینده‌های موجود در آب را می‌چشند. آنها این کار را با استفاده از جوانه‌های چشایی کوچکی در سطح مولکولی انجام می‌دهند. ما جوانه‌های چشایی مولکولی کوچک باکتری‌ها را بیرون آورده و در یک لوله آزمایش قرار می‌دهیم. سپس می‌توانیم آنها را به حسگر مبدل کنیم تا کاربر به سرعت و به راحتی ببیند که آیا آلاینده‌ای در آب وجود دارد یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا