تکنولوژی

اینستاگرام؛ هیولای قرن یا اسکروچ رسانه‌های اجتماعی

اینستاگرام، شبکه اجتماعی محبوب بسیاری از مردم در سراسر دنیاست. شبکه‌ای که بیش از 1 میلیارد کاربر دارد؛ یعنی کمی بیش از یک هفتم مردم دنیا. نیمی از آنها یعنی 500 میلیون کاربر، کاربر فعال روزانه هستند. تا به حال بیش از 50 میلیارد عکس در این شبکه اجتماعی منتشر شده است. روزانه بیش از 4 میلیارد لایک در این شبکه زده می‌شود و…

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازسرگرمی، این آمار و ارقام وحشتناک است. انگار سرعت زندگی در اینستاگرام کم کم از دنیای واقعی بیشتر می‌شود. بسیاری از ما روزمره‌هایمان را در این شبکه اجتماعی با دوستان دیده و نادیده به اشتراک می‌گذاریم. روزمره‌های یکدیگر را مرور می‌کنیم. دست ساخته‌های خودمان را به فروش می‌گذاریم. دست ساخته‌های دیگران را می‌خریم. صفحه برندهای محبوب‌مان را دنبال می‌کنیم. آخرین کتاب‌ها، لباس‌ها، کفش‌ها، وسایل خانه را چک و خرید می‌کنیم. دنبال آموزش‌های مورد علاقه‌مان می‌گردیم. حتی گاهی آخرین اخبار را هم می‌خواهیم از رسانه‌های صاحب صفحه در این شبکه بگیریم.

اینستاگرام بخشی از زندگی ما شده است. در میان پست‌هایی که هر چند ساعت بالا و پایین می‌کنیم تا خبرهای جدید، احوال جدید، کالای جدید و قرار دورهمی‌های جدید را ببینیم، پست‌های تبلیغاتی را هم می‌بینیم. گاهی کلیک می‌کنیم. گاهی به سرعت و بی‌توجه به محتوا و عکس از روی آن می‌گذریم. به هر حال این پست‌های ناآشنا و گاهی جذاب را از زیر نظر می‌گذرانیم. این «از زیر نظر گذراندان» در سال گذشته برای اینستاگرام 20 میلیارد دلار درآمد به دنبال داشت. این رقم را اخیرا منبع ناشناسی به خبرنگار بلومبرگ گفته است.

اینستاگرام در حالی پارسال 20 میلیارد دلار درآمد از محل تبلیغات نصیب مالکش جدیدش کرد که هنگام خرید هیچ درآمدی از این محل نداشت. سال 2012 که فیس‌بوک اینستاگرام را خرید این شبکه اجتماعی هیچ برنامه درآمدزایی نداشت. هیچ تبلیغی در این شبکه دیده نمی‌شد. فیس‌بوک این شبکه اجتماعی را 715 میلیون دلار خرید. با یک تقسیم ساده می‌توانید بفهمید درآمد یک سال (2019) اینستاگرام از محل تبلیغات تقریبا 28 برابر کل مبلغی است که در سال 2012 بابت خرید آن پرداخت شده است.

هر چه بیشتر دست به مقایسه بزنید شگفت‌زده‌تر می‌شوید. برای مثال درآمد حاصل از تبلیغات یوتیوب در سال گذشته 15.2 میلیارد دلار بوده است. شبکه‌ای که از نظر اجرای مدل درآمدزایی، قدیمی‌تر از اینستاگرام است. تازه مزیت‌هایی نیز نسبت به اینستاگرام دارد؛ به اشتراک‌گذاری درآمدش با کاربرانش. اما کاربران اینستاگرام سهمی از درآمد این شبکه ندارند. در حالی که درآمدش 20 میلیارد دلار در یک سال می‌رسد.

برخی معتقدند اینستاگرام باید به کاربرانی که محتوایی تولید می‌کنند که بازدیدکننده زیاد دارد سهمی از درآمدش را بدهد. به هر حال ما اگر محتوای جذاب در این شبکه اجتماعی نبینیم، تشنه بالا و پایین کردن مدام این شبکه اجتماعی هم نیستیم. برنامه دیجیتال بالانس من که نشان می‌دهد طی 7 روز گذشته 7 ساعت و 40 دقیقه در اینستاگرام بوده‌ام؛ بیش از یک ساعت در روز. در حالی که مثلا طی 7 روز گذشته یک ساعت و 57 دقیقه در فیدیبو بوده‌ام. اینستاگرام؛ هیولای قرن است یا اسکروچ رسانه‌های اجتماعی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا