فناوری اطلاعات

خطر جدی باج افزاری برای گوشی های اندرویدی

مرکز مدیریت راهبردی افتا نسبت به کشف باج افزار جدیدی که گوشی های موبایل کاربران اندروید را هدف قرار می دهد هشدار داد و از کاربران خواست از نصب اپلیکیشن از سایت‌های شخص ثالث خودداری کنند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، باج‌افزار MalLocker.B که به تازگی کشف شده است، از مکانیزم‌های مربوط به اعلان «تماس ورودیم و دکمه «صفحه اصلی» در دستگاه‌های کاربران سوءاستفاده می‌کند.

این باج‌افزار درون برنامه‌های اندرویدی که در فروم‌های دانلود و سایت‌های شخص ثالث موجود هستند، مخفی می‌شود. مانند اکثر باج‌افزارهای اندرویدی، باج‌افزار MalLocker.B نیز در حقیقت فایل‌های قربانی را رمزگذاری نمی‌کند، بلکه تنها از دسترسی به سایر بخش‌های گوشی جلوگیری می‌کند.

سوء استفاده از پنجره سیستم هشدار یا غیرفعال کردن عملکردهایی که با دکمه های فیزیکی تلفن ارتباط برقرار می کنند، تکنیک های گذشته این باج افزار محسوب می شود. پس از نصب، این باج‌افزار صفحه گوشی را تحت کنترل گرفته و مانع از بستن صفحه نمایش شده و  از کاربر درخواست باج می کند.

پیام  درخواست باج MalLocker.B به گونه‌ای طراحی شده است که مانند پیامی از طرف پلیس محلی به کاربران می گوید که مرتکب جرمی شده اند و باید جریمه ای را پرداخت کنند.

باج افزارهایی که به عنوان جریمه های جعلی پلیس مطرح می شوند، بیش از نیم دهه است که محبوب‌ترین نوع باج افزارهای اندرویدی هستند.

کارشناسان معاونت بررسی مرکز مدیریت راهبردی افتا  با توجه به انتشار این باج‌افزار در وب سایت‌های غیر رسمی، به کاربران توصیه می‌کنند، از نصب برنامه‌های اندروید از سایت‌های شخص ثالث مانند فروم ها، تبلیغات‌های وب سایت‌ها یا فروشگاه برنامه‌های شخص ثالث غیر مجاز، خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا