تکنولوژی

جاه طلبی های هوش مصنوعی چین به دلیل تحریم تراشه دچار مشکل شده است

غول های فناوری چین در رقابت خود برای توسعه و تسلط بر بازار هوش مصنوعی (AI) با موانع قابل توجهی روبرو هستند که سانسور و سرکوب واردات تراشه از سوی ایالات متحده مانع پیشرفت شده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از گیزموچاینا؛ هفته گذشته، بایدو، یکی از موتورهای جستجوی پیشرو در چین، ربات چت خود به نام Ernie Bot را معرفی کرد، اما این تظاهرات کمتر از انتظارات بود و باعث شد سهام این شرکت 10 درصد کاهش یابد. جاه طلبی های هوش مصنوعی این شرکت به دلیل سانسور مختل شده است، که بایدو را ملزم می کند تا دامنه قابلیت های چت بات خود را محدود کند تا از پاسخ های نادرست سیاسی و واقعی اجتناب کند.

این درحالی است که شرکت‌های فناوری چینی از جمله Alibaba، JD.com، Netease و TikTok Bytedance در حال عجله برای توسعه خدمات هوش مصنوعی هستند که می‌تواند گفتار انسان را تکرار کند. این رقابت با راه‌اندازی ChatGPT OpenAI در ماه نوامبر آغاز شد که باعث ایجاد شور و هیجان در بازار چین شد. با این حال، اکوسیستم فناوری چین با چالش هایی مواجه است که می تواند مانع پیشرفت آن در بازار هوش مصنوعی شود.

به گفته مت شیهان، یکی از همکاران بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، کمبود بودجه برای تحقیقات باز و بدون مسیر مشخص برای سودآوری، یک مسئله کلیدی است. در همین حال، ایالات متحده فشاری بر واردات تراشه اعمال کرده است که می تواند توانایی شرکت های فناوری چین را برای توسعه فناوری های هوش مصنوعی مختل کند.

این در حالی است که گوگل راه اندازی چت ربات هوش مصنوعی خود با نام Bard را اعلام کرد و از مردم ایالات متحده و بریتانیا دعوت کرد تا آن را آزمایش کنند، زیرا این شرکت به دنبال رسیدن به OpenAI در رقابت برای تسلط بر هوش مصنوعی است. علی‌رغم چالش‌هایی که شرکت‌های فناوری چینی با آن مواجه هستند، کارگزاری‌هایی مانند سیتی‌گروپ بررسی‌های مثبتی از ارنی بات ارائه کردند و سهام این شرکت‌ها یک روز پس از رونمایی ضعیف افزایش یافت. با این وجود، باید دید که آیا غول های فناوری چینی می توانند همگام با رقبای بین المللی خود در بازار به سرعت در حال تحول هوش مصنوعی باشند یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا