تکنولوژی

تهران ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به شهری هوشمند دارد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران ظرفیت بالایی با وجود مراکز دانشگاهی و نیروی انسانی متخصص برای تبدیل شدن به شهری هوشمند دارد. پس ظرفیت این شهر برای توسعه فضای نوآوری فوق‌العاده است.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران صد و هفتاد و هفتمین جلسه خود را با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار کرد. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این جلسه گزارشی درباره شهر هوشمند ارائه داد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه توسعه استارتاپ‌ها یک فرصت استثنایی در اختیار شهرداری قرار می‌دهد، گفت: در عصر حاضر حتی افرادی که آشنایی با اینترنت و کامپیوتر ندارند از تلفن همراه استفاده می‌کنند. زیرا بخش قابل توجهی از نیازهای افراد مانند پرداخت آنلاین و رزرو هتل با این ابزار رفع می‌شود. بر همین اساس نظام آموزش در دنیا نیز متحول شده است و در حال حاضر شاهد آموزش تا لحظه مرگ هستیم. برای گسترش این حرکت شهرها به عنوان پلتفرم این آموزش محسوب می‌شوند.

زیست بوم فناوری با شتاب در حال توسعه است
رییس بنیاد ملی نخبگان در بخش بعدی سخنان خود درباره شکل گیری زیست بوم دانش بنیان در کشور توضیح داد و گفت: در این زیست بوم بازیگران گوناگونی مانند مراکز دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها، کارخانه‌های نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان نقش آفرینی می‌کنند. هریک از این اجزا یک نقش را برعهده دارند و در تعامل با یکدیگر حرکت اقتصاد دانش‌بنیان را شتاب می‌دهند. نیروی انسانی خلاق و مستعد از دانشگاه‌ها به این زیست بوم وارد می‌شوند.

به گفته رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، در حال حاضر 180 شتابدهنده و مرکز نوآوری در این زیست بوم فعال هستند تا با خدمات خود به استارتاپ‌ها فعالیت‌های آنها را رونق دهند. همچنین 6 هزار استارتاپ با فعالیت های نوآورانه خود در این زیست بوم تحول را ایجاد می‌کنند. همچنین 4 هزار و 600 شرکت دانش‌بنیان نیز با فعالیت در این زیست بوم فعال هستند. این شرکت‌ها سال گذشته با فروش خود 90 هزار میلیارد تومان درآمد داشتند و 300 هزار نفر اشتغال مستقیم را داشتند.

ستاری به جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های عملکرد این زیست بوم اشاره کرد و افزود: جذب بیش از 1 هزار و 400 نفر از فارغ التحصیلان صد دانشگاه برتر دنیا یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که توسط این افراد حدود 93 استارتاپ راه اندازی شده است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در بخش بعدی به توسعه پهنه‌های شهری به عنوان نواحی نوآوری اشاره کرد و گفت: ایجاد نواحی نوآوری در بستر شهرها به عنوان یکی از ساز و کارهای ایجاد شهر نوآور مطرح است. در این راستا شناسایی فضاهای بالقوه دارای ویژگی‌های علمی و توسعه پهنه‌های نوآوری شهری در محدوده‌های مجاور دانشگاه‌ها اقدام مناسبی است.

ستاری همچنین بیان کرد: برای تحقق و ایجاد شهر نوآور نیاز به بسترهایی است. ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در این راستا است. پس از آن بازسازی بافت‌های فرسوده و تبدیل آنها به کارخانه‌های نوآوری است که بستر توسعه استارتاپی در مراکز کارآفرینی قدیمی و سنتی محسوب می‌شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا