تکنولوژی

چین جایگاه خود را به عنوان بزرگترین بازار نیمه هادی در سال 2022 حفظ کرده است

در گزارش اخیر، انجمن صنعت نیمه هادی (SIA) اعلام کرد که فروش جهانی نیمه هادی ها در سال 2022 به 573.5 میلیارد دلار رسیده است که نشان دهنده افزایش 3.2 درصدی نسبت به سال گذشته است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از گیزموچاینا؛ چین همچنان جایگاه اول را در بازار نیمه هادی ها دارد که یک سوم درآمد جهانی را به خود اختصاص می دهد. این بالاترین فروش جهانی است که تاکنون توسط این صنعت گزارش شده است، علیرغم ادامه جنگ فناوری آمریکا و چین و رکود اقتصادی.

جان نوفر، رئیس و مدیر عامل SIA، گفت که بازار جهانی نیمه هادی ها در سال 2022 فراز و نشیب های قابل توجهی را تجربه کرد و در اوایل سال رکورد فروش بالایی داشت و پس از آن یک رکود چرخه ای در اواخر سال جاری شد.

وی همچنین افزود که علیرغم نوسانات کوتاه مدت در فروش به دلیل چرخه ای بودن بازار و شرایط کلان اقتصادی، چشم انداز بلندمدت بازار نیمه هادی ها به طور باورنکردنی قوی باقی می ماند، به دلیل نقش روزافزون تراشه ها در هوشمندتر کردن، کارآمدتر کردن جهان. و ارتباط بهتری دارد.

نیمه هادی ها یکی از مهم ترین اقلام فناوری عصر هستند. . تمام بخش‌های فناوری اصلی مانند ارتباطات سیمی، الکترونیک مصرفی، الکترونیک صنعتی، الکترونیک خودرو، ارتباطات بی‌سیم، و محاسبات و ذخیره‌سازی داده‌ها، به نیمه‌رساناها نیاز دارند. پیشرفت در هوش مصنوعی، سیستم های نظامی و تسلیحاتی، فناوری فضایی و غیره بدون داشتن آخرین و پیشرفته ترین فناوری نیمه هادی امکان پذیر نیست.

نیمه هادی ها بر اساس طراحی و عملکرد مدار تقسیم می شوند. با توجه به مدارهای مجتمع، نیمه هادی ها را می توان به عنوان دیجیتال، آنالوگ و مختلط طبقه بندی کرد و بر اساس عملکرد آنها به عنوان تراشه های حافظه، ریزپردازنده ها، تراشه های استاندارد و سیستم های پیچیده روی یک تراشه (SoCs) طبقه بندی می شوند.

در سال 2022، ریزپردازنده ها با 176 میلیارد دلار بیشترین درآمد را به دست آوردند و پس از آن تراشه های حافظه که فروش 130 میلیارد دلاری را گزارش کردند. بیشترین افزایش درآمد در تراشه های آنالوگ مورد استفاده در خودروها، رایانه ها و سایر کالاهای مصرفی مشاهده شد. تراشه های آنالوگ 89 میلیارد دلار درآمد داشته اند که در سال 2022 افزایش 7.5 درصدی را نشان می دهد.

چین بزرگترین بازار نیمه هادی جهان تقریباً یک سوم فروش جهانی را به خود اختصاص داده است. صنعت نیمه هادی چین نقش عمده ای در بخش فناوری این کشور ایفا می کند که تقریباً 30 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد. صنعت نیمه هادی شامل طیف گسترده ای از شرکت ها، از تولید کنندگان دستگاه های یکپارچه گرفته تا ریخته گری های خالص، شرکت های نیمه هادی فابلس، و شرکت های OSAT است.

در حال حاضر، صنعت نیمه هادی چین شامل طیف گسترده ای از شرکت ها از شرکت های نیمه هادی Fabless مانند ZhaoXin، UNISOC، و HiSilocon گرفته تا IDM (سازندگان یکپارچه دستگاه) مانند Yangtze Memory Technology Corp و ChangXin Memory Technologies است.

چین که قصد دارد به رهبر جهانی در هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی تبدیل شود، برای دستیابی به این هدف نیاز به تامین بی وقفه نیمه هادی ها دارد. با این حال، این کشور تحت تحریم های آمریکا بر صادرات نیمه هادی به چین با فشار زیادی مواجه است.

سال گذشته ایالات متحده محدودیت های بیشتری را برای صادرات نیمه هادی به چین اعمال کرد تا از پیشرفت این کشور در هوش مصنوعی جلوگیری کند و پیشرفت آن در ساخت تراشه را مختل کند. این محدودیت ها شرکت های آمریکایی و برخی از متحدانش مانند هلند و ژاپن را از ارائه ماشین آلات، ابزار، پرسنل و دانش فنی به شرکت های چینی باز داشت.

تحریم‌ها و محدودیت‌های اضافی بر چین تأثیرات جهانی گذاشته است، زیرا علیرغم افزایش فروش کل، نیمه دوم سال 2022 کاهش تدریجی درآمد را گزارش کرد. فروش سه ماهه چهارم به مبلغ 130.2 میلیارد دلار، 14.7 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2021 و 7.7 درصد کمتر از سه ماهه سوم سال 2022 بوده است. فروش جهانی برای ماه دسامبر 2022، 43.4 میلیارد دلار بوده که کاهش 4.4 درصدی نسبت به سه ماهه سوم دارد. نوامبر 2022.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا