موبایل

تاثیرات گوشی هوشمند بر سلامت چشم

محققان معتقدند، نگاه کردن طولانی مدت به تلفن همراه در نور کم ، مضرات بسیاری را برای چشم انسان به همراه دارد

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از صدا و سیما، با ورود گوشی های هوشمند بر حریم شخصی افراد، تحولات عظیمی درزندگی انسانها شکل گرفت. دستگاهی کوچک که  به مرور زمان با پیشرفتی چشمگیر مدیریت بسیاری از تحولات دنیا را به دست گرفت و علاوه بر تاثیر عمیق بر روی تلنولوژی و روابط اجتماعی، تفکرات و احساسات بسیاری از انسان ها را منقلب کرد.

یکی از آسیب های اساسی این پدیده نوظهور استفاده از گوشیهای هوشمند جهت پر کردن اوقات فراغت و رفع خستگی انسانها است که در همین راستا بدلیل استفاده ناصحیح از تلفن همراه بسیاری از افراد از  بیماری های چشمی رنج می برند.

چشم به عنوان یکی از آسیب پذیر ترین اعضای بدن در مقابل صفحه نمایش گوشی های هوشمند، مدام در معرض آسیب است، اما همیشه راه چاره و البته راه درستی برای استفاده صحیح از گوشی های هوشمند وجود دارد. امروز در اینجا با یکدیگر راهکار های محافظت از چشم در مقابل گوشی و گجت ها و همچنین روش های صحیح استفاده از گوشی هوشمند در شرایط مختلف با شما هستیم که همگی می تواند به هر چه بهتر شدن شرایط و جلوگیری از آسیب رساندن به چشمان به کمک شما بیایند.( منبع عصر ایران)

آسیبهای چشمی ناشی از استفاده طولانی مدت از گوشی هوشمند

مطالعات انجام شده در آزمایشگاه ها نشان داده است، که تماس دائمی با نور HEV می تواند سبب آسیب رساندن به بافت های شبکیه چشم شود و این موجب آغاز شدن تغییرات شبکیه ای شود که شبیه به دژنراسیون ماکولا است که این دژنراسیون یکی از دلایل اصلی از دست دادن کامل بینایی است.اما همین صفحه نمایش های گوشی که هر روزه در دست داریم می توانند به سادگی به چشم های ما آسیب بزنند. با این حال، در این برهه از زمان هیچ کس به طور قطع مطمئن نیست که آیا استفاده طولانی مدت از تلفن های موبایل می تواند آسیب دائمی روی بینایی فرد داشته باشد یا خیر؟ نگاه کردن به تلفن همراه در تاریکی، ضرر بسیاری برای چشم دارد زیرا موجب گشاد شدن مردمک‌ها و جذب نور آبی بیشتر و در نتیجه، آسیب به چشم می‌شود (macrotel.ir).

اگر شما هم یکی از آن افرادی هستید که روزانه بیش از ۱۵۰ بار به گوشی هوشمند خود خیره می شوید، باید بدانید که چشمان و بینایی شما از جمله اولین و مهمترین تاوان این اعتیاد به گوشی ها هستند. خیره شدن به گوشی، تبلت، نوت بوک و … برای مدت زمانی طولانی باعث خستگی، خشک شدن، خارش و حتی تاری دید می شوند که گاها به سر درد می انجامد.  خوشبختانه با انجام یک سری نکات و در نظر گرفتن آن ها تا حدود بسیار بالایی می توانید این آسیب های بینایی رایج  شده را کاهش دهید(asriran.com)

روزنامه دیلی‌میل در پژوهشی آورده است: دانشمندان معتقدند،خیره‌شدنِ طولانی‌مدت به گوشی‌های هوشمند برای چشم‌ها مضر است. آنها دریافته‌اند فقط دو ساعت در روز نگاه کردن به صفحه نمایشِ گوشی باعثِ خستگیِ چشم می‌شود. خستگیِ چشم، یا خستگیِ دیداری سابقاً مشکلی بود که کارمندانی که مدت‌های طولانی پای کامپیوتر می‌نشستند، از آن شکایت می‌کردند. اما افزایشِ استفاده از گوشی‌های هوشمند به این معنی است که مردم ساعاتِ طولانی‌تری از اوقاتِ فراغتِ خود را صرفِ وقت‌گذرانی با گوشی‌های خود می‌کنند.

تحقیقِ دانشگاهِ آستون در بیرمنگام نیز نشان می‌دهد استفاده از گوشی‌های هوشمند با خشکیِ چشم در کودکان مرتبط استاین پژوهش می‌گوید خیرگی به گوشی‌های تلفن و پلک نزدن برای مدتِ طولانی باعث خشکی، سوزش و احساسِ وجودِ جسم خارجی در چشم می‌شود.(ایسنا)

آسیب‌های چشمی ناشی از کار طولانی و بدون وقفه با این وسایل شـامل چهار دسـته کلـی خـستگی چشم، احساس ناراحتی و فشار در چشم‌هـا، تغییرات اشکی و خشکی چشم می‌شودآسیب‌های غیرچشمی هم درد گردن، سردرد و کمردرد را در بر می‌گیرد. برخـی از این علائم ارتباط مستقیمی با چشم ندارند، اما با رعایت اصولی که به سلامت چشم منجر می‌شود از شدت آن‌ها نیز کاسته خواهد شد.(borna.news)

شیوه های مراقبت از چشم در هنگام کار با گوشی:

1.پلک بزنید:

پلک زدن (برای بیش از یک ثانیه) چشم شما را مرطوب نگه داشته و خشکی و سوزش آن را کم می‌کند.  با ۱۰ بار پلک زدن در هر ۲۰ دقیقه چشمان خود را مرطوب نگاه دارید.

2. تابش را به حداقل برسانید.

اگر دستگاه هوشمند شما مجهز به شیشه‌ی ضد تابش نیست یا از محافظ صفحه‌ی مات استفاده نمی‌کنید، احتمالا در معرض انعکاس آزاردهنده‌ای از این تابش هستید برای این کاریک کاور ضد بازتاب تهیه کرده و به دقت آنرا روی صفحه‌ی گوشی بچسبانید.

۳. استراحت کنید.

قانون قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را اجرا کیند. این قانون می‌گوید هر ۲۰ دقیقه با نگاه کردن به جسمی در فاصله‌ی ۲۰ مایلی، ۲۰ ثانیه به چشمتان استراحت دهید. اینکار به ماهیچه‌های چشم استراحت می دهد.

۴. نور صفحه را تنظیم کنید.

تاریکی یا روشنایی بیش از حد صفحه‌ی گوشی چشم شما را مضطرب کرده و در حفظ تمرکز مشکل ایجاد می‌کند. برای از بین بردن چنین مشکلاتی، وارد تنظیمات گوشی شده و نور صفحه را نزدیک به نور محیط تنظیم کنید.

۵. کنتراست و سایز متن را تنظیم کنید.

کنتراست و سایز متن گوشی هوشمند تا حدودی تسکین مورد نیاز را فراهم می‌کند، چرا که خواندن محتوای وب، ایمیل‌ها، قرارهای روی تقویم و هر چیز دیگری در آن راحت‌تر است.

۶. صفحه‌ی گوشی را تمیز نگه دارید.

بطور معمول صفحه تلفن هوشمند خود را با یک پارچه‌ی خشک (نه مرطوب!) تمیز کنید تا گرد و غبار، جرم، لکه و اثر انگشت از روی آن پاک گردد.

۷. گوشی را کمی دورتر نگه دارید.

سعی کنید گوشی ۴۰ تا ۴۵ سانتیمتر دورتر از چشمانتان باشد تا به آنها استراحت بدهید. شاید اول خنده دار به نظر بیاید اما طولی نمی‌کشد که عادت می‌کنید.وقتی روی چیزی تمرکز و نگاه‌تان را معطوف آن می‌کنید، تمام عضلات اطراف چشمان‌تان با یکدیگر کار می‌کنند، تا وضعیت و شکل چشم شما را تغییر دهنداین مسئله روی انکسار لنزهای چشم اثر می‌گذارد. وقتی سوژه‌ای که به‌آن نگاه می‌کنید خیلی دور است، لنز یک حالت دارد و وقتی سوژه در نزدیکی شما باشد، لنز به‌شکلی دیگر تغییر می‌کند( entrepreneur.com)

نشانه های درد چشمی ناشی از کار با گوشی هوشمند:

اگر مطمئن نیستید که درد چشم شما به‌خاطر کار با کامپیوتر است، نشانه‌های زیر را بررسی کنید:

1.تحلیل چشم‌ها: در موارد خفیف‌تر، خستگی و تحلیل چشم می‌تواند منجر به دشوار شدن تمرکز روی اشیاء یا نقاط مختلف شودبه‌خصوص، زمانی که سریعا از یک فاصله به‌فاصله‌ای دیگر تمرکز می‌کنید این حالت بیشتر پیش می‌آید. وقتی شرایط بدتر شود، تحلیل چشم می‌تواند منجر به درد یا احساس ناراحتی در اطراف چشم‌ها می‌شود.

.سوزش چشم‌ها: احتمالا اوایل احساس خارش در چشم را تجربه خواهید کرد، ولی با وخیم‌تر شدن شرایط این خارش تبدیل به سوزش می‌شود. حتی ممکن است شاهد رشد قرمزی شدید در چشم‌ها باشید. همه این‌ها نشانه خشک شدن چشم‌های شما است.

.بینایی مبهم: در این حالت متن‌ها و تصاویر حالت درهم و مبهم پیدا می‌کنند. حتی ممکن است با خود احساس کنید که چشم‌ها به‌خوبی و به‌درستی تمرکز می‌کنند اما باز هم شاهد پیدایش چنین حالتی هستید. ممکن است دچار دوگانگی دید شوید. اگر مقصر اصلی این وضعیت کامپیوتر باشد، با کمی استراحت می‌توانید مشکل را حل کنید.

.سردرد و سرگیجگی: هر دو حالت سردرد و سرگیجگی نشانه‌های جدی‌تر و وخیم‌تر شدن خستگی ناشی از کار با کامپیوتر هستند. اگر این حالت بیشتر از یک روز طول کشید حتما به‌پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید.

.درد گردن و شانه: وقتی بینایی وخیم‌تر شود و احساس ناراحتی افزایش پیدا کند، بدن شما به‌طور ناخودآگاه خودش را به‌شکلی تنظیم می‌کند که بتوانید بهتر ببینید. این مسئله منجر به حالت بد نشستن یا ایستادن می‌شود و بیشتر از هر چیزی روی گردن، شانه‌ها و پشت شما فشار وارد می‌کند.

به‌محض این‌که چشمان شما تنگ شد یا احساس سوزش و درد کردید بهتر است به‌جای این‌که هفته‌ها و ماه‌ها به‌همین وضعیت ادامه دهید، خیلی زود به‌آن رسیدگی کنید. امکان درمان این ناراحتی وجود دارد، ولی اگر زودتر آن‌را پیگیری کنید خیلی سریع‌تر به‌نتیجه می‌رسید.در کل، ناراحتی‌های چشمی ناشی از کار با  گوشی و کامپیوتر موقتی است و به‌محض اینکه کار با کامپیوتر یا موبایل را متوقف کنید نشانه‌های بهبودی را مشاهده می‌کنید( shabakeh-mag.com)

اوقات کار با رسانه‌های دیجیتال را محدود کنید

همه‌ی خانواده ها، چه آن‌هایی که سابقه‌ی نزدیک بینی دارند و چه آن‌ها که ندارند باید حداکثر تلاششان را به کار بگیرند که زندگی فرزندشان در تعامل با رسانه‌های دیجیتال و کامپیوتری به تعادل نزدیک شود. تعادل بین دید دور و نزدیک خیلی مهم است و خانواده‌ها باید اوقات داخل منزل خصوصا زمان‌هایی که بچه در تعامل زیاد با نور آبی صفحات دیجیتالی است، را کم و کنترل کنند.(بهداشت نیوز)

تمرینی ساده برای مقابله با آسیبهای چشمی استفاده از رسانه های دیجیتال

افرادی که زیاد از موبایل و کامپیوتر استفاده می کنند، می توانند سه مرتبه در روز، هر بار 15 بار تلاش فعال برای پلک زدن انجام دهند، چرا که به کم پلک زدنشان در هنگام استفاده از رسانه های دیجیتالی کمک می کند.

با توجه به احتمال محققان مبنی بر بروز جدی پدیده نزدیک بینی در طی بیست سال آینده، به دلیل استفاده ی بیشتر از ابزار دیجیتالی، می بایست با اقدامات پیشگیرانه نسبت به کاهش آمار این اختلال چشمی جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا