تکنولوژی

بیمه، مالیات و بانک مشکل اصلی استارت‌آپ‌ها

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «کارآفرینی در فضای مجازی جهش‌ها و چالش‌ها»؛  سجادی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاون علمی و فناوری درباره مشکلات پیش روی استارت‌آپ‌ها گفت: استارت‌آپ‌ها در کشور ما با چند مشکل اصلی مواجه هستند؛ اما مهم‌ترین مشکل آن‌ها را من به تعبیری «بمب» می‌دانم؛ یعنی بیمه، مالیات و بانک یا به‌طور مشخص تأمین مالی.

وی افزود: دولت یکی از سه اتفاقی که باید برای استارت‌آپ‌ها رقم بزند کارآمد سازی و به‌روزآوری قوانین بیمه است چون کارآفرینان در حوزه بیمه و تأمین اجتماعی مشکلات جدی دارند. این نگاه غالب در حوزه تأمین اجتماعی و حمایت از حقوق کارگر اصلاً با فضای استارت‌آپی کشور همخوانی ندارد. امروز قوانین بیمه بسیار آزاردهنده و محدودکننده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاون علمی و فناوری ادامه داد: در حوزه مالیات هم نیازمند روزآمدسازی و درک فضای استارت‌آپی هستیم. متأسفانه نگاه حاکم بر این حوزه هم فاصله زیادی با فضای استارت‌آپی کشور دارد.

سجادی تصریح کرد: در ارتباط با تأمین مالی هم همواره نگاهمان این بوده است که دولت در همه زمینه‌ها باید حمایت کند. برای این حمایت هم معمولاً این‌گونه برداشت می‌شود که دولت باید تسهیلات و حمایت مالی در اختیار استارت‌آپ‌ها بگذارد. این در حالی است که استارت‌آپ‌های بالغ وقتی به ما مراجعه می‌کنند کمترین نیازشان تأمین مالی است. ما معتقدیم که تأمین مالی از طرف دولت آفتی برای کسب‌وکار است. بر این اساس دولت تنها باید شکل‌گیری سرمایه‌گذاری خطرپذیر را تسهیل کند.

وی تأکید کرد: بنابراین مشکل اصلی استارت‌آپ‌ها که از سمت دولت باید برطرف شود همان بحث «بمب» است و از طرف خود استارت‌آپ‌ها هم مشکل اصلی فعالان این حوزه کمبود نیروی متخصص و متبحر و آشنا به فرهنگ استارت‌آپی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا