بهترین راه آگاهی از خدمات اینترنتی اپراتورها و شکایت از کیفیت بد
این روزها که اعتراضها نسبت به سرعت و کیفیت اینترنت افزایش یافته، کاربران اینترنتی میتوانند با استفاده از قابلیت مکانی سامانه نتسنج پلاس، ویژگیهای سرویس مورد نظر خود را دریافت کرده و از نظر کاربران دیگر هم مطلع شوند و درصورت نارضایتی، شکایت کنند.
به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ به منظور افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایتهای مردمی در حوزههای مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات که سرعت و کیفیت اینترنت را هم شامل میشود، راهاندازی شده است و کاربران سرویسهای ارتباطی، فناوری اطلاعات میتوانند با مراجعه به سایت https://195.cra.ir یا تماس با تلفن گویای ۱۹۵ شکایتهای خود را از سرویسهای مختلف حوزه ICT ثبت و پیگیری کنند.
بدین ترتیب مشترکان میتوانند درصورت مشاهده عدم تطبیق سرعت فروختهشده و سرعت دریافتی، حجم خریداریشده و حجم دریافتی و همچنین رعایت نکردن تعرفههای ترجیحی برای سایتهای داخلی و پیامرسانهای بومی از سوی اپراتورها، موضوع را بهطور سریع در سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات با آدرس https://195.cra.ir ثبت کنند. همچنین مشترکان علاوه بر مراجعه به این سامانه میتوانند برای اعلام شکایت خود با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند.
همچنین با راهاندازی نتسنج پلاس در دو سال گذشته، هر ایرانی در هر مکانی میتواند ببیند که چه شرکتهایی خدماتشان ارائه میشود؟ کیفیت پوشش چیست؟ میزان سرعتی که میتواند دریافت کند چقدر است؟ شکایات مردم در آن منطقه چه بوده است؟ و اندازهگیریهای کیفی چه میگوید؟ همچنین علاوه بر اطلاعات رگولاتوری، نظراتی که کاربران منعکس میکنند هم در این سامانه وجود دارد و هر یک از کاربران در هر نقطه از کشور میتوانند انتخاب کنند که کدام اپراتور چه سرویسی میدهد و از نظرات سایر مردم هم مطلع شوند.
در ماههای گذشته، تجربه کاربری استفاده از اینترنت، کندی و کیفیت پایین را به همراه داشته، هرچند عیسی زارعپور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- بارها عنوان کرده که علت این مشکلات اینترنتی، ناشی از عدم توسعه اینترنت ثابت کشور در سالهای گذشته است، حال آنکه به گفته او طبق آخرین رتبهبندی جهانی سایت اسپیدتست، بر اساس شاخص میانه، سرعت اینترنت ثابت ۱۰ درصد و اینترنت سیار ۲۰ درصد نسبت به شهریور سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
در عین حال، زارعپور به تازگی درباره افت کیفیت و سرعت اینترنت اظهار کرد: سرعت اینترنت به عوامل مختلفی مربوط است. از تلفن همراه کاربر و مودم مصرفی وی گرفته تا سایتهای BTS، شبکه انتقال مخابرات و شبکه زیرساخت، همگی روی سرعت اینترنت تاثیرگذار هستند. بخشی از این مجموعه عوامل مانند تامین ارتباطات بینالملل و افزایش کیفیت شبکه در اختیار ما قرار دارد. عدهای شبهه وارد میکنند که دولت سیزدهم در واردات پهنای باند محدودیت ایجاد کرده است، اما باید بگویم در حال حاضر ما مشکلی در تامین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم.
وی همچنین با بیان اینکه در یک سال گذشته کیفیت اینترنت کاهش پیدا نکرده است، گفت: دولت سیزدهم فناوری اطلاعات را یک فرصت میبیند. شاهراههای جدید فیبرنوری هستند. زیرساخت توسعه در همه بخشها، ایجاد یک شبکه ارتباطی پرسرعت و با کیفیت است، کسی که برنامه دارد تا فیبرنوری را در خانه مردم ببرد هیچ وقت به دنبال این نیست که سرعت اینترنت را کم کند.