موبایل

آیا به محافظ صفحه برای گوشی هوشمند خود نیاز دارید؟

قاب‌ها به‌طور کلی از گوشی در برابر ضربه محافظت می‌کنند، اما محافظ صفحه به‌عنوان راهی برای محافظت بیشتر از نمایشگر تلفن همراه به‌شمار می‌رود. ولی آيا واقعا استفاده از محافظ صفحه برای گوشی ضروری است؟

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، تلفن‌های هوشمند گجت‌های گران قیمتی هستند و تنها یک بدشانسی لازم است که گوشی جدید‌تان از ارتفاع کمی بیفتد و صفحه نمایشگر آن شکسته شود. باید راهی پیدا کرد تا این اتفاق نیفتد. بنابراین محافظ صفحه‌ها با هدف جلوگیری از آسیب دیدن صفحه تلفن همراه ساخته می‌شوند، اما آيا واقعا این محافظ‌ها همین کار را می‌کنند یا فقط هزینه‌ای اضافه هنگام خریدن گوشی هستند.

تعویض نمایشگر شکسته گوشی‌ هزینه‌ دارد

اوایل ظهور تلفن‌های همراه اگر شیشه‌ی گوشی خود را می‌شکستید، می‌توانستید آن را بدون تعویض صفحه نمایشگر عوض کنید. زیرا در آن زمان بین صفحه نمایشگر و شیشه‌ی پوشاننده‌ی آن فضای خالی وجود داشت و احتمال شکستن همزمان صفحه و گلس خیلی کم بود.

با این حال، امروزه در ساخت نمایشگر تلفن‌های هوشمند از فرایند لمیینیت (lamination process) استفاده می‌شود. بنابراین هیچ فضای خالیی بین صفحه نمایشگر و شیشه‌ای که آن را می‌پوشاند نیست. این فرایند به کیفیت تصویر بسیار بهتری منجر می‌شود، اما همچنین به این معنی است که اگر گلس آسیب ببیند یا ترک بخورد باید کل صفحه نمایش را عوض کرد.

این ادغام هزینه تعمیر شیشه‌ی شکسته‌ی گوشی‌های هوشمند را به طور جدی افزایش داده و احتمالاً به همین دلیل است که افراد زیادی را می‌بینید که از گوشی‌های شکسته استفاده می‌کنند سوال اصلی این است که چقدر احتمال دارد برای گوشی شما چنین اتفاقی بیفتد.

گلس گوشی‌های هوشمند جدید خیلی مقاوم هستند

شیشه‌ی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند جدید فوق‌العاده سخت هستند. شیشه‌ی گوریلا گلس کورنینگ (Corning’s Gorilla Glass) در گوشی‌های اندرویدی یا شیشه‌ی محافظ سرامیکی در آیفون‌های جدید به‌شدت در برابر ضربه و خش مقاوم هستند، به‌طوری که فقط مواد معدنی سختی مانند کوارتز (Quartz) می‌تواند در آن‌ها خراش جدی ایجاد کند. حتی فلزاتی مانند کلید در جیب‌تان بعید است اثری روی این شیشه‌ها بگذارند. برای درک بهتر سختی گلس‌های مدرن باید بگوییم که در مقیاس سختی موس (Mohs) درجه سختی گوریلا گلس ویکتوس (Gorilla Glass Victus) بین ۶ تا ۷ است، این درحالی است که درجه سختی فولاد بین ۴ تا ۵ است.

شیشه‌ی گوشی‌های هوشمند امروزی بیش از حد توان خود مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین ممکن است در طول عمر گوشی، روی آن خراش‌های کوچکی ایجاد کنید. اما این خرا‌ش‌ها معمولا روی حس لمس صفحه نمایش یا نمایش تصاویر تاثیری نمی‌گذارند. سازندگان همچنین مقاومت صفحه‌های نمایش را به‌شدت آزمایش می‌کنند تا از مقاوم بودن آن‌ها در شرایط سخت اطمینان حاصل کنند. بنابراین در این مرحله می‌توانیم با اطمینان بگوییم که اکثر مردم به محافظ صفحه نیاز ندارند، اما هنوز مواردی وجود دارد که داشتن محافظ صفحه روی تلفن‌های هوشمند را ضروری می‌کند.

چه کسانی حتما باید از محافظ صفحه روی گوشی خود استفاده کنند

به نظر می‌رسد استفاده از گوشی‌ بدون محافظ صفحه برای کارهای روزمره قابل قبول است، اما اگر مشغول کاری هستید یا سرگرمی دارید که گوشی‌تان ممکن است آسیب ببیند یا گجت شما در معرض موادی سخت‌تر از جنس گلس قرار می‌گیرد، قطعا به محافظت بیشتری نیاز دارد.

بسیاری از مردم یک منبع آسیب رسان به نمایشگر گوشی را نادیده می‌‌گیرند، مواد معدنی موجود در شن‌های ساحل از این منابع هستند. اگر مقداری شن و ماسه همراه با گوشی در جیب شما باشد، ممکن است صفحه نمایش گوشی خراشیده شود. اگر زمینه شغلی‌تان ساخت و ساز و کارهای ساختمانی است و خارج از منزل فعال هستید، ممکن است علاوه بر محافظ صفحه، یک قاب کاملا مقاوم برای گوشی خود نیاز داشته باشید. از طرف دیگر می‌توانید از تلفن‌ همراه‌هایی استفاده کنید که برای محیط‌های سخت ساخته شده‌اند، مانند گوشی‌های ساخت شرکت CAT. هنگام انتخاب محافظ صفحه یا تصمیم گیری در مورد اینکه آیا اصلاً به آن نیاز دارید یا خیر، عوامل زیادی تاثیر دارد. بنابراین ما به دقت انواع مختلف محافظ صفحه‌ها و عواملی که باید قبل از خرید از آن‌ها آگاه باشید را بررسی خواهیم کرد.

محافظ صفحه‌های کارخانه‌ای

شرکت‌های سازنده‌ی تلفن‌های هوشمند برای بعضی از گوشی‌های خود محافظ صفحه اولیه‌ای نصب می‌کنند، بنابراین ممکن است گوشی که شما تازه خریده‌اید دارای محافظ صفحه کارخانه باشد، به‌عنوان مثال تلفن هوشمند سامسونگ گلکسی اس۲۱ آلترا (Samsung Galaxy S21 Ultra) دارای محافظ صفحه‌ای است که از آن در برابر خراش‌های جزئی محافظت می‌کند. زمانی که این محافظ صفحه فرسوده و آسیب دیده شد، می‌توانید آن را به راحتی از صفحه گوشی جدا کنید. ویژگی قابل جدا شدن به طور کلی برای تمام محافظ‌های کارخانه‌ای صادق است. در صورت تمایل می‌توانید فوراً آن‌ها را جدا کنید و با محافظ صفحه‌ای بهتر جایگزین کنید. از طرف دیگر می‌توانید آن‌ها را تا زمانی که آسیب ندیده‌اند نگه‌دارید. کاری که نباید انجام دهید این است که یک محافظ صفحه نمایش جدید را روی محافظ فعلی بچسبانید. یکی از مزایای محافظ‌هایی که از ابتدا روی گوشی نصب شده، این است که مجبور نیستید خودتان آن را نصب کنید. چراکه نصب محافظ صفحه روی گوشی خیلی سخت و لازمه دقت بالا و تجربه است. نه تنها باید مطمئن شوید که صفحه نمایش شما کاملاً عاری از لکه، کثیفی و مو است، بلکه باید محافظ صفحه را دقیق در جای خود و بدون ایجاد حباب‌های هوا نصب کنید. هر زمان که یک محافظ صفحه جدید می‌خرید بهتر است از کارکنان همان فروشگاه بخواهید تا آن را روی گوشی‌تان نصب کند، چون آن‌ها تجربه این کار را دارند و احتمال اینکه خودتان محافظ را بدون مشکل نصب کنید خیلی کم است.

محافظ صفحه‌ها انواع مختلفی دارند

با توجه به تنوع گوشی‌ها برای هر مدلی محافظ مخصوصی وجود دارد، علاوه براین موضوع، انواع محافظ‌ها با کاربردهای مختلفی فراتر از محافظت صفحه وجود دارند. برای نمونه محافظ صفحه مات علاوه بر حفاظت از صفحه نمایش این امکان را به شما می‌دهد تا در محیطی روشن و پرنور راحت‌تر صفحه نمایش را ببینید. همچنین نوعی دیگر از محافظ‌ها بسیار شفاف هستند که اثرات خود را روی تصویر نمایشگر به حداقل می‌رسانند و همچنین اشعه‌های UV را نیز فیلتر می‌کنند. از سوی دیگر نوع دیگری از محافظ‌ها وجود دارند که آنچه را روی صفحه نمایشگر هست برای هیچ کسی بجز شخصی که مستقیماً به آن نگاه می‌کند نشان نمی‌دهد. وقتی نوبت به وظیفه‌ی اصلی یعنی ارائه حفاظت بیشتر برای نمایشگر می‌رسد، محافظ صفحه‌ها روش‌های مختلفی برای انجام این کار دارند. محافظ صفحه های نازک و پلاستیکی TPU یا PET برای جلوگیری از خراش‌های جزئی بسیار مناسب هستند. در مقابل محافظ‌های پلاستیکی، محافظ صفحه های شیشه‌ای سکوریت وجود دارد که نمایشگر گوشی را هم در برابر ضربه و هم در برابر خط‌ و‌ خش محافظت می‌کند. با این حال محافظ‌های سکوریت در مقایسه با دیگر محافظ صفحه‌ها ضخیم‌تر و سنگین‌تر هستند. اگر تحمل خراش‌های کوچک را ندارید، احتمالا یک محافظ پلاستیکی نازک برایتان کافی باشد. اما اگر دلیل اصلی شما برای داشتن محافظ صفحه این است که گوشی خود را برای فروش مجدد کاملا سالم حفظ کنید، در واقع دارید فقط خودتان را از لذت استفاده صفحه نمایش با کیفیت بالا محروم می‌کنید. شما در حال حفظ دستگاهی هستید که قیمت آن را کامل پرداخت کرده‌اید و قطعا بعد از مدتی نمی‌توانید دقیقا آن را به‌عنوان یک گوشی نو بفروشید. همچنین احتمالاً برای فروش مجدد گوشی بدون خراش خود در مقایسه با فروش آن با خراش‌های جزئی واقعاً مبلغ قابل توجهی دریافت نخواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا