فناوری اطلاعات

با واقعیت مجازی گوگل اجدادت را ملاقات کن

جدیدترین برنامه واقعیت مجازی گوگل به عنوان بخشی از مجموعه جدید هنر و فرهنگ موسوم به “اجدادت را ملاقات کن” به کاربران امکان می‌دهد تا به نقاشی‌های ماقبل تاریخ “غار شووه” خیره شوند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا، گوگل طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از موزه‌ها، گالری‌ها و نقاط دیدنی را در برنامه “هنر و فرهنگ” خود دیجیتالی کرده است. این برنامه یک پلت‌فرم دانشنامه‌ای برای هر کسی است که بتواند از طریق یک مرورگر یا برنامه تلفن همراه به آن دسترسی پیدا کند.

اکنون این شرکت مجموعه جدیدی را برای بازدید از “غار شووه”(Chauvet) در آردش فرانسه راه اندازی می‌کند که حاوی برخی از هنرها و نقاشی‌های ماقبل تاریخ چشمگیر است.

غار شووه در منظقه آردش در جنوب فرانسه به خاطر وجود برخی از قدیمی‌ترین نقاشی‌های درون غار و نیز آثاری از دوره پارینه‌سنگی نوین مشهور است. این غار که روی صخره‌ای آهکی بر بالای بستر پیشین رود آردش واقع شده، در ۱۸ دسامبر ۱۹۹۴ کشف و یکی از جایگاه‌های مهم هنر پیش از تاریخ محسوب می‌شود.

این غار نخستین بار توسط یک گروه سه نفره غارشناس به نام‌های “الی‌یت برونل دشام”، “کریستین هیلر” و “ژان-ماری شووه” که غار به نام او نام‌گذاری شد، بررسی شد. علاوه بر نقاشی و دیگر شواهد انسانی، آنها همچنین بقایای فسیل شده، رد پا و نشانه‌هایی از انواع حیوانات که بعضی از آنها در حال حاضر منقرض شده‌اند، کشف کردند. مطالعات بیشتر توسط “ژان کلوت” باستان‌شناس فرانسوی اطلاعات بیشتری فراهم کرد. تاریخچه این مکان مورد مناقشه است.

در حالی که سن دقیق این نقاشی‌ها ناشناخته است، تاریخ یابی رادیواکتیو، اولین نقاشی‌ها را به ۳۶ هزار سال پیش متعلق دانسته است. این مکان در سال ۱۹۹۴ کشف شد و برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت، در همان سال به روی عموم مردم بسته شد.

اکنون گوگل با ساخت یک ماکت دیجیتالی در اندازه واقعی امکان بازدید از این غار را با فناوری واقعیت مجازی فراهم آورده است.

این ماکت دیجیتالی شامل بیش از ۳۵۰ نقاشی دیجیتالی شده است که از ساکنان غار به جا مانده است. گوگل علاوه بر دیجیتالی کردن نقاشی‌های این غار، یک تجربه ۱۰ دقیقه‌ای واقعیت مجازی را برای هدست‌های HTC Vive و Oculus Rift ایجاد کرده است.

این برنامه رایگان دارای ۱۲ ایستگاه قابل کاوش است که محیط اطراف غار و برخی از معروف‌ترین نقاشی‌های آن را پوشش می‌دهد. نسخه انگلیسی این فیلم توسط “دیزی ریدلی” و نسخه فرانسوی آن “سیسیل د فرنس” که دو بازیگر هستند، روایت می‌شود و حاوی تفسیر تخصصی برخی از گروه‌های علمی کاوشگر این غار است.

اگر هدست VR ندارید، نگران نباشید، چرا که گوگل نسخه ویدیویی غیر تعاملی آن را در یوتیوب منتشر می‌کند.

این اولین بار نیست که گوگل از واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) برای پشتیبانی از کارهای فرهنگی و هنری استفاده می‌کند. به عنوان مثال این شرکت در سپتامبر گذشته از تصویرسنجی برای ایجاد یک تور واقعیت مجازی در کاخ ورسای در فرانسه استفاده کرد.

تصویرسنجی یا فتوگرامتری، دانش و فناوری استخراج اطلاعات مربوط به زمین و محیط پیرامون آن از تصاویر گرفته‌ شده یا حسگرهای دیگر از طریق اندازه‌گیری و پردازش و تحلیل و نمایش آنها است. به عبارتی دیگر تصویرسنجی فرآیند اندازه‌گیری مختصات هندسی اجسام از روی عکس‌های هوایی است و عبارت است از هنر، دانش و فن تهیه اطلاعات درست عوارض از طریق اندازه‌گیری، ثبت و تفسیر بر روی عکس یا سایر مدارکی که در بر دارنده اثری از انرژی الکترومغناطیس بازتابیده شده باشد. عکس مهم‌ترین منبع اطلاعاتی در این علم و اصول کار در فتوگرامتری بر روی عکس‌های هوایی است.

کاخ ورسای نیز مجموعه کاخ‌هایی در شهر ورسای در نزدیکی پاریس است که به‌ عنوان بزرگترین کاخ‌های سلطنتی جهان شناخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا