تکنولوژی

باگی عجیب در آیفون که وایفای گوشی را کلا از کار می اندازد!!!

به‌تازگی باگ دیگری در وایفای دستگاه‌های دارای سیستم عامل iOS کشف شده است که گویا از آنچه که در ابتدا تصور می‌شد، بدتر است. در واقع این باگ باعث می‌شود زمانی که آیفون را با استفاده از وایفای به یک شبکه‌ی اینترنتی با نامی خاص متصل کنید، ارتباط وایفای این گوشی به طور کامل از کار بیفتد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ به نظر می‌رسد که بعد از رخ دادن این اتفاق کاربران مجبور هستند تا با ریست آیفون و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه این مشکل را برطرف کنند. در ماه ژوئن (خرداد) یک محقق امنیتی به نام Carl Schou متوجه شد که اتصال آیفون به شبکه‌ی وایفای به نام p%s%s%s%s%n% مشکلاتی را برای آیفون‌ها به وجود خواهد آورد.

این شخص در آن زمان گفت که آیفون‌ها نمی‌توانند به این شبکه‌ متصل شوند و تلاش برای اتصال آیفون به این شبکه باعث از کار افتادن ارتباط وایفای در آیفون خواهد شد. در آن زمان این شخص عنوان کرد که بعد از رخ دادن این مشکل کاربران می‌تواند با ریست کردن تنظیمات مربوط به شبکه‌ی آیفون، این مشکل را برطرف کنند.

بعد از مطرح شدن این مشکل توسط این محقق امنیتی، این شخص دوباره متوجه شده است اتصال آیفون به شبکه‌ی وایفای دیگری و با نامی عجیب، مشکلات جدی‌تری را برای این گوشی به وجود خواهد آورد. این شخص در توییت منتشر شده درباره‌ی این موضوع می‌گوید که متصل کردن آیفون به شبکه‌ی وایفای با نام secretclub%power% دوباره باعث از کار افتادن ارتباط وایفای آیفون می‌شود و هیچ تضمینی وجود ندارد که انجام کاری مانند ریست کردن تنظیمات شبکه باعث رفع این مشکل شود.

این شخص می‌گوید که ارتباط وایفای آیفونی که از آن برای انجام این آزمایش استفاده شده است، حتی بعد از انجام کارهای مانند چندبار ریست کردن تنظیمات شبکه و حتی فورس ریستارت آیفون، هنوز هم کار نمی‌کند. این محقق حتی درباره‌ی این موضوع با تیم امنیتی اپل تماس گرفته است اما جوابی را دریافت نکرده است.

در زمان پیدا شدن اولین باگ، تصور می‌شد که مشکلی در زمان تجزیه و تحلیل این عبارت پیش می‌آید که باعث می‌شود سیستم عامل iOS در زمان استفاده از علامت % در نام شبکه‌‌ای، این علامت را به عنوان نماد نشان‌دهنده‌ی یک فرمت رشته‌ای در نظر بگیرد.

با توجه به این موضوع، رخ دادن این اشتباه توسط سیستم عامل iOS باعث می‌شود که این سیستم عامل به اشتباه عبارت قرار گرفته در جلوی علامت % را به‌ جای یک متن ساده، به عنوان دستورات و متغیر‌هایی در نظر بگیرد.

با وجود اینکه، نام این شبکه‌ی اینترنتی جدید به‌شوخی Secret Club را هم تبلیغ می‌کند که یک گروه تکنولوژی است که Schou عضو آن است، اما این امکان وجود دارد که استفاده از حروفی مانند P و S بعد از علامت % باعث به وجود آمدن این مشکل شده باشد.

همچنین بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهند که یک فرمت رشته‌ای باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود. با این وجود باید بگوییم که افراد با نیت بد نمی‌توانند از این آسیب‌پذیری سو استفاده زیادی را بکنند.

حتی باید گفت که این احتمال هم وجود دارد که استفاده از نام‌ها و رشته‌های متنی مختلف باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری در سیستم عامل iOS هم بشود. البته این مشکل تا زمانی وجود خواهد داشت که اپل با به‌روزرسانی نرم‌افزاری آن را به شکل کامل رفع کند.

با وجود اینکه اپل در حال بررسی نسخه‌ی بتای iOS 14.7 و سیستم عامل جدید iOS 15 است، اما هنوز مشخص نیست که اپل این مشکل را در این نسخه‌ها از سیستم عامل‌ iOS رفع کرده است یا نه.

در نهایت فعلا به کاربران دارای آیفون توصیه می‌شود که از اتصال آیفون‌ خود به شبکه‌های وایفای ناشناس به‌ویژه شبکه‌هایی که دارای علامت‌های عجیب در نام خود هستند، خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا