فناوری اطلاعات

ایران در رتبه سوم قربانیان حملات باج افزاری

بررسی ها نشان می‌دهد از میان ۱۰.۵ میلیون بدافزار شناسایی‌شده از ۱۱ دی تا ۱۰ بهمن امسال، ۴۳ درصد آن به باج‌افزار واناکرای مربوط است و ایران در رتبه سوم کشورهای قربانی این باج‌افزار قرار دارد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مرکز مدیریت راهبردی افتا، باج‌افزار واناکرای (WannaCry) از سال ۲۰۱۷ قربانی می‌گیرد و همچنان به عنوان تهدیدی جدی و فعال باقی‌مانده است.

به طور معمول باج افزار واناکرای سیستم عامل ویندوز را هدف قرار می‌دهد و با رمزگذاری انواع فایل‌های موجود در سیستم عامل، خواستار دریافت باج از طریق بیت کوین (Bitcoin) می‌شود.

در ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی، حمله سایبری عظیمی با استفاده از باج‌افزار واناکرای آغاز شد که بیش از ۳۰۰ هزار رایانه را در ۱۵۰ کشور جهان آلوده کرد.

علیرغم حجم گسترده حملات واناکرای، اقدام به موقع و پیشگیرانه مرکز مدیریت راهبردی افتا، مانع از وقوع حادثه سایبری همچون آمریکا در سازمان‌های دارای زیرساخت حیاتی ایران شد.

کارشناسان نرم‌افزاری معتقدند که باج‌افزار واناکرای از نادیده گرفتن نقطه‌ضعفی شکل گرفته است که اولین بار توسط آژانس امنیت ملی آمریکا کشف شد و سپس به یکی از نیرومندترین حملات سایبری جهان تبدیل شد.

بررسی‌های شرکت امنیتی دیفندر نشان می‌دهد که پس از واناکرای، بدافزار GandCrab با ۱۳ درصد در مقام دوم قرار دارد؛ علیرغم اینکه این باج‌افزار، از سال ۲۰۱۹، خدمات خود را به‌عنوان یک باج‌افزار اجاره‌ای (Ransomware-as-a-Service – به‌اختصار RaaS) متوقف کرده بود.

آخرین آمار حاکی‌است، باج‌افزارها در ۱۴۹ کشور قربانی می‌گیرند و ۲۴ درصد آنها در آمریکا فعال هستند، کانادا با ۱۵ درصد دومین کشور جهان از لحاظ میزان فعالیت باج‌افزارها است و کشورهای برزیل و ایران، هر یک با ۱۱ درصد در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

مراکز دولتی با ۲۶ درصد حملات، در صدر حمله باج افزارها هستند و پس‌از آن، بخش‌های مخابرات با ۲۴ درصد، آموزشی و تحقیقات با ۲۴ درصد و فناوری با ۹ درصد قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا