تکنولوژی

اگزینوس ۲۲۰۰ با گرافیک AMD در راه است

سامسونگ به‌تازگی اعلام کرد در تاریخ ۱۹ نوامبر امسال (جمعه ۲۸ آبان)، طی رویدادی از تراشه‌ی اگزینوس جدید خود رونمایی خواهد کرد. تراشه‌ای که به گمان خیلی‌ها همان اگزینوس ۲۲۰۰ با تراشه‌ی گرافیکی ساخت AMD است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ سامسونگ بعد از تلاش‌های ناموفق فراوان طی چند سال اخیر برای مقابله با کوالکام، تصمیم گرفت این‌بار با AMD دست دوستی بدهد تا بتواند با همکاری این شرکت پرآوازه، پردازنده‌ای را تولید کند که می‌تواند از لحاظ پردازشی و گرافیکی، بر سایر پردازنده های موجود در بازار غلبه کند. شرکت کره‌ای پیش از این تلاش زیادی انجام داد اما در نهایت آنچه که در پرچم‌دارهای نسخه‌ی جهانی این شرکت به عنوان قلب تپنده ایفای نقش می‌کرد، ضعیف‌تر از پردازنده‌ی ساخت کوالکام ظاهر می‌شد.

سامسونگ سیاست استفاده از پردازنده‌های اختصاصی در نسخه‌ی جهانی پرچم‌دارهایش را چند سالی ادامه داد تا اینکه صدای کاربران واقعا درآمد. نه تنها از لحاظ گرافیکی و پردازشی بلکه از لحاظ مصرف انر‌ژی و حتی پردازشگر تصویر هم گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی اگزینوس سامسونگ عملکرد ضعیف‌تری از همتای خود با پردازنده‌ی اسنپدراگون بودند و این در حالی بود که کاربران باید همان مبلغ مشابه را برای خرید این گوشی پرداخت می‌کردند.

اما سامسونگ برای امسال برنامه‌ی ویژه‌ای در سر دارد. شرکت کره‌ای تصمیم گرفت پای AMD را به بازار گوشی‌های هوشمند بکشاند تا بلکه بتواند بر رقبای قدری چون اپل با پردازنده‌های بی‌رقیب سری A و کوالکام با پردازنده‌های قدرتمند سری اسنپدراگون رقابت کند. البته بنچمارک‌های اولیه که نشان می‌دهند اگزینوس جدید به لطف تراشه‌ی گرافیکی ساخت AMD قدرتمندتر از هر تراشه‌ی دیگری در بازار است اما گفته می‌شود به خاطر تولید حرارت زیاد، سامسونگ مجبور خواهد شد فرکانس هسته‌ها را کاهش داد و در نهایت قطعا محصولی که از این تراشه به عنوان قلب تپنده استفاده خواهد کرد به طرز باورنکردنی قدرتمند و سریع نخواهد بود. حتی گفته می‌شود باز هم تراشه‌ی A15 اپل در میان تمام پردازنده‌های سال آینده هم بی‌رقیب خواهد بود.

سامسونگ اما باور دیگری دارد. با در نظر گرفتن پیشرفتی که بازی‌های ویدیویی طی چند سال اخیر داشتند و محبوبیتی که گوشی‌های گیمینگ در بین کاربران پیدا کردند، طبیعی بود که دیر یا زود شرکت‌ها گوشی‌های هوشمند خود را متناسب با اهداف این دسته از کاربران طراحی کنند. یعنی محصولی که علی‌رغم بهره‌مندی از قابلیت‌های یک پرچم‌دار، از لحاظ گیمینگ هم نیاز کاربران را برطرف کند. به همین خاطر سامسونگ نیاز دارد پردازنده‌ای را تولید کند که مشکلات پیش پا افتاده‌ای نظیر داغ شدن بیش از حد یا مصرف بالای انرژی را نداشته باشد و بتواند با بهترین‌های بازار رقابت کند.

اینطور که به نظر می‌رسد، شرکت کره‌ای این‌بار کاملا سر این موضوع جدی است چرا که حساب رسمی سامسونگ اگزینوس در اینستاگرام پستی را به اشتراک گذاشت با این مضمون که در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ همه چیز تغییر خواهد کرد و این احتمالا به تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ اشاره دارد که قرار است با تغییراتی اساسی به نسبت تمام پردازنده‌های اگزینوس نسل گذشته رونمایی شود.

با تمام این تفاسیر باز هم نمی‌توانیم مطمئن باشیم که در این رویداد چه اتفاقی رخ خواهد داد. فقط با توجه به مضمون پستی که در اینستاگرام منتشر شد و با در نظر گرفتن تمام خبرها و شایعاتی که تا کنون در رابطه با تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ یا هرآنچه که شرکت کره‌ای می‌خواهد تراشه‌ی مجهز به گرافیک ساخت AMD خود را بنامد منتشر شده است، می‌توانیم حدس بزنیم که در این رویداد قطعا اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد. همچنین موضوع دیگری که این حدس را تقویت می‌کند، متن کپشنی است که حساب سامسونگ اگزینوس در پست اخیر خود نوشت. اینطور که به نظر می‌رسد، شرکت کره‌ای معتقد است که این‌بار می‌تواند به کمک تراشه‌ی اگزینوس، مفهوم گیمینگ را تغییر دهد.

اگزینوس ۲۲۰۰

طبیعتا چنین تعریف و تمجیدهایی از یک تراشه‌ی میان‌رده یا اقتصادی نمی‌شود و قطعا با یک پرچم‌دار روبرو هستیم. حال اینکه این پرچم‌دار چگونه قرار است دنیای گیمینگ را متحول کند، یعنی چه قابلیت‌های منحصر بفردی خواهد داشت مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید طی روزهای آتی چه خبرهای بیشتری در رابطه با این موضوع منتشر می‌شود. در خبرهایی که پیش‌تر در رابطه با این تراشه منتشر می‌شده است شنیدیم که سامسونگ احتمالا قابلیت رهگیری پرتو نور یا همان Ray-Tracing را هم به عنوان یک قابلیت فوق‌العاده جذاب در تراشه‌ی خود قرار خواهد داد. حال اینکه این تراشه تا چه اندازه می‌تواند بدون مشکل از این پتانسیل برای ارائه‌ی تجربه‌ای لذت‌بخش بهره ببرد مشخص نیست.

لیزا سو، مدیرعامل AMD پیش از این تیزری را اوایل امسال منتشر کرده بود که به قابلیت رهگیری پرتو تور و نرخ شیدینگ متغیر یا Variable Rate Shading در آن اشاره شد. در رابطه با فناوری اول احتمالا آشنا هستید اما در رابطه با فناوری دوم باید بگوییم که این قابلیت به‌تازگی در دنیای گیمینگ راه یافته، یک تکنیک رندرینگ جدید است که هدف آن، بهبود کلی عملکرد گرافیکی سیستم است. به این صورت که به گرافیک اجازه می‌دهد قدرت پردازشی خود را به صورت دلخواه در بخش‌هایی از فریم با قدرت بیشتر یا کمتر بکار بگیرد.

سامسونگ همچنین قرار است در این تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ جدید خود علاوه بر گرافیک AMD از هسته‌های فوق‌العاده قدرتمند و جدید ARM که Armv9 نام دارند استفاده کند که شامل یک هسته از نوع Cortex-X2، سه هسته از نوع Cortex-A710 و چهار هسته از نوع Cortex-A510 می‌شود. همین چینش برای تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۹۸ هم بکار گرفته خواهد شد، تراشه‌ای که سامسونگ تولید آن را هم برعهده خواهد داشت. حال باید دید آیا این‌بار همکاری با AMD باعث ایجاد تفاوتی بین این دو پردازنده خواهد شد یا باز هم سامسونگ در مسیر شکست دادن کوالکام شکست خواهد خورد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا