گیم

اهمیت بازی های بلاکچینی در آینده صنعت بازی‌سازی

بازی Axie Infinity تنها بخش کوچکی از محبوبیت و موفقیتی را که بازی‌ های بلاکچینی می‌توانند کسب کنند، به مشتاقان دنیای بازی نشان داد. پس از کسب محبوبیت قابل توجه بازی اکسی اینفینیتی، احتمال می‌رود ارتباط صنعت بازی‌سازی و فناوری بلاکچین پس از این تنگاتنگ‌تر پیش برود.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، احتمالاً همه‌ی ما می‌دانیم یکی از صنایعی که طی دو سال اخیر و پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ به میزان زیادی سود برده است، صنعت بازی‌سازی است. با این حال، ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران مطلع نباشند که بازار جهانی بازی در حال حاضر ۱۸۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

این رقم نشان می‌دهد سریع‌ترین و در دسترس‌ترین شیوه‌ی سرگرمی در سطح جهان در مسیر رشد قابل توجهی قرار دارد. برای مقایسه و درک بیش‌تر اهمیت صنعت بازی، باید بدانید صنعت جهانی فیلم ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و همچنین، ارزش کل ورزش‌های آمریکای شمالی مجموعا ۷۳ میلیارد دلار از نظر درآمد سالانه است.

صنعت بازی‌سازی از زمان پیدایش تا کنون راه طولانی‌ پیموده است. کسانی که بازی سوپر ماریو (Super Mario) را بر روی کنسول‌های بازی ۱۶ بیتی به یاد می‌آورند، می‌دانند این صنعت، که زمانی واقعاً ساده بود، چگونه هم‌اکنون به گنجینه‌ای از بازی‌های واقعیت مجازی جذاب و پر هیجان تبدیل شده است که به میزان دقت و آمادگی بازیکنان پاداش می‌دهند.

در این میان، لازمه‌ی بازی‌های چندنفره‌ی آنلاین (MMO) مانند پابجی (PUBG)، فراهم‌آوردن دنیایی بر پایه‌ی عدالت برای تمامی بازیکنان است. زیرا کارکترها در بازی‌های این چنینی توسط بازیکن شخصی‌سازی شده‌اند و هرگونه ناعدالتی در میان ویژگی‌های قابل دسترس برای کارکترها بر عملکرد گیمر تأثیر منفی دارد. در واقع، بازی‌هایی از این دست بر اساس موقعیت‌های زندگی واقعی بازسازی شده‌اند و پیامدهای عاطفی بسیاری برای زندگی بازیکنان دارند.

استفاده از فناوری بلاکچین در سال‌های اخیر، به‌دلیل نیاز به سیستم جدیدی که قادر باشد مشکلات موجود در سیستم سنتی پول کاغذی را با کارکردی کاملاً جدید و متفاوت جایگزین کند، گسترش یافته است. البته، کاربرد فناوری بلاکچین تنها برای ارائه‌ی سیستم‌های مالی نیست. این فناوری دارای طیف گسترده‌ای از کاربردهاست که بازی‌سازی می‌تواند یکی از حیاتی‌ترین کاربردهای آن به‌شمار آید. زیرا فناوری بلاکچین می‌تواند در آینده نحوه‌ی ساخت، مدیریت و اجرای بازی‌ها را تغییر دهد.

ساخت بازی های بلاکچینی چگونه میسر می‌شود؟

بلاکچین اساساً زنجیره‌ای از بلوک‌های داده در یک شبکه‌ی کامپیوتری است که عملکرد آن برای تمام کاربران آن و همچنین هر شخص دیگری شفافیت دارد. از این رو، یک رکورد کامل از هر اتفاقی که در شبکه‌ی کامپیوتری مذکور در ارتباط با داده‌ها رخ داده است، محفوظ می‌ماند.

هر سیستم بازی بر پایه‌ی فناوری بلاکچین غیرمتمرکز است. این ویژگی به این معنی‌ست که بازی تحت مالکیت و کنترل یک مقام مرکزی نیست، بلکه توسط کاربرانی که دارایی‌های دیجیتال و متعلقات بازی را در اختیار دارند، کنترل می‌شود.

بازیکنان مقدار معینی از دارایی‌های دیجیتال به نام NFT را روی یک بلوک بلاکچین متعلق به بازی نگهداری می‌کنند. NFT ها اشیاء بازی هستند، اما مانند رمزارزها دارایی و متعلقات بازیکنان محسوب می‌شوند. NFT ها نه تنها به کیف پول ارز دیجیتال، بلکه به خارج از بازی نیز قابل انتقال هستند.

نقش NFT ها در بازی های بلاکچینی

توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) منحصر به‌فرد و غیرقابل جعل هستند. برای مثال، یک NFT در بازی های بلاکچینی می‌تواند یک شمشیر، یک کمان، یک سپر، یک عصا یا یک ویژگی برای کارکتر به‌خصوصی باشد. این دارایی‌های دیجیتال تا زمانی که به شما تعلق داشته باشند، دارایی‌ شما به‌حساب می‌آیند.

تأثیرات فناوری بلاکچین بر صنعت بازی‌سازی

طبق گفته‌ی کارشناسان، به‌دلیل نقدشوندگی توکن‌ها، پیاده‌سازی فناوری بلاکچین در بازی‌های آنلاین بسیار ساده است. علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از بازی‌ها به کاربران امکان خرید اقلام درون بازی را با پول مجازی و واقعی ارائه می‌دهند، کارشناسان معتقدند که بلاکچین بهترین راه برای پیگیری این تراکنش‌ها خواهد بود.

آن‌طور که تصور می‌شود، فناوری بلاکچین تعامل مثبتی میان ارزهای دیجیتال و بازی‌های ویدیویی ایجاد خواهد کرد. همچنین، این فناوری برخی از چالش‌های طولانی‌مدت در صنعت بازی را برطرف می‌کند.

افزایش امنیت فروشگاه‌های درون‌برنامه‌ای بازی‌ها

هکرها به‌دلیل قابلیت غیر متمرکزبودن بلاکچین و تأثیرات کارآمد رمزگذاری داده‌ها، نفوذ به داده‌ها در سراسر سرور بازی های بلاکچینی را غیرممکن می‌دانند. در نتیجه، محیطی امن برای کارآفرینان و توسعه‌دهندگان بازی ایجاد می‌شود و متعاقباً امنیت و بهره‌وری در فروشگاه‌های درون بازی افزایش می‌یابد.

بهبود مالکیت دارایی‌های درون بازی

استفاده از فناوری بلاکچین، به‌دلیل ارائه‌ی شفافیت و قانون‌مندی، می‌تواند به مالکیت دارایی‌های درون بازی نیز کمک کند. مالکیت دیجیتال واقعی، که به بازیکنان امکان مبادله‌ی کالاهای کمیاب و کسب سود را می‌دهد، یکی از مهم‌ترین عناصر بازی های بلاکچینی است.

در یک بازی مبتنی بر بلاکچین، از قراردادهای هوشمند برای مدیریت تمام تراکنش‌ها استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند بر اساس پارامترهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده اجرا می‌شوند و برگشت‌ناپذیر هستند. در نتیجه، وقتی یک بازی بر پایه‌ی بلاکچین راه‌اندازی می‌شود، تمام دارایی‌های درون بازی، که با استفاده از قراردادهای هوشمند خریداری می‌شوند، به‌سرعت به حساب‌های عمومی بازیکنان انتقال خواهند یافت.

علاوه بر این، قراردادهای هوشمند بدون دخالت یک مقام مرکزی اجرا می‌شوند. هیچکس قادر نخواهد بود مالکیت دارایی‌ها را به‌صورت خصوصی جایگزین کند. این دارایی‌ها در مالکیت بازیکن بازی که مالک آن‌هاست باقی خواهند ماند.

دسترسی و کنترل آسان بازی‌های ویدیویی محبوب

شبکه‌ی بازی های بلاکچینی قابل تغییر نیست. این ویژگی به شما امکان می‌دهد بدون اینکه تجربه بازی خود را به خطر بیندازید، بازی‌های ویدیویی را در نسخه‌های مختلف از هر مکانی دانلود و نصب کنید.

خرید و فروش منابع و دریافت پاداش

گیمرها و توسعه‌دهندگان می‌توانند از فناوری بلاکچین برای ساخت باز‌ی‌ها و برنامه‌های غنی از منابع و همچنین ارتقای نسخه‌های بازی و کسب جوایز از طریق روش‌های استخراج بازی بلاکچین استفاده کنند. این ویژگی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با ایجاد یک تجربه کاربری فراگیر در بازی، با یکدیگر همکاری کنند و مالکیت توکن‌ها را در اختیار داشته باشند.

بهبود روش‌های پرداخت

ارزهای دیجیتال بسیار امن و خصوصی هستند. در تجارت بازی، موارد متعددی از نفوذ به شبکه‌های بزرگ رخ داده است که اطلاعات کارت اعتباری مشتریان به صورت آنلاین انتشار یافته است و در بازارهای سیاه فروخته می‌شود. در بازی های بلاکچینی، توکن‌های رمزنگاری‌شده درون‌برنامه یا سایر توکن‌های مشابه برای انجام پرداخت‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه، تجربه تراکنش بهتری را به همراه خواهد داشت. بنابراین، برقراری تعامل میان ارز دیجیتال و بازی‌های ویدئویی می‌تواند امکان پرداخت را برای گیمرها بهبود بخشد.

سخن آخر

اکنون می‌توانیم ببینیم که چگونه وجود یک حلقه‌ی اتصال میان ارزهای دیجیتال و بازی‌های ویدیویی می‌تواند منجر به تجربه‌کردن بازی لذت‌بخش‌تر، ایمن‌تر و روان‌تر شود. با وجود این که صنعت بازی های بلاکچینی هنوز در مراحل اولیه‌اش قرار دارد، اما مطمئناً کاربران می‌توانند بازی‌های جدیدتری را در سال‌های آینده تجربه کنند.

با وجود اینکه گسترش اینترنت به پیشرفت و تسهیل بازی‌سازی کمک‌های شایانی کرده است، اما دور نگه‌داشتن افراد متقلب و بازیکنان غیراخلاقی از این صنعت بازی کار آسانی نبود. خوشبختانه، بازی های بلاکچینی گام بعدی برای صیانت از وجود عدالت در بازی‌های ویدیویی در بلندمدت است. در نتیجه، ایجاد ارتباط میان ارزهای دیجیتال و بازی‌های ویدیویی این پتانسیل را دارد که کل صنعت بازی‌سازی را به شیوه‌های مختلف تغییر دهد و بهبود بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا