فناوری اطلاعات

به دنبال سقوط ارزش متا؛ زاکربرگ از لیست 10 مرد ثروتمند برتر دنیا خارج شد

مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس بوک، پس از سقوط بی سابقه سهام متا در روز پنجشنبه، شاهد کاهش تقریبا 30 میلیارد دلاری دارایی خالص خود بود.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ بر اساس گزارش فوربس، مارک زاکربرگ پس از 7 سال و برای اولین از لیست دهگانه ثروتمندترین افراد کره زمین خارج شد. زاکربرگ 37 ساله که حالا ارزش دارایی‌های خالصش به خالص فعلی 84.3 میلیارد دلار رسیده بزرگترین سهامدار (نزدیک به 13 درصد) شرکت Meta Platforms, Inc، مادر فیسبوک و دیگر غول‌هایی مانند اینستاگرام، واتس‌اپ و اوکیلوس است و با سقوط اخیر این شرکت، بیشترین ضرر را نیز متوجه اموال خود دیده است.

زیان 29.8 میلیارد دلاری زاکربرگ دومین زیان بزرگ یک روزه در کل تاریخ است که پس از افت 35 میلیارد دلاری ارزش دارایی‌های ایلان ماسک ثروتمندترین مرد جهان در ماه نوامبر 2021 و در پی انتشار توییتی درباره فروش 10 درصد از سهام خود در تسلا به ثبت رسیده است. جدای از این موضوع جالب است بدانید که بنابر گزارش بلومبرگ ایلان ماسک هفته گذشته نیز 25.8 میلیارد دلار از دارایی خالص خود را از دست داده است.

به گزارش CNBC، پس از اینکه این تحلیل‌گران مالی متا نسبت به رشد درآمد ضعیف تر از حد انتظار در سه ماهه آینده هشدار داده و اعلام کردند که تغییرات اخیر قوانین و تعهدات حریم خصوصی از سوی اپل 10 میلیارد دلار برای این شرکت هزینه خواهد داشت، سهام متا به شدت سقوط کرد. همچنین شرکت متا روز چهارشنبه گزارش سه ماهه خود را با پیش بینی رشد ضعیف درآمد خالص منتشر کرد. این گزارش کاهش سه ماهه تعداد کاربران را اعلام نموده که دلیل آن رقابت شدید با پلتفرم تیک تاک TikTok عنوان شده است.

افت 26 درصدی، بزرگ‌ترین سقوط متا در یک روز بوده و بیش از 200 میلیارد دلار از ارزش بازار آن را از بین برده است؛ افتی که حالا یک رکورد در تاریخ بورس آمریکا محسوب می‌شود.

به احتمال فراوان در جریان هستید که مارک زاکربرگ اولین بار در 23 سالگی پس از عرضه اولیه عمومی سهام فیس بوک در سال 2008 به جمع میلیاردرهای آمریکایی پیوست و با افزایش گرایش کاربران در سراسر دنیا به شبکه اجتماعی و خریدهای بزرگی مانند اینستاگرام و واتس اپ، به مرور ارزش خالص بنیانگذاران او نیز افزایش یافت.

مارک زاکربرگ بارها طی مصاحبه‌هایی اعلام کرده که قصد دارد بخش قابل توجهی از سرمایه خود را ببخشد. زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان در سال 2015 به Giving Pledge پیوستند، سازمان خیریه‌ای که توسط بیل گیتس و وارن بافت تأسیس شد و اعضای آن توافق کرده‌اند که حداقل نیمی از ثروت خود را در طول زندگی خود به اهداف بشردوستانه ببخشند. این زوج اعلام کرده‌اندکه 99 درصد از سهام خود را به امور بشردوستانه اهدا خواهند کرد.

زاکربرگ در سال 2020 همچنین اعلام کرد که 300 میلیون دلار برای محافظت از انتخابات آمریکا اهدا خواهد کرد که 250 میلیون دلار به مرکز فناوری و زندگی مدنی و یک میلیون دلار دیگر به مرکز تحقیقات و نوآوری در انتخابات اختصاص یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا