فناوری اطلاعات

اندروید ۴۷ برابر بیشتر از iOS بدافزار دارد

تیم کوک در یکی از مصاحبه‌های آنلاین خود طی کنفرانس VivaTech اروپا، به این موضوع اشاره کرد که اندروید ۴۷ برابر بیشتر از iOS بدافزار دارد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ روز گذشته و در جریان کنفرانس VivaTech اروپا، با تیم کوک، مدیرعامل اپل مصاحبه‌ای آنلاین انجام گرفت که تقریبا ۳۰ دقیقه به طول انجامید. در طول این مصاحبه‌ی نیم‌ساعته، مدیرعامل اپل صحبت‌های زیادی را مطرح کرد اما مهم‌ترینشان، ادعایی بود در رابطه با سیستم‌عامل اندروید و امنیت آن. کوک مدعی شد سیستم‌عامل شرکت گوگل ۴۷ برابر بیشتر از iOS بدافزار دارد. از اینکه تعداد بدافزارهای اندروید بیشتر است مطمئن بودیم اما اینکه این میزان ۴۷ برابر بیشتر از iOS باشد موضوعی بود که از بابت آن خبر نداشتیم.

اندروید به نسبت iOS دست کاربران را در انجام کارهای مختلف بیشتر باز می‌گذارد و همین مسأله موجب شده این سیستم‌عامل در معرض خطرهای بیشتری باشد. از بدافزار و ویروس گرفته تا حریم خصوصی و امنیت و چیزهایی از این دست. البته اندروید از این لحاظ عملکرد خوبی دارد ولی iOS با اعمال محدودیت‌های بیشتر، توانسته در این بخش بهتر ظاهر شود و نمی‌توان منکر این قضیه شد.

تیم کوک در رابطه با تفاوتی که بین دو سیستم‌عامل در بخش امنیت وجود دارد توضیحاتی ارائه داد و اینکه چرا از این لحاظ، iOS سیستم‌عامل برتری است که خلاصه‌ای از مهم‌ترین بخش آن را می‌توانید در زیر بخوانید.

زیرا ما iOS را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که فقط یک اپ استور برای آن وجود دارد و تمام اپلیکیشن‌های دیگر قبل از اینکه وارد آن شوند بررسی می‌شوند.

او در ادامه‌ی صحبت‌های خود، تمرکز ویژه‌ی اپل روی حریم خصوصی و امنیت را یادآور شد و از دوست و رییس سابق خود، استیو جابز فقید هم یادی کرد. شخصی که اپل و آیفون موفقیت خود را تا حد زیادی مدیون تلاش و خدمات او هستند. تیم کوک همچنین افزود:

ما دهه‌هاست که به صورت ویژه‌ای روی حریم خصوصی تمرکز کرده‌ایم. استیو همیشه می‌گفت حریم خصوصی به زبان ساده کسب اجازه از مردم است و این اجازه باید مرتبا از آن‌ها درخواست شود. ما هم تلاش می‌کنیم طبق خواسته‌ی او پیش برویم.

از مصحابه‌‌های گذشته‌ی تیم کوک و همچنین همین مصاحبه به وضوح می‌توان متوجه شد او از عملکرد GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا) که از شرکت‌ها می‌خواهد قبل از جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های کاربران از آن‌ها کسب اجازه کنند، رضایت دارد و حتی از این موضوع که این مقررات و قوانین باید سخت‌گیرانه‌تر باشند حمایت کرد. او در این رابطه گفت:

ما از ابتدا از حامیان بزرگ مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا بوده‌ایم و حتی اگر قوانین و سخت‌گیری‌ها از سطح فعلی این سازمان فراتر هم برود حمایت خود را اعلام می‌کنیم چرا که هنوز در زمینه‌ی حریم خصوصی اقدامات زیادی باقی مانده که باید صورت بگیرد.

تیم کوک که زمانی ترامپ، رییس جمهور سابق ایالات متحده‌ی آمریکا او را «تیم اپل» خطاب کرده بود در پاسخ به پرسش جالب و در عین حال عجیبی مبنی بر اینکه آیفون ۳۰ که احتمالا ۲۰ سال بعد راهی بازار خواهد شد چگونه خواهد بود این‌طور پاسخ داد که قطعا این گوشی‌ها از آیفون ۱۲ بهتر خواهند بود اما او مثل افرادی نیست که بتوانند ۲۰ یا ۳۰ سال آینده را پیش‌بینی کنند. هرچند کوک در ادامه‌ی همین صحبت بود که از تمرکز ویژه‌ی اپل روی واقعیت افزوده و هوش مصنوعی خبر داد. او در این رابطه گفت:

در رابطه با واقعیت افزوده بسیار هیجان‌زده‌ام. چرا که آن را یک فناوری می‌بینم که می‌تواند زندگی مردم را از خیلی جهات بهبود ببخشد. فعلا با آیفون و آیپدها کار خود را در زمینه‌ی واقعیت افزوده آغاز کرده‌ایم و باید دید این فناوری در قالب یک محصول هوشمند تا چه اندازه رشد خواهد داشت. نکته‌ی کلیدی این است که واقعیت افزوده می‌تواند زندگی مردم را غنی‌تر کند. درباره‌ی هوش مصنوعی هم بسیار هیجان‌زده‌ان چرا که قادر است چیزهایی که مردم را وادار به انجام کارهای زیادی می‌کند از بین برده و بدین ترتیب اوقات فراغت بیشتری برایشان فراهم کند.

در ادامه‌ی صحبت‌ها در رابطه با بدافزارها و حریم خصوصی هم باید بگوییم اگرچه گوگل عملکرد خوبی در زمینه‌ی شناسایی و جمع‌آوری آن‌ها از سیستم‌عامل اندروید ندارد، اپل هم شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن FlickType اپل‌واچ، یعنی «کاستا الفتریو» (Kosta Eleftheriou) هم به‌تازگی چندین بار به اپل در رابطه با وجود اپلیکیشن‌های کلاه‌برداری در اپ استور هشدار داد. یکی از این اپلیکیشن‌ها برای مثال به نظر می‌رسد که برای سرگرمی و بازی بچه‌ها طراحی شده باشد اما وقتی اپلیکیشن تغییر IP روشن باشد، این برنامه می‌تواند حساب بانکی کاربران را کاملا تخلیه کند.

اپل به‌تازگی توسط مجریان قانون ایالات متحده هم انتقاد شد؛ چرا که معتقد هستند شرکت آمریکایی قوانین مربوط به رقابت و ضد انحصار را نقض کرده و به ترویج و تبلیغ اپلیکیشن‌های خود در اپ استور می‌پردازد. اپل تمام این اتهامات را تا حد زیادی رد کرده اما به نظر می‌رسد چیزی است که برخی از کاربران هم از بابت آن خوشحال نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا