گیم

الکترونیک آرتز فروش بازی‌های فیفا سال‌های پیش را متوقف و بازی‌ها را حذف کرد

در آستانه‌ی عرضه‌ی جدیدترین بازی فوتبالی شرکت الکترونیک آرتز که امسال قرار است با نام متفاوت EA Sports FC 24 عرضه شود، این شرکت تمامی بازی‌های قبلی فیفا (FIFA) را از فروشگاه‌های دیجیتال استیم، ایکس‌باکس و پلی‌استیشن حذف کرده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ این اتفاق بدون هشدار قبلی رخ داد اما به سرعت توسط بازیکنان شناسایی و توسط سایت Polygon تأیید شد. در فروشگاه دیجیتال ایکس‌باکس، عناوین قدیمی مانند فیفا ۱۴ هنوز حضور دارند اما در صفحه‌ی آن‌ها عبارت «در حال حاضر در دسترس نیست» نوشته شده است. فیفا ۲۳ هنوز یک صفحه در استیم دارد که در آن نوشته شده است:  «به درخواست ناشر بازی EA SPORTS FIFA 23 از فروشگاه استیم حذف شده است و در جستجو ظاهر نخواهد شد.» و در همان صفحه گزینه‌ای برای خرید EA Sports FC 24 وجود دارد.

با این حال، به نظر می رسد که فیفا ۲۲ و فیفا ۲۳ هنوز هم به‌عنوان بخشی از اشتراک EA Play در دسترس هستند که در سرویس اشتراکی ایکس‌باکس گیم‌پس آلتیمیت هم گنجانده شده است و البته، FIFA Points هم هنوز هم برای خرید در سراسر فروشگاه‌ها در دسترس است تا در حالت آلتیمیت تیم این بازی‌ها هزینه شود.

حذف این بازی‌ها احتمالاً به دلیل مسائل مربوط به صدور مجوز و حق امتیاز نام فیفا بوده است. شرکت EA پس از ۳۰ سال همکاری با نهاد حاکم بر فوتبال جهان یعنی فیفا، از این نهاد جدا شد و حالا به‌تنهایی به توسعه‌ی بازی ورزشی فوتبالی خود ادامه می‌دهد و در اولین تلاش سری فوتبال خود را با نام EA Sports FC عرضه می‌کند. پایان قرارداد EA با فیفا احتمالاً به این معنی است که این شرکت حق فروش بازی‌های قبلی تحت نام فیفا را از دست داده است.

حتی اگر این‌گونه باشد، EA آن قدرها هم ناراحت نخواهد شد که مجبور شود بازی‌های فیفا را از فروشگاه‌های دیجتال حذف کند. محبوبیت بالای این سری باعث شده تا تغییر نام آن به یک چالش تبدیل شود؛ حذف تمام بازی‌های فیفا از نتایج جستجو، احتمالاً باعث بیشترشدن توجه‌ها به سمت EA Sports FC 24 خواهد شد و آن را به صدر جستجوها می‌برد که همین می‌تواند بهترین ابزار برای تثبیت و شناخته‌شدن نام جدید این بازی باشد.

شرکت الکترونیک آرتز هنوز واکنشی به این موضوع نداشته است.

جالب خواهد بود که ببینیم بازار بازی‌های دست دوم چگونه به این اتفاق واکنش نشان می‌دهد. بازی‌های ورزشی که سالیانه عرضه می‌شوند، معمولاً پس از جایگزینی با آخرین نسخه، ارزش خود را به سرعت از دست می‌دهند اما در دسترس‌نبودن کامل بازی‌های قبلی فیفا به صورت دیجیتالی ممکن است باعث تحرکات بیشتری در بازار بازی‌های دست دوم ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا