تکنولوژی

اعطای تسهیلات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای رشد تولید دانش‌بنیان‌ها

تفاهم‌نامه تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تحقق شعار سال میان صندوق نوآوری و شکوفایی و یک بانک منعقد شد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای اجرای برنامه رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تحقق شعار «مهارم تورم، رشد تولید» سال جاری، تفاهم‌نامه مشترکی را با یک بانک منعقد کرد که براساس آن، هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص داده می‌شود.

براساس این تفاهم‌نامه، طرفین توافق کردند صندوق نوآوری و شکوفایی نسبت به شناسایی و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی اقدام کرده و آن‌ها را برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی ‌کند.

همچنین سقف تسهیلات ۵۰ میلیارد تومان و دوره بازپرداخت حداکثر ۲۴ ماه شامل ۴ ماه تنفس است و تضمین تسهیلات با ضمانت‌نامه صندوق نوآوری و شکوفایی خواهد بود.

جزئیات و فرآیند دریافت این تسهیلات بزودی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام می‌شود. این بسته در نظر دارد تا با هدف افزایش ۱۰۰ همتی فروش محصولات دانش‌بنیان از شرکت‌هایی که طی امسال ظرفیت رشد تولید دارند، حمایت‌های ویژه به عمل آورد.

یکی از بازیگران مهم زیست‌بوم تامین مالی فناوری، شبکه بانکی کشور بوده است. از آغاز سال تاکنون بانک‌های متعددی در راستای تحقق این هدف صندوق نوآوری، قول تامین مالی برای تحقق رشد تولید دانش‌بنیان داده‌اند.

رشد اقتصاد دانش‌بنیان، عامل نگهداشت نخبگان و صادرات با ارزش‌افزوده بالا

دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: آینده کشور در رشد اقتصاد دانش‌بنیان است. اهدافی چون نگهداشت نخبگان و صادرات با ارزش‌افزوده بالا و توسعه تکنولوژی همه در اقتصاد دانش‌بنیان جمع می‌شود و طبیعی است که در همه دنیا نیز سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای بر اقتصاد مبتنی بر فناوری می‌شود.

خیاطیان تصریح کرد: ما نیز اگر اهتمام بر توسعه تامین مالی فناوری نداشته باشیم، کشور دستخوش خطرات بسیاری می‌شود. بر این مبنا وقت‌شناسی و شناسایی ضرورت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان یک دغدغه ملی است.

وی تأکید کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، دولت پیشنهاد داده است که سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) تا پایان این برنامه، به هفت درصد برسد. نیل به این هدف کاری آسان نیست و زیرساخت‌ها و ابزارهای متفاوتی را می‌طلبد که مهم‌ترین آن‌ها تامین مالی است.

جزئیات تخصیص تسهیلات ویژه برنامه رشد تولید دانش‌بنیان

همچنین دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست، با بیان اینکه شعار امسال صندوق این است که هزار شرکت‌ دانش‌بنیان، هزار محصول دانش‌بنیان تولید کنند و افزایش ۱۰۰ همتی فروش داشته باشند، افزود: در این راستا، برنامه‌های مربوط به بازارسازی و توسعه صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در دست اقدام است. در این چهارچوب و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید، بانک مربوطه هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است.

ذوالفقاری تصریح کرد: سقف تسهیلات تا این لحظه برای هر شرکت ۵۰ میلیارد تومان تصویب شده و هدف اصلی ما شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط هستند. در این راستا سعی کردیم فرایندی را طراحی کنیم که زمینه چابکی قابل ملاحظه‌ای در دریافت تسهیلات برای این شرکت‌ها حاصل شود.

به گفته وی، این تسهیلات مختص شرکت‌هایی است که اعلام کنند توان رشد حداقل ۱.۵ برابر مقدار تولید و یا ۲ برابر فروش ریالی را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا