موبایل

آیفون ۲۰ انقلاب بعدی اپل

اپل هفته آینده از آیفون ۱۵ رونمایی می‌کند و قرار است این دستگاه در چهار نسخه در اختیار مشتریان قرار گیرد. اما حالا خبرهایی درباره آیفون ۲۰ منتشر شده است که احتمالا سال ۲۰۲۷ راهی بازار می‌شود.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، اپل هر سال شهریورماه از جدیدترین گوشی‌هایش رونمایی می‌کند؛ امسال قرار است از آیفون ۱۵ پرده‌بردارد که ظاهرا با آیفون‌های ۱۴ و ۱۳ تفاوت چندانی ندارد و احتمالا فقط شاهد تغییراتی در پردازنده و دوربین خواهیم بود. البته تغییراتی همچون جابجایی داینامیک آیلند یا جزیره پویا یا باریک‌تر شدن بدنه گوشی و افزایش و کاهش سایز نمایشگر، احتمالا برنامه‌هایی است که امسال در دستور کار اپل قرار گرفته است. اما بر اساس گزارش‌ها تغییرات عمده آیفون نه در نسل آیفون ۱۵ که در نسل‌های بعدی حداقل تا چهار سال آینده اعمال نخواهد شد و گفته می‌شود بزرگ‌ترین تغییرات مربوط به آیفون ۲۰ یعنی گوشی است که سال ۲۰۲۷ راهی بازار خواهد شد.

چرا سال ۲۰۲۷

اپل سال ۲۰۰۷ تخستین آیفون را طراحی و تولید و روانه بازار کرد و با این گوشی انقلابی در صنعت گوشی موبایل ایجاد کرد. اگرچه سیر تحول گوشی‌های اپل تا سال‌ها بسیار سریع بود و با هر دستگاه آیفونی که راهی بازار می‌شد، تغییرات کاملا محسوس بود و این گوشی هر سال پیشرفته‌تر از قبل می‌شد، اما این غول دنیای فناوری سال ۲۰۱۷ با عرضه آیفون X به‌عنوان همین نسل از گوشی‌های اپل، باز هم انقلابی در صنعت تلفن همراه ایجاد کرد. نسل دهم گوشی‌های اپل باریک‌تر شده بود، اپل طراحی این دستگاه را متحول کرد و بسیاری از کاربرانی که از نسل‌های قبلی آیفون بهره می‌بردند، تصمیم به تعویض و خرید نسل جدید آیفون کردند. اپل با عرضه این نسخه از آیفون، رکورد تازه‌ای از فروش آیفون رقم زد و توانست سهم زیادی از بازار موبایل دنیا را به خود اختصاص دهد و در میان سه تولید کننده بزرگ گوشی‌های هوشمند قرار گرفت.

از زمان عرضه آیفون X اپل حتی روند تولید و نام‌گذاری آیفون را تغییر داد و به جای نسخه‌های اس و پرو که هر یک نسل در میان به بازار عرضه می‌شد، اقدام به ارایه این گوشی‌ها با نام‌ پرو و پرومکس کرد. به این ترتیب اگرچه دهه‌ی اول تولید گوشی‌های آیفون تنها دو مدل گوشی مثلا آیفون 6 و آیفون 6s به آیفون‌های ۱۱ پرو و ۱۱ پرومکس تغییر نام دادند. کم‌کم طراحی گوشی‌ها تغییر کرد و ازحالت طراحی گرد به طراحی تخت و با بدنه آلومینیومی تغییر شکل دادند. طراحی دوربین‌ها تغییر کرد و چینش مربعی دوربین‌ها در بخش پشتی گوشی به امضای اپل در دهه دوم تولید آیفون تبدیل شد. رنگ‌ها از سفید و سیاه به رنگ‌های شاد تغییر کرد و شاهد عرضه نسخه‌های سبز و قرمز و بنفش در این دهه از تولیدات اپل هستیم. اما دقیقا ۱۰ سال یعنی یک دهه این تغییرات در گوشی‌های اپل ایجاد شده و قرار است به همین منوال پیش برود تا سال ۲۰۲۷ که دقیقا یک دهه‌ی دیگر از تولیدات اپل سپری شود. گفته می‌شود اپل در پایان دهه دوم عرضه محصولات موبایلی‌اش تغییرات تازه‌ای را رقم بزند و این تغییر احتمالا با کاهش حاشیه اطراف نمایشگر اتفاق می‌افتد.

شایعات حاکی از آن است که اپل از هم‌اکنون تولید نمایشگرهای بدون حاشیه را به شرکت‌های دیگر از جمله سامسونگ و ال‌‌جی سفارش داده تا برای سال ۲۰۲۷ آماده باشد. به این ترتیب ظاهرا آیفون ۲۰ نخستین گوشی بدون لبه اپل نامگذاری خواهد شد. همچنین اپل از نوعی شیشه فوق مقاوم استفاده خواهد کرد تا بدنه دستگاه به جعبه کریستالی شفاف تبدیل کند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد به‌زودی با بدنه تیتانیومی خداحافظی خواهیم کرد.

نامگذاری آيفون ۲۰

اگر یادتان باشد اپل بعد از عرضه آیفون سری ۸ در سال ۲۰۱۶، نسل بعدی آیفون را با نام آیفون ۹ معرفی نکرد و به‌یکباره در سال ۲۰۱۷ آیفون X را به بازار جهانی آورد. در آن زمان برای همه سوال بود که چرا اپل به‌سراغ اعداد نرفت و بدون عرضه نسل نهم و شماره‌گذاری عدد ۹ به‌یک‌باره آیفون X را معرفی کرد. اما ظاهرا کنار گذاشتن شماره 9 می‌تواند فقط به دلیل نیاز به یک تغییر بزرگ هم در طراحی و هم به معنای دهمین سالگرد عرضه‌ی گوشی‌های آیفون باشد. البته این رد شدن از برخی از اعداد فقط مختص اپل نیست و در شماره‌گذاری محصولات شرکت‌های دیگر از جمله سامسونگ و مایکروسافت هم شاهد تغییرات اینچنینی بودیم. مثلا سامسونگ بدون عرضه گلگسی نوت ۹ به‌یک‌باره به سراغ نوت ۱۰ رفت و مایکروسافت بعد از ویندوز 7 که بسیار پرطرفدار بود، ویندوز 8 و سپس ویندوز ۱۰ را عرضه کرد. همه این تغییرات و رد شدن از اعداد بدون هیچ توضیحی صورت گرفته است. اما گفته می‌شود شرکت‌های بزرگ از یک شماره عبور می‌کنند تا نشان دهند که تغییر بزرگی رخ داده و قدم‌های بزرگی برداشته‌اند. البته برخی معتقد بودند که به دلیل ویندوز 95 و ویندوز 98، رمزگذاری ویندوز 9 ممکن است فقط با سیستم عامل قدیمی مغایرت داشته باشد و منجر به کابوس‌های کدگذاری شود.

با این حال باید منتظر سال ۲۰۱۷ بمانیم و ببینیم که اپل غیر از کاهش حاشیه گوشی‌های آیفون و استفاده از متریال شیشه به‌جای آلومینیوم، چه تغییر بزرگ دیگری قرار است اعمال کند. اما شاید تغییر بزرگ دیگری که قرار است در دهه سوم تولیدات آیفون رخ دهد، گفته می‌شود آیفون ۲۰ آخرین گوشی از سری آیفون در دوره مدیریت تیم کوک در کمپانی اپل خواهد بود و احتمالا در سال‌های نه‌چندان دور شاهد تغییرات مدیریتی در این کمپانی هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا