کامپیوتر

کاهش فروش جهانی رایانه رکورد زد

بازار جهانی رایانه شخصی در پرتو ابهامات اقتصادی و اشباع محصولات فروش نرفته، با کاهش شدید فروش در سه ماهه سوم روبرو شد که چهارمین کاهش سه ماهه متوالی بود.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، شرکت تحقیقاتی گارتنر اعلام کرد فروش جهانی رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به میزان ۱۹.۵ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش ثبت شده توسط این شرکت در بیش از دو دهه رصد بازار بود. آمار گارتنر مشابه آمار شرکت Canalys است که آمارهای مشابهی را منتشر کرده و افت دو رقمی فروش را نشان داده است.

فروشندگان رایانه شخصی و تامین کنندگان بزرگ مانند AMD درباره کندی بازار در سال جاری هشدار داده و در دوران پساکرونا، بر ضرورت یافتن منابع جدید رشد برای جایگزینی تقاضای مربوط به دورکاری و آموزش آنلاین، تاکید کرده‌اند. طبق گزارش شرکت Canalys، اگرچه حجم فروش با سطح پیش از پاندمی قابل مقایسه مانده است و آمار استخدام مطلوب، تقاضای تجاری مثبت را نشان می دهد اما موانع اقتصادی احتمالا بر هزینه کسب و کارها و مصرف کنندگان شخصی برای IT در سال آینده تاثیر منفی می‌گذارد.

ایشان دات، تحلیلگر ارشد شرکت Canalys در این باره گفت: وخامت سریع تقاضا در هر دو بخش نشانه نگران کننده برای فروشندگان و همچنین ذی نفعان در سراسر زنجیره تامین است. اینتل و AMD از ضعف کسب و کار رایانه شخصی خود با چالشهایی روبرو شده اند و سازندگان کوچکتر قطعات رایانه، تولید و پیش بینی درآمدشان را کاهش داده اند. اما بازار احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بهبود پیدا می‌کند.

محدودیتهای جدید برای تجارت تراشه و قطعات الکترونیکی که از سوی دولت بایدن علیه چین اعمال شده است، احتمالا روی چشم انداز بهبود کسب و کار سازندگان رایانه شخصی تاثیر می گذارد. این محدودیتها برای فناوری که شرکتهای آمریکایی می‌توانند به چین بفروشند حد و مرز تعیین می‌کند و ممکن است به اقدامات تلافی جویانه از سوی پکن منجر شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت لنوو بزرگترین سازنده رایانه شخصی جهان مانده اما فروش این شرکت حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. در میان پنج فروشنده بزرگ رایانه شخصی، شرکت هولت پاکارد با کاهش ۲۸ درصدی فروش در سه ماهه سوم، بزرگترین کاهش فروش را تجربه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا