فناوری اطلاعات

وسعت حملات سایبری به ایران بسیار زیاد بود

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی گفت: بنا به شواهدی که داریم شدت حملات و وسعت حملات سایبری که به جمهوری اسلامی در ۳-۴ ماهه اخیر صورت گرفت، بیش از حملاتی بود که به روسیه شد.

فناوری برتر دیجیتال  مهر، سید ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم تکریم خود و معارفه سید محمد امین آقامیری به عنوان دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی که ظهر امروز با حضور وزیر ارتباطات و رئیس دفتر رئیس‌جمهور در محل وزارت ارتباطات برگزار شد، گفت: شورای عالی فضای مجازی از مباحث مهم کشور است که برای هماهنگی بین قوا در حوزه فضای مجازی در حوزه‌های فرا قوه‌ای در نظر گرفته شده است؛ با تدبیری که رهبری برای ایجاد این شورا داشتند، تاکنون شاهد برکات زیادی در این حوزه بوده ایم اعم از سیاست گذاری‌های خوبی که علی رغم حساسیت‌هایی که وجود داشت، صورت گرفت و به طور مثال شاهد بودیم در بعضی موارد مثل طرح صیانت حساسیت‌هایی ایجاد شد. ما در این مدت در شورا بیش از ۵۷ سند به تصویب رساندیم که منشأ خیر و برکت در عرصه فضای مجازی کشور است.

وی ادامه داد: ما با سیاستگذاری کلانی که در فضای مجازی داشتیم، چند موضوع را مورد اهتمام قرار دادیم که عمدتاً در دوره اول و دوم توسط رهبری ابلاغ شده بود؛ یکی بحث شبکه ملی اطلاعات بود که با همه پیچیدگی‌ها به دلیل اینکه پدیده‌ای است که همه کشورها آن را تازه شروع کردند اما توانستیم آن را پیش ببریم.

فیروزآبادی تصریح کرد: در دوره اول شورای عالی فضای مجازی، شاهد نوعی واگرایی بودیم و الحمدالله در دوره دوم چه در دولت قبل و دولت سیزدهم شاهد همگرایی روزافزون هستیم و در مورد شبکه ملی اطلاعات در خصوص طراحی، معماری و تقسیم کار به یک همگرایی رسیدیم. اجرای شبکه ملی اطلاعات مهمتر از طراحی آن است که امیدواریم با حمایت قوا ادامه یابد.

وی با بیان این مطلب که ما معتقدیم شبکه ملی اطلاعات معنابخشی به کشور جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی است، گفت: یعنی نظام معنادهی ما از طریق مگاپروژه یا ابرپروژه شبکه ملی اطلاعات محقق می‌شود که روح آن استقلال ایرانی و کنشگری و ایفای نقش در نظام جهانی شده و نظام جهانی فضای مجازی است. علی رغم همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها این پروژه با قدرت در حال انجام است.

رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی افزود: در این پروژه چند موضوع مورد توجه است ازجمله بحث هویت و ما به هویت در فضای مجازی کشور اهمیت دادیم چون اعتقاد داریم گمنامی یک اصل ذاتی فضای مجازی نیست و آمریکایی‌ها در صدد این هستند استقلال کشورها را از طریق توسعه گمنامی در این فضا از بین ببرند.

فیروزآبادی تصریح کرد: فضای مجازی دو رکن دارد یکی اعتماد و دیگری امنیت است ما در نظام هویت به دنبال تقویت نظام اعتماد در فضای مجازی کشور هستیم و به دنبال تقویت سرمایه اجتماعی کشور هستیم. در یک زمانی در حوزه سیم کارت‌های کشور ۳۰ میلیون سیم کارت مجهول الهویت یا مشکوک الهویت داشتیم افرادی می‌توانستند به صورت حقیقی بی نهایت سیم کارت تهیه کنند. در یک مهلت ۱۰-۱۵ روزه دیتا بیسی فراهم شد و بعدها در بحران کرونا مقدمه سایر نظام‌های هویتی در کشور شد و باعث این شد یک نظام اعتمادی در کشور در فضای مجازی ایجاد شود.

وی اظهار کرد: رکن دوم فضای مجازی بحث امنیت است که به آن نیز توجه کردیم و سند پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی را به تصویب رساندیم که دو بخش دارد که یک بخش در دولت قبل تصویب شد و بخش دوم در ابتدای همین دولت به تصویب رسید و براساس آن مصوبه تیم‌های غربالگری را تشکیل دادیم و به حدود ۱۰۰ دستگاه دولتی تیم‌هایی اعزام کردیم و به خوداظهاری دستگاه‌ها اکتفا نکردیم و تمام مصوبات و ابلاغیه‌های امنیتی را که از طرف دستگاه‌های هماهنگ کننده امنیتی و مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده بود مورد کنترل واقع شد.

رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی گفت: نظام سلطه ۲ برنامه برای ما داشت؛ یکی اغتشاشات و حوادث خیابانی بود و دومی را من حمله سایبری عنوان می‌کنم. آنها به شدت بر روی حملات سایبری حساب باز کرده بودند و می‌خواستند زیرساخت‌های حیاتی ما را دچار مشکل کنند. حتی بعد از حمله جنگی روسیه و اوکراین، غربی‌ها بسیج شدند برای اینکه به روسیه حمله سایبری کنند و حملات سنگینی صورت گرفت. بنا به شواهدی که داریم شدت حملات و وسعت حملاتی که به جمهوری اسلامی در ۳-۴ ماهه اخیر صورت گرفته، بیش از حملاتی بود که به روسیه صورت گرفت.

فیروزآبادی تصریح کرد: علت این است که آمریکا از توان خودش برای حمله به روسیه استفاده کرد اما در حمله به ایران از توان اسرائیل و عربستان و گروه‌های ضدانقلاب و برخی عوامل در داخل کشور نیز استفاده کردند اما ما در هیچ زمینه‌ای شاهد اختلال نبودیم‌. قبل از اعتراضات خیابانی، به دنبال حمله به حساب‌های بانکی بودند و ما در فرصت بسیار کوتاه در کمتر از یک ماه کلیه بانک‌ها رمز پویا را پیاده سازی کردند.

وی بیان کرد: از مصوبات دیگری که در فضای مجازی داشتیم، بحث پیام رسان ها و شبکه‌های اجتماعی بود؛ ما امروز شاهد حضور پایدار پیام رسان ها هستیم و می‌توانند نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر را به عضویت بپذیرند. در حال حاضر شاهد ایجاد هسته‌های پرقدرت در هسته‌های دیجیتال در حوزه خدمات عمومی مثل کسب و کارهای حمل و نقل هستیم.امروز سطح توانمندی خدمات در منطقه خاورمیانه بی نظیر است و این خدمات که ارائه می‌شود دارای امنیت و اعتماد با سطح بالاست.

رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: تا امروز در جهت تبلیغ این موضوعات زیاد کار نکردیم و مرکز تا حدی مظلوم واقع شده است، علت هم شاید مسموم بودن فضا است و برخی خبرها به ضد خبر تبدیل می‌شود مثل خبر سیم کارتی که وزیر ارتباطات اعلام کرد. ما تلاش کردیم در حوزه فضای مجازی التهاب ایجاد نکنیم و تصمیمات کارشناسی شده باشد.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه ما در حوزه بین الملل هم در یونیسف و کنوانسیون‌های سازمان ملل در حوزه جرایم سایبری حضور فعال داشتیم، گفت: در جریانات اخیر تلاش کردیم جریان رسانه‌ای جریان معقولی باشد و الحمدالله مدیریت شد. در دولت سیزدهم چند اقدام خوب صورت گرفت؛ یکی فعال سازی شورای معین بود و در یکسال اخیر بسیاری از مصوبات تنقیح شد و توانستیم سرعت بیشتری به مصوبات دهیم. در استان‌ها شورای فضای مجازی تشکیل دادیم و امروز در ۱۸ استان شورای فضای مجازی داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا