موبایل

هواوی میت ۵۰ شاید از ارتباط ماهواره‌ای برای ارسال SMS پشتیبانی کند

چند روز پیش، مینگ چی کو، تحلیلگر محصولات اپل، اعلام کرد خانواده‌ی آیفون ۱۳ با تجهیز به چیپ سفارشی‌سازی شده‌ی کوالکام X60 می‌توانند از ارتباطات ماهواره‌ای پشتیبانی کنند، البته ماهواره‌هایی که در ارتفاع کم در مدار زمین در حال گردش هستند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ چند روز پس از انتشار این خبر، مشخص شد ارتباط ماهواره‌ای آیفون‌های جدید اپل محدود خواهد بود و در واقع تنها زمانی که کاربر به سرویس‌های سیم‌کارت خود دسترسی نداشته باشد، می‌تواند از ارتباطات ماهواره‌ای برای ارسال پیام‌ اضطراری استفاده کند.

کاربران می‌توانند از این سرویس در مواقع اورژانسی مانند سقوط هواپیما، غرق شدن قایق، آتش‌سوزی و… از این سرویس برای درخواست کمک استفاده کنند. یک ویژگی جدید به نام «پیام اضطراری از طریق ماهواره» به اپ Messages اضافه خواهد شد که علاوه بر SMS و iMessage، یک سرویس سوم هم برای پیام‌های اضطراری خواهد داشت.

این پیام‌ها در حباب‌هایی با رنگ خاکستری مشخص می‌شوند تا از SMS که با رنگ آبی و iMessage که با رنگ سبز مشخص می‌شود متمایز باشد.

با توجه به گزارش‌هایی که به‌تازگی منتشر شده است، خانواده‌ی آیفون ۱۳ تنها گوشی‌های هوشمندی نخواهند بود که از ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند.

بر اساس ادعای یکی از افشاگران شبکه‌ی اجتماعی Weibo در چین، سری پرچم‌دار هواوی میت ۵۰ هم ممکن است از سیستم ماهواره‌ای Beidou پشتیبانی کند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد از طریق ارتباط ماهواره‌ای پیام کوتاه ارسال کنند، حتی در شرایطی که آنتن‌دهی برای سیم‌کارت موجود نباشد.

سری میت پرچم‌داران نیم‌سال دوم هواوی هستند که هر ساله با فناوری‌های جدید عرضه می‌شوند و در واقع پیشرفته‌ترین گوشی‌های هواوی به شمار می‌آیند. اما با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی آمریکا برای این کمپانی چینی که دسترسی به چیپست‌های پیشرفته را برایش بسیار سخت کرده است و همچنین شیوع کووید-۱۹، هواوی امسال دیرتر از این پرچم‌دار خود رونمایی می‌کند.

معمولا سری پرچم‌دار P که با تمرکز بر دوربین و قابلیت‌های عکاسی جذاب تولید می‌شوند، در سه‌ماهه‌ی ابتدایی هر سال رونمایی می‌شوند، اما با توجه به مشکلات موجود، امسال حتی معرفی هواوی P50 پرو هم با تأخیر و در ماه اوت صورت گرفت و انتظار می‌رود نسخه‌ی استاندارد P50 در ماه جاری (سپتامبر) معرفی شود.

در نتیجه، احتمالا باید در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ منتظر معرفی هواوی میت ۵۰ و میت ۵۰ پرو باشیم. با توجه به اینکه هواوی پیش از این و در سال ۲۰۲۰ هم در سری P40 از سیستم ماهواره‌ای Beidou برای مسیریابی دقیق بهره گرفته بود، انتظار می‌رود این‌ بار هم بتواند با کمک این سرویس امکان ارسال و دریافت SMS از طریق ارتباط ماهواره‌ای را در اختیار کاربران بگذارد.

به نظر می‌رسد چینی‌ها با وجود تمام محدودیت‌هایی که دولت‌های قبلی و فعلی آمریکا برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند، همچنان قصد ندارند تسلیم شوند و با جدیت به نوآوری‌های خود ادامه می‌دهند.

اوایل این هفته، اعلام شد که احتمالا هواوی P50 با بهره‌گیری از چیپ اسنپ دراگون ۸۸۸ و پشتیبانی از شبکه‌ی ۴G در ماه جاری معرفی خواهد شد. طبق آنچه اعلام شده، این گوشی از شبکه‌ی ۵G پشتیبانی نخواهد کرد و دلیل آن هم این است که سامسونگ برای اینکه بتواند به هواوی تراشه بفروشد، نباید چیپ‌های پیشرفته را در اختیار او بگذارد.

هواوی میت ۵۰

هواوی P50 به‌صورت پیش‌فرض سیستم عامل HarmonyOS 2.1 را اجرا خواهد کرد که با استفاده از Huawei ID امکان تعامل یکپارچه‌ای با محصولات دیگر هواوی را خواهد داشت.

سایر برندهای چینی تا پایان سال ۲۰۲۱ پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای را به گوشی‌های خود اضافه خواهند کرد

افشاگری که به پشتیبانی هواوی میت ۵۰ از ارتباطات ماهواره‌ای اشاره کرده است، این را هم ذکر کرده که احتمالا سایر برندهای چینی هم تا پایان سال ۲۰۲۱ این ویژگی را به گوشی‌های هوشمند خود اضافه خواهند کرد.

سرویس پیام کوتاه Beidou بخشی از سیستم ناوبری ماهواره‌ای این سامانه است که برای فعالیت‌های مختلف مانند جلوگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها، نظارت بر سیستم برق و حمل‌و‌نقل استفاده می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد، ارسال SMS با استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای حتی در زمانی که کاربر در نقطه‌ای بدون آنتن‌دهی قرار داشته باشد، امکان ارتباط با دیگران و ارسال پیام ضروری را فراهم می‌کند.

به نظر می‌رسد تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند امیدوارند بتوانند بدون نیاز به سیم‌کارت امکان برقراری تماس‌های تلفنی و ارسال پیام را برای ما فراهم کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا