تکنولوژی

مرکز نوآوری «تگ» افتتاح شد

مرکز نوآوری و شتابدهی تگ نخستین بستر خدمات نوآورانه و فناورانه جنوب شرق کشور با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فعالان فناور استان کرمان که روز سه شنبه 10 دی‌ماه میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و همراهان وی بودند از «مرکز نوآوری و شتابدهی» بهره‌مند شدند.

این مرکز با رسالت جذب شتابدهنده‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی حوزه‌ها به ویژه کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، سلامت، پزشکی و زیست فناوری فعالیت می‌کند.

6 واحد مستقل مستقر در مرکز نوآوری تگ، در قالب خدمات نرم‌افزاری، سخت افزاری و بازاریابی و فروش و به فعالان زیست بوم نوآوری کمک می‌کنند.

پروژه مرکز نوآوری و شتابدهی تک در طول مدت 3 ماه به سرانجام رسیده و بیش از 1700 متر زیربنا را به فضاهای مورد نیاز کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی از جمله بیش از 500 متر فضای کار اشتراکی اختصاص داده است.

سالن‌های جلسات b2b ، خدمات راهبری، مشاوره کسب و کار، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش، در کنار 500 متر فضای نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات دانش‌بنیان از مهم‌ترین خدمات این مرکز به زیست بوم نوآوری است.

همچنین در حاشیه این مراسم 3 تفاهم‌نامه میان این مرکز نوآوری با خانه صنعت، معدن و تجارت، اداره کل میراث فرهنگی  صنایع دستی و گردشگری و شهرداری کرمان منعقد شد.

حرکت کرمان در مسیر نوآوری آغاز شده است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و شتابدهی تگ کرمان، با بیان این‌که گام گذاشتن کرمان در مسیر نوآوری و اقتصاد دانش بنیان آغاز شده است و این راه باید با عزم جدی همه بخش‌ها با شتابی فزاینده ادامه پیدا کند، ادامه داد: به کسانی که برای راه اندازی این مرکز تلاش کردند تبریک می‌گویم اما افتتاح این مرکز نوآوری گامی در آغاز راه است. استارتاپ‌هایی که رشد می‌کنند راه طولانی برای موفقیت در پیش دارند و باید با وجود ساختارهای فرسوده فرهنگ سنتی و مقاومت‌های ساختاری و پیچیدگی‌های قانونی انگیزه‌مند و استوار عمل کنند.

ستاری، با اشاره به آغاز حرکت در این مسیر توسط دانشگاه و مراکز نوآوری ادامه داد: باید برای داشتن کشوری که از نوآوری‌ها استقبال و فرهنگ کارآفرینی پویای خود را پشتیبانی کند، بکوشیم.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های فناورانه و نوآورانه را غنیمتی ارزشمند برای رونق زیست بوم کارآفرینی و نوآوری دانست و گفت:  باید به این باور برسیم که به واسطه ماهیت پول دولتی، با این نوع سرمایه گذاری به نتیجه اثرمند نخواهیم رسید. نوآوری با سرمایه گذاری و نقش آفرینی بخش خصوصی محقق می‌شود. دولت باید بسترسازی و حمایت‌ها را انجام دهد و این بخش خصوصی است که نوآوری را به محصول تبدیل می‌کند.

وی افزود: با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی کرمان، امید به اتفاقات خوب در این استان بسیار بالا است. شهرستان رفسنجان مبدأ و منشأ اتفاقات خوبی شده است. اساتید دانشگاه شرکت‌های موفقی را ایجاد کرده‌اند که بر اساس اولویت‌های معاونت علمی این کسب و کارها حمایت می‌شوند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با وجود چنین مراکزی سرمایه‌های غنی انسانی و صنایع و منابع، در پیوند با سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌تواند یک تحول چدی را در کرمان رقم بزند. چنین ظرفیت و انگیزه‌ای بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

ستاری با تأکید بر این که باید بخش‌های سنتی راه بقای خود را در همراهی با زیست بوم نوآوری جست وجو کنند، بیان کرد: موفقیت سرنوشت محتوم فعالان این زیست بوم است و بخش سنتی و فرسوده کسب و کار در رویارویی با این زیست بوم شانسی برای موفقیت ندارد. تنها راه توفیق سرمایه گذاری و حمایت از جوانانی است که در این کسب و کارها فعالیت می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری جوانان خلاق را مهم‌ترین سرمایه زیست‌بوم نوآوری کرمان دانست و گفت: فرزندان کویر، استعداد خارق العاده‌ای برای کارآفرینی دارند و انگیزه و جسارت فوق العاده‌شان برای موفقیت، مهم‌ترین ویژگی آن‌ها به شمار می‌رود. این وِیژگی، فصل مشترک تمام کارآفرینان موفق دنیاست و در این مسیر، شکست مقدمه‌ای برای آموختن و آغاز دوباره است. تفاوت افراد موفق در ایستادگی و عزم برای ایستادگی مجدد روی پای خود است. ویژگی مهمی که در جوانان خلاق شهرهای کویری به وضوح دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا