تکنولوژی

فناوری که سرعت شارژ تلفن همراه را چند برابر می‌کند

حتما برای شما هم پیش آمده که شارژ موبایلتان به خاطر وب‌گردی، گوش دادن به موسیقی، استفاده از هندزفری‌ بلوتوثی یا گجت‌های پوشیدنی زودتر تمام شده و هربار شارژ مجدد گوشی‌ زمان زیادی می‌برد و اگر عجله داشته باشید یا زمان کافی برای شارژ کردن موبایلتان نداشته باشید، به مشکل می‌خورید اما دنیای تکنولوژی با فناوری‌ای به نام «فست شارژ» این مشکل را حل کرده است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، فست شارژ فناوری است که در سال‌های گذشته بسیار مورد توجه سازندگان موبایل بوده است؛ همان طور که از اسمش پیداست، این فناوری به شارژ سریع‌تر گوشی موبایل شما کمک می‌کند. برای این که بیشتر با فناوری شارژ سریع آشنا شوید، بهتر است اول در مورد مفهوم آمپر و ولتاژ بدانید.

آمپر (جریان)، مقدار الکتریسیته‌ای است که از باتری به «دستگاه» منتقل می‌شود، ولتاژ، قدرت جریان الکتریکی است و وات(معیار کل توان دستگاه) از ولتاژ × آمپر به دست می‌آید. برای این که سرعت شارژ دستگاه بیشتر شود، شرکت‌های تولید تلفن همراه از دو روش تغییر آمپر و تغییر ولتاژ استفاده می‌کنند.  شرکت‌های تکنولوژی به‌طور معمول در فناوری شارژ سریع، به جای تغییر آمپر، فقط ولتاژ را افزایش می‌دهند، اما بعضی شرکت‌ها هم مثل اوپو آمپر را هم افزایش می‌دهند.

شارژهای معمولی با توانی معادل ۲.۵ وات دستگاه را شارژ می‌کنند این در حالی است که توان شارژرهای سریع بسیار بالاتر از این رقم (به‌طور معمول بین ۱۵ تا ۶۵ وات) است البته مدل‌های جدیدی از شارژرهای فوق سریع با توان ۱۰۰ و ۱۲۰ واتی هم راهی بازار شده که نمونه ۱۲۰ واتی آن در جدیدترین پرچمدار شرکت شیائومی یعنی می میکس ۴ وجود دارد.

انواع استانداردهای شارژ سریع

کارخانه‌های ساخت گوشی موبایل برای این که شارژر بتواند حداکثر ولتاژ را به دستگاه وارد کند و دستگاه هم بتواند بدون آسیب دیدن این میزان از ولتاژ را بپذیرد، از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کنند و هرکدام استانداردهای خاص خودشان را دارند.

فناوری شارژ سریع اپل: اپل پشتیبانی از فناوری شارژ سریع را از  آیفون ۸ شروع کرد. اپل از فناوری اختصاصی خود با نام USB Power Delivery برای شارژ سریع استفاده می‌کند و ادعا می‌کند در مدت زمان ۳۰ دقیقه، باتری از صفر درصد تا  ۵۰ درصد شارژ می‌شود البته که برای دستیابی به این سرعت باید از یک آداپتور حداقل ۱۸ واتی  مجهز به کابل (Type C- to-Lightning) استفاده کرد.

فناوری شارژ سریع مدیاتک: مدیاتک اسم یک کمپانی تولید کننده تراشه است که از تراشه‌های آن در قسمت پردازنده بسیاری از موبایل‌ها استفاده می‌شود. موبایل‌هایی مثل Xiaomi Redmi Note ۹T، Galaxy A۳۲سامسونگ، Realme Narzo ۳۰A و… در قسمت سخت‌افزاری خود از تراشه‌های مدیاتک استفاده می‌کنند. این گوشی‌ها، از استاندار شارژ مدیاتک با نام «Pump Express» استفاده می‌کنند که برای دستگاه‌های مختلف انواع متفاوتی دارد.

فناوری شارژ «Pump Express ۲.۰+» برای گوشی‌هایی مناسب است که از پردازنده‌های پایین‌رده مدیاتک استفاده می‌کنند. نهایت قدرت شارژ این گوشی‌ها با استفاده از ولتاژ متغیر ۵ تا ۲۰ ولت و جریان ۳ یا ۴.۵ آمپر به ۱۵ وات می‌رسد.

فناوری شارژ «Pump Express ۳.۰» و «Pump Express ۴.۰» تا حد زیادی شبیه به یکدیگر هستند. تفاوت آنها در این است که «Pump Express ۴.۰» از فناوری شارژ بی‌سیم اختصاصی خود و فناوری شارژ بی‌سیم Qi با قدرت ۵ وات هم پشتیبانی می‌کند. مدیاتک مدعی است که پمپ اکسپرس ۲.۰ پلاس باید باتری تخلیه شده را در مدت ۳۰ دقیقه تا ۷۰ درصد شارژ کند؛ در حالی که پمپ اکسپرس ۳.۰ و ۴.۰ این زمان را به نصف کاهش می‌دهند.

فناوری شارژ سریع اوپو: شرکت اوپو پیشگام و رهبر فناوری شارژ سریع در دنیای گوشی‌های هوشمند است و برای مدت قابل توجهی رکورد سریع‌ترین سرعت شارژ گوشی را با آداپتور ۶۵ واتی خود در اختیار داشت که گوشی Oppo Reno Ace را در مدت زمان ۳۱ دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌کرد. استاندارد شارژ سریع اوپو «Vooc» نام دارد.

اوپو استاندارد شارژ سریع «SuperVooc» را در دو نسخه عرضه کرده است. نسخه اولیه از این استاندارد، با ترکیب ۱۰ ولت نیروی الکترونیکی و قدرت ۵ آمپر، شارژر سریع ۵۰ واتی است و نسخه دوم از این استاندارد «SuperVooc ۲.۰» است که از ترکیب ۱۰ ولت نیروی الکترونیکی و قدرت ۶.۵ آمپر در آداپتورهای ۶۵ واتی استفاده می‌کند. البته برای بهره‌مندی از این سرعت شارژ، گوشی‌های اوپو به کابل Type C اختصاصی این شرکت نیاز دارند.

فناوری شارژ سریع وان‌پلاس: شرکت وان‌پلاس از دو استاندارد «Wrap Charge» و «Dash Charge» استفاده می‌کند که هر دو این استانداردها توسط شرکت اوپو گواهی شده‌اند و مانند فناوری شارژ سریع این شرکت یعنی «Vooc» عمل می‌کنند. این فناوری‌ها قدرت خروجی آداپتور را تا ۲۰ وات (۵V/۴A) افزایش می‌دهند. گوشی‌هایی مانند OnePlus ۵T، در مدت زمان ۳۰ دقیقه تا ۶۰ درصد شارژ می‌شد. مدل‌های جدیدتر وان‌پلاس مانند OnePlus ۸ Pro با استفاده از استاندارد Wrap Charge از شارژر سیمی و بی‌سیم ۳۰ واتی پشتیبانی می‌کند.

فناوری شارژ سریع کوالکام: کوالکام بزرگ‌ترین سازنده چیپست موبایل در جهان است به همین دلیل هم استاندارد شارژ سریع این شرکت یعنی «Quick Charge» رایج‌ترین استاندارد شارژ سریع در دنیا است. استاندارد Quick Charge ۳.۰+» در گوشی‌های میان‌رده مجهز به پردازنده سری ۷۰۰ اسنپدراگون استفاده می‌شود. همچنین کوالکام به‌تازگی از فناوری «Quick Charge ۵.۰» رونمایی کرده است. این فناوری از شارژ سریع ۱۰۰ واتی پشتیبانی می‌کند و به کمک آن یک گوشی با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی، در مدت زمان ۱۵ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود. کوالکام مدعی است در مدت زمان  ۵ دقیقه گوشی از صفر تا ۵۰ درصد شارژ می‌شود.

آنچه برای شارژ سریع نیاز دارید

طبق اطلاعات وبلاگ سایت اپراتور دوم تلفن همراه، با توجه به دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید، استاندارد شارژ سریع برای شما متفاوت است. با مراجعه به صفحه مدل گوشی خود در وب‌سایت رسمی تولیدکننده، از استاندارد شارژ گوشی خود مطلع شوید و پس از آن اطلاعات درج شده روی آداپتور خود را بررسی کنید تا ببینید آیا از استاندارد مشابه گوشی شما پشتیبانی می‌کند یا خیر، پس از آن باید مطمئن باشید که از کابل استانداری استفاده می‌کنید. (کابل‌های داخل جعبه گوشی‌ها استاندارد هستند) اگر نیاز به خرید آداپتور مجهز به شارژ سریع دارید حتما اطلاعات آن را بررسی کنید تا ببینید آیا استاندارد شارژ سریع گوشی هوشمند شما با آن مطابقت دارد؟

مثلا اگر گوشی fast charge+ OnePlus ۸T را جستجو کنید، مشاهده می کنید که این گوشی از شارژ سریع ۶۵ واتی پشتیبانی می‌کند اما شارژی که به آن متصل می‌شود هم باید دارای ظرفیت ۶۵ وات باشد چون اگر این موبایل به شارژر دیگری متصل شود فرآیند شارژ سریع اتفاق نخواهد افتاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا