تکنولوژی

شتابدهنده های دانش بنیانی به دانشگاهها وصل می شوند

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از حضور شتابدهنده‌ها در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در تلاش هستیم که با تسهیلات اعطایی به این شتابدهنده ها به رشد استارت آپهای دانشگاهی کمک کنیم.

سیاوش ملکی‌فر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» که مقام معظم رهبری برای امسال تعیین کردند را باید در ادامه عناوین سال‌های قبل «جهش تولید»، و «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» دید.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و دولت با تدوین و تصویب قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» پیشاپیش به استقبال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین رفته‌اند گفت: تحقق هدف «دوبرابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان» در سال جاری بدون تخطی از استانداردهای دانش‌بنیانی و پول‌پاشی دست‌یافتنی است، اما الزاماتی دارد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این الزامات و راهکارها گفت: «ترویج و آگاهی‌بخشی به هسته‌ها و شرکت‌های فناور مستعد دانش‌بنیانی»، «تسهیل فرایند ارزیابی شرکت‌های متقاضی دانش‌بنیانی»، «توسعه زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاه‌ها» و «توسعه زیست‌بوم نوآوری شرکت‌های بزرگ» از مهمترین الزامات افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کوتاه‌مدت هستند.

وی در خصوص «تسهیل فرایند ارزیابی شرکت‌های متقاضی دانش‌بنیانی» گفت: فرایند ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان که به طور متمرکز توسط مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود، در حال حاضر حدود ۳ ماه طول می‌کشد و نیازمند تکمیل کاربرگ‌های تخصصی توسط شرکت‌ها است. البته مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان از زمستان ۱۴۰۰ مشغول بازنگری و بازمهندسی فرآیندهای ارزیابی شرکت‌های متقاضی است و می‌کوشد این فرایند را به یک ماه کاهش دهد. اگر این فرایندها تسهیل و تسریع شود، تعداد متقاضیان و متعاقباً تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش خواهد داشت.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: اما راهکار اساسی‌تر افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، تقویت زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاه‌های کشور است. مخزن اصلی نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده، دانشگاه‌ها هستند. جوانان بهترین سال‌های عمر خود را در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها می‌گذرانند. دانشگاه می‌تواند در شکل‌بخشیدن به مسیر حرفه‌ای دانش‌جویان، تقویت مهارت‌های حرفه‌ای آنان و آماده‌تر شدن آن‌ها برای کارآفرینی مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه صنعتی شریف، تجارب خوبی در زمینه ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی دارند گفت: دانشگاه شریف طی ۲۰ سال گذشته با اقدامات مستمر و هدفمند توانسته است یک زیست‌بوم کارآفرینی در جوار خود شکل دهد که اینک پذیرای حدود ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ است. در ناحیه نوآوری شریف، طیف کثیری از بازیگران زیست‌بوم نوآوری، از مرکز رشد و پارک فناوری تا شتابدهنده، صندوق پژوهش و فناوری، سرمایه‌گذار جسورانه، کارگزار تجاری‌سازی و امثال آن وجود دارد و به طور خلاصه، جهاز کارآفرینی یک جا جمع شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: زیست‌بوم‌های کارآفرینی دانشگاهی کارکردهای متعددی دارند، از الهام‌بخشی و تقویت امید و اعتماد به نفس دانشجویان گرفته تا آموزش و مشاوره و تأمین سرمایه اولیه لازم برای ایجاد یک کسب‌وکار.

وی تاکید کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال جاری می‌تواند با کمک معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به تکثیر این تجارب در سایر دانشگاه‌ها کمک کند.

تلاش برای اتصال شتابدهنده های دانش بنیانی به دانشگاه‌ها

وی گفت: ما در صندوق نوآوری خدمات متعددی برای شتابدهنده‌های دانش‌بنیان طراحی و عملیاتی کرده‌ایم و امسال بیش از پیش تلاش می‌کنیم شتابدهنده‌ها را به دانشگاه‌ها متصل کنیم. به نظر می‌رسد در حال حاضر بخش اعظم دانشجویان ما با سازوکارهای کارآفرینی آشنا نیستند و از سوی دیگر، بسیاری از شتابدهنده‌ها نیز نتوانسته‌اند آن طور که باید و شاید خود را به دانشجویان مستعد معرفی کنند. شتابدهنده‌های دانش‌بنیان می‌توانند سرمایه بذری مورد نیاز برای رشد استارت‌آپ‌های خود را در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه یا سرمایه جسورانه از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این راهکارها به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی و بدون تخطی از استانداردهای دانش‌بنیانی منجر می‌شود، افزود: طرح جهش تولید دانش‎‌بنیان که اینک آخرین مراحل تصویب خود را می‌گذراند نیز نقطه عطفی در تاریخ اقتصاد دانش‌بنیان کشور خواهد بود و نقش مؤثری در افزایش نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی گفت: این قانون که تدوین و تصویب آن از سال جهش تولید آغاز شد، یک بسته سیاستی متنوع و چندبعدی است که از حفظ و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، تا تأمین مالی و حتی مسائل حقوقی و فضای استقرار آن‌ها را پوشش می‌دهد. قانون جهش تولید دانش‌بنیان که با مشارکت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران و کارشناسان دولت تدوین شده است، بخش خوبی از خلاءهای قانونی زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور را می‌پوشاند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: البته یکی از الزامات مهم توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش نقش آن‌ها در اقتصاد کشور، تأمین مالی آن‌ها با ابزارهای مناسب است و لذا افزایش سریع سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی اهمیت زیادی دارد. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ما به بیش از ۶۶۰۰ شرکت رسیده است که بسیاری از آن‌ها شرکت‌های بزرگی هستند و نیازهای مالی بزرگی دارند. سرمایه ۲۶۰۰ میلیارد تومانی صندوق جوابگوی پشتیبانی همه‌جانبه و اثربخش از رشد این شرکت‌ها نیست و همان‌طور که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز پیش‌بینی شده است، سرمایه صندوق حتماً باید حداقل به دو برابر افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا