گیم

رکورد تاریخی نینتندو سوییچ؛ ۳۰ بازی پرفروش هفته

طبق معمول، فامیتسو گزارشی از پرفروش‌ترین بازی‌های هفته‌ی‌ ژاپن را اعلام کرده است. با این وجود، نکته‌ی بسیار جالب و قابل‌توجهی در این آمار دیده می‌شود. همه‌ی ۳۰ بازی پرفروش هفته بازی‌های کنسول نینتندو سوییچ بوده‌اند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ این گزارش شامل فروش بازی‌ها از تاریخ ۲ تا ۸ اوت بوده است. Game Data Library که ادعا می‌شود بزرگ‌ترین مجموعه داده‌های فروش بازی‌های ژاپنی را در اینترنت در اختیار دارد، بیان می‌کند که این یک دستاورد بی‌سابقه است. از سال ۱۹۸۸ که ۳۰ بازی اول لیست متعلق به کنسول فامیکام (یا همان NES) بوده، چنین چیزی محقق نشده بود. این یعنی در طول ۳۳ سال اخیر این اولین باری است که شاهد چنین آمار فوق‌العاده‌ای بوده‌ایم.

از زمانی که به شیوه‌ی چند فرمتی رسیده‌ایم و شاهد کنسول‌های مختلفی از یک خانواده کنسول‌ها بوده‌ایم، هیچگاه یک پلتفرم نتوانسته تمامی ۳۰ بازی فهرست پرفروش‌ترین‌های هفته‌ی ژاپن را به خود اختصاص دهد و به همین خاطر می‌توان گفت که سوییچ اولین دستگاهی است که موفق به رسیدن به چنین دستاوردی شده است.

در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ چیز عجیبی نبود که ۳۰ بازی پرفروش لیست ترکیبی از بازی‌های فامیکام، سوپر فامیکام و گیم‌بوی باشد اما هیچگاه این اتفاق فقط برای یک کنسول نیفتاده است. این اتفاق بی‌سابقه است و اولین باری است که تمامی بازی‌ها جدول به یک پلتفرم اختصاص داشته است.

رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین بازی هفته‌ی پیش ژاپن در اختیار نسخه‌ی نینتندو سوییچ بازی ماینکرفت بوده است و پس از آن هم بازسازی HD بازی The Legend of Zelda: Skyward Sword رتبه‌ی دوم را در اختیار گرفته است. تداوم محبوبیت سوییچ در ژاپن و پشتیبانی فوق‌العاده‌ی نینتندو از این کنسول تنها یکی از عوامل این دستاورد بزرگ است.

نکته‌ی جالب اینجاست که از دهه‌ی ۸۰ میلادی تا به اکنون این اولین باری است که نینتندو فقط یک کنسول فعال دارد. آن‌ها اکثر اوقات دو کنسول فعال و کاملا متفاوت را در بازار ارائه کرده‌اند که یکی از آن‌ها کنسول خانگی و دیگری کنسول دستی بوده است. با این حال، رویکرد هیبریدی کنسول نینتندو سوییچ که امکان استفاده از دو حالت را به طرفداران داده است، این فرصت را برای نینتندو فراهم کرده که تمام تمرکز خود را روی یک سخت‌افزار قرار دهد.

در حالی که کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن ۵ با کمبود موجودی مواجه است و از آن طرف هم ایکس‌باکس هیچگاه اقبال زیادی در ژاپن نداشته است، این نینتندو است که با کنسول سوییچ در ژاپن یکه‌تازی می‌کند. جالب است که در این ماه‌ها و سال‌های اخیر بعضی از انتقادها به سونی وارد شده است که چرا مانند گذشته به بازار ژاپن توجه بسیاری ندارد اما اگر بخواهیم با توجه به شواهد بازار فروش کنسول‌ها سخنی بگویم، شاید بهتر است بگوییم که بیش از اینکه سونی بازار ژاپن را رها کرده باشد، این بازار ژاپن است که سونی را رها کرده و برخلاف گذشته به سونی استقبال بسیاری نشان نمی‌دهد. هرچند، ممکن است در ادامه‌ی حیات پلی‌استیشن ۵ اوضاع کمی بهتر شود اما بدیهی است که این بازار در حال حاضر کاملا متعلق به نینتندو است.

فارغ از این مسائل، هفته‌ی آرامی را از نظر فروش بازی‌ها در ژاپن سپری کرده‌ایم. فقط یک بازی جدید منتشر شده است که آن‌ هم در جایگاه بیست‌ و چهارم جدول قرار گرفته است. با وجود اینکه نسخه‌ی نینتندو سوییچ بازی ماینکرفت صدرنشین بوده است اما در این هفته فقط ۱۴ هزار و ۹۱۲ نسخه فروخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا