فناوری اطلاعات

رسوایی توییتر در پی افشاگری مدیر امنیتی سابق

پیتر زاتکو، مدیر امنیتی سابق توییتر در یک شکایت افشاگرانه اعلام کرد شرکت توییتر رگولاتورهای فدرال آمریکا را درباره دفاعهای امنیتی در برابر هکرها و حساب‌های هرزنامه گمراه کرده است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، پیتر زاتکو، هکر معروفی که به “ماج” شهرت دارد در یک شکایت ۸۴ صفحه مدعی شد: توییتر به دروغ ادعا کرده است برنامه امنیتی محکمی دارد. ارزش سهام توییتر در پی انتشار خبر این شکایت، ۷.۳ درصد کاهش یافت و در ۳۹ دلار و ۸۶ سنت بسته شد.

در این شکایت ادعا شده است توییتر رشد کاربران را به کاهش هرزنامه اولویت داده و مدیران، به شرط افزایش شمار کاربران روزانه و نه کاهش حساب‌های اسپم، واجد دریافت حداکثر ۱۰ میلیون دلار پاداش هستند.

توییتر این شکایت را یک داستان ساختگی توصیف کرد. این شرکت شبکه اجتماعی پس از این که ایلان ماسک، قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری برای خرید توییتر را لغو کرد، یک شکایت حقوقی علیه ماسک را در دادگاه دنبال می‌کند. ماسک اعلام کرده است توییتر در فراهم کردن جزئیات مربوط به آمار واقعی حسابهای ساختگی و هرزنامه کوتاهی کرده است.

ایلان ماسک که مدیر عامل شرکت خودروسازی تسلا است، در زمان بستن قرارداد، موافقت کرده بود ۵۴ دلار و ۲۰ سنت به ازای هر سهم توییتر پرداخت کند و گفته بود بر این باور است که توییتر می‌تواند یک پلتفرم جهانی برای آزادی بیان باشد. توییتر و ماسک از یکدیگر شکایت کرده و توییتر از قاضی دادگاه دِلاویر خواسته است به ماسک دستور دهد قرارداد را نهایی کنند. رسیدگی به این پرونده برای ۱۷ اکتبر برنامه ریزی شده است.

پیتر زاتکو ماه میلادی گذشته نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، وزارت دادگستری و همچنین کمیسیون تجارت فدرال شکایت کرده بود. این شکایت به کمیته کنگره نیز ارسال شده است.

پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر، در یادداشتی به کارمندان این شرکت گفت: ما در حال بررسی ادعای مطرح شده هستیم که منتشر شده است. اما آنچه تاکنون دیده‌ایم یک روایت جعلی بوده که پر از جزئیات نادرست است.

چاک گریزلی از اعضای کمیته قضایی سنا اظهار کرد: این شکایت مسائل حریم خصوصی و نگرانی‌های امنیت ملی جدی را ایجاد کرده و باید درباره آن تحقیق شود.

هاوارد فیشر از شرکای شرکت موس اند سینگر و  مشاوره حقوقی سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اظهار کرد: ریسک رگولاتوری واقعی توییتر این است که مستندات نشان دهد این شرکت آگاهانه یا بی‌مبالا، اقدام به گمراه کردن سرمایه گذاران یا رگولاتورها اقدام کرده است.

هکرهای آمریکایی پیتر زاتکو را از دهه ۱۹۹۰ که ابزاری برای شکستن کلمات عبور ابداع کرد، تحسین کرده‌اند. وی بعدها از تخصص هک خود استفاده کرد و به مشاوره امنیتی پرداخت و به پست‌های عالی دولتی و سازمانی منصوب شد.
این افشاگر مدعی شده است پس از واقعه حمله به ساختمان کنگره در ششم ژانویه، دولت بایدن به وی پست مدیر امنیت اطلاعات برای آمریکا را پیشنهاد کرد که وی نپذیرفت.

مدیران امنیت سایبری حمایت گسترده از پیتر زاتکو را ابراز کرده و بسیاری از واکنش توییتر به افشاگری‌های زاتکو انتقاد کرده‌اند.

توییتر دو سال پس از انتصاب پیتر زاتکو به عنوان مدیر امنیتی این شرکت، در ژانویه اعلام کرد وی دیگر در این سمت نیست.

سخنگوی توییتر روز سه‌شنبه گفت: زاتکو به دلیل مدیریت ناکارآمد و عملکرد ضعیف اخراج شده و به نظر می‌رسد اظهارات وی برای جلب توجه و آسیب زدن به توییتر، مشتریان و سهامدارانش، مطرح شده است.

بر اساس گزارش رویترز، دبرا کاتس و الکسیس رونیکر، وکلای زاتکو، در بیانیه‌ای اعلام کردند که وی زمان حضورش در توییتر مکرر نسبت به اطلاعات ناکافی سیستم‌های امنیتی به کمیته مدیریت شرکت، مدیرعامل و هیئت مدیره نگرانی‌های خود را مطرح کرده بود. توییتر در این باره اظهار نظر نکرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا