فناوری اطلاعات

رونمایی از اینترنت کودک و نوجوان به زودی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اعلام این خبر که اینترنت کودک و نوجوان به زودی رونمایی خواهد شد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفت: ابزاری فراهم کردیم که در اختیار خانواده ها قرار دهیم؛ یک اینترنت ایمن، مفید و سالم را برای گروه‌های سنی مختلف تعریف می‌کنیم.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور در سومین روز از سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، با بیان این‌که آموزش و پرورش در صدر وزارتخانه‌های مهم کشور است، گفت: مسئولیت شما مدیران آموزش و پرورش بسیار سنگین است به ویژه در شرایطی کنونی کشور و امیدوارم در این شرایط بتوانید نسلی شاداب، با انگیزه و اعتماد به نفس، خلاق و مجاهد پرورش دهید.
وی افزود: در شرایطی هستیم که دشمنان این مرز و بوم،” امید” را نشانه رفتند و تلاش می‌کنند نسل آینده را از نظام، دستاوردها و انقلاب ناامید کنند.
وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد تمایل به مهاجرت، به سنین پایین‌تر و به تحصیلات لیسانس رسیده و زمزمه هایی از آن بعضاً در دبیرستان‌ها هم شنیده می‌شود گفت: این به این معناست که دشمن در حال فعالیت است و در چنین شرایطی تربیت نسل امیدوار، متعهد و مجاهدانه بسیار سخت است. مطمئنم شما چنین سربازانی برای گام دوم انقلاب تربیت می‌کنید.
زارع پور افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات زندگی بشر را زیر و رو کرده است. اینکه امروز در حوزه ارتباطات اجتماعی بتوانید با یک ابزار با صدها و هزاران نفر ارتباط داشته باشید از تغییرات جدید ایجادشده است. اکنون پیام رسان ها ارتباط میان مردم را بسیار آسان کرده اند.
وی با بیان اینکه جای خوشحالی دارد نسلی که شما تربیت کرده اید، توانسته اند ما را در بسیاری از زمینه های رشد و نوآوری، خودکفا کنند. یکی دو سکو یا پلتفرم جابه‌جایی مسافر کل دنیا را گرفته اند اما ما در کشورمان از وجود آنها بی نیاز هستیم. یا در حیطه خرید و فروش، سه چهار سکو دنیا را اشغال کرده اند اما ما خودمان چنین سکوهایی طراحی کرده ایم.
وزیر ارتباطات ادامه داد: اگر این اتفاق بزرگی که در تعامل میان دو وزارتخانه ایجاد نمی‌شد و شبکه ” شاد” در اختیار آموزش و پرورش قرار نمی گرفت، نظام آموزشی ما دچار مشکل جدی می‌شد.  وزارت ارتباطات در کنار آموزش و پرورش قرار گرفت و دین خود را ادا کرد. هرچند انتقادات جدی به شاد دارم اما بهترین کار در زمان خودش بود و توانستیم عدالت آموزشی را برقرار کنیم.
وی با اشاره به اینکه قریب به 87 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت متصل اند، گفت: در هفته دولت سال آینده جشن اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت را خواهیم گرفت. در بحث پلتفرمها و سکوهای آموزشی آمادگی داریم که با کمک دوستان مان در آموزش و پرورش بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه تعلیم و تربیت با نگاه عدالت آموزشی داشته باشیم.
زارع پور ادامه داد: ما پروژه بزرگ فیبرنوری منازل و کسب و کارها را در دست داریم و معتقدیم نسخه شفابخش حل مشکل اینترنت در کشور فیبرنوری است که سرعت نامحدود دارد. با کمک دوستان در وزارت آموزش و پرورش اتصال مدارس از طریق فیبرنوری را در برنامه هایمان قرار می‌دهیم.
وی ادامه داد: البته در قالب برنامه ششم توسعه اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات را دنبال کرده بودیم و قریب به 80 هزار مدرسه به این شبکه متصل اند که هم آن را ادامه می‌دهیم و هم اتصال به فیبر نوری را.
وزیر ارتباطات به سواد فضای مجازی و ابزارهای مقابله با تهدیدات شبکه‌های اجتماعی گفت: این فناوری در کنار همه مزایایی که دارد ممکن است چالش هایی برای بشریت ایجاد کند مخصوصا برای نسل نوجوان و جوان. هم در سیاست‌گذاری و هم اجرا در دوره ای غفلت کردیم. در دنیا قواعدی برای استفاده کودکان از این فضا وضع شده و به آن پایبند هستند اما در اینجا، یک نقطه آسیب در این نسل است. درخواستم توجه جدی به این نکته است.
وی ادامه داد: جهت گیری فناوری به سمتی است که کودک در معرض محتوای نامناسب قرار می‌گیرد و خود کنترلی و مهارت های لازم  باید به بچه ها آموزش داده شود.  باید ابزار فراهم کنیم، هیچ کجا خانواده‌ها و کودکان را بی پناه در فضای مجازی رها نکرده اند.
زارع پور در خاتمه گفت: یکی از اقدامات خوب در این زمینه ابزار اینترنت کودک و نوجوان است. ابزاری فراهم کردیم که در اختیار خانواده ها قرار دهیم؛ یک اینترنت ایمن، مفید و سالم را برای گروه‌های سنی مختلف تعریف می‌کنیم.  ابزاری که آماده کردیم این امکان را فراهم می‌کند که خانواده بتواند لیست سفیدی برای استفاده فرزندش تهیه کند.  این امکان را به شکل سیستماتیک فراهم می‌کنیم که خانواده ها در صورت تمایل بتوانند از آن استفاده کنند که به زودی رونمایی خواهد شد و در اختیار مردم قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا