فناوری اطلاعات

درآمد اپل در سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ رکورد جدیدی را ثبت کرد

اپل معمولا نسل جدید آیفون‌های خود را در فصل پاییز عرضه می‌کند. بنابراین طبق این روند ثابت، فروش آیفون‌های جدید در سه ماهه‌ی چهارم سال آغاز می‌شود. طی این بازه‌ی زمانی بسیاری از کاربران اقدام به خرید گوشی هوشمند جدید این شرکت می‌کنند، بنابراین بی‌دلیل نیست که به این دوره فصل تعطیلات می‌گویند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ برای غول فناوری آمریکایی این سه ماهه‌ همانند سال‌های قبل، سه ماهه‌ی مالی مهم سال را تشکیل می‌دهد و چیزی از این بابت در سال ۲۰۲۱ تغییر نکرده است. بنابراین انتظار می‌رود که درآمد اپل در این سه ماهه به بالاترین میزان خود برسد و این شرکت رکورد جدیدی را به ثبت برساند.

«کیتی هوبرتی» تحلیلگر ارشد شرکت خدمات مالی مورگان استنلی در این گزارش پیش‌بینی کرده که درآمد اپل در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ به ۱۲۲٫۳ میلیارد دلار برسد. این مبلغ به طور قابل توجهی بالاتر از ۱۱۱٫۴ میلیارد دلار در بازه‌ی زمانی مشابه‌ سال قبل است که حدود بیش از ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. طبیعی است که اپل فقط آیفون نمی‌فروشد، اما درآمد سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ اپل از ۱۲۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و این شرکت تا حد زیادی به لطف فروش آیفون به رکورد جدیدی دست خواهد یافت.

تحلیلگران این حوزه همچنین اعلام کرده‌اند که آیفون در این سه ماهه عملکردی فراتر از انتظار خواهد داشت. بر اساس تجزیه و تحلیل آن‌ها، غول فناوری آمریکایی بیش از ۸۳ میلیون گجت را روانه‌ی بازارهای مختلف خواهد کرد. کیتی هوبرتی همچنین خاطرنشان کرده که تخمین‌های او درباره‌ی مک کمی دور از انتظار است، اما او در مورد آیپد چنین فکری نمی‌کند.

در واقع، او پیش‌بینی فروش آیپد را از ۱۷ میلیون دستگاه به ۱۴٫۹ میلیون دستگاه کاهش داده است. نکته‌ی قابل توجه، درآمد پیش‌بینی شده‌ی بیشتر از انتظارات وال‌استریت است. این ژورنال درآمد ۱۱۸٫۳ میلیارد دلار، سود ناخالص ۴٫۵ درصدی و سود به ازای هر سهم ۱٫۸۹ دلاری را پیش‌بینی کرده که از ۱۱۱٫۴ میلیارد دلار درآمد این شرکت در مدت مشابه سال گذشته هم بالاتر است. همچنین باید اشاره کنیم که آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبلی خود در بازار با مشکلاتی روبه‌رو بوده که به زمان رونمایی و هم به زمان عرضه به بازار این گوشی‌ها مربوط می‌شود.

در واقع، آیفون ۱۳ طولانی‌ترین زمان تحویل را داشته است. مثلا در نوامبر ۲۰۲۱، زمان تحویل آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳، ۱۳ پرو و ​​۱۳ پرو مکس به ترتیب ۵، ۵، ۲۳ و ۲۳ روز بود. اما این باعث نشد که مشتریان به گوشی‌های اندرویدی روی بیاورند. حتی دیده شده که گاهی اوقات زمان تحویل آیفون ۱۳ پرو به ۳۶ روز رسیده، اما همچنان تقاضای زیادی برای گوشی‌های هوشمند اپل وجود داشت. در واقع، هیچ شرکتی وجود نداشت که تحت تأثیر مشکل کمبود تراشه قرار نگیرد و این موضوع به تجارت گوشی‌های هوشمند هم اشاره دارد. علاوه بر این‌ها، اپل هم نتوانست از این مقوله جان سالم به در ببرد و این شرکت هم مانند سایر شرکت‌ها با مشکلات کمبود تراشه دست و پنجه نرم می‌کند.

اگرچه فروش آیفون ۱۳ از این بابت متحمل ضررهای مالی بسیار زیادی شد اما وال استریت ژورنال تحلیل می‌کند که برخی مشکلات زنجیره‌ی تأمین می‌تواند نشانه‌های اولیه بهبود این شرکت در مقوله‌ی کمبود تراشه باشد. علاوه بر گجت‌های اپل، این شرکت از سرویس‌های خود هم درآمد ۱۹٫۲ میلیارد دلاری را کسب کرده که نسبت به سال گذشته رشد بسیار زیاد ۲۱٫۷ درصدی را تجربه می‌کند. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که غول فناوری آمریکایی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ سود ناخالص ۴۱٫۹ درصدی و سود به ازای هر سهم ۱٫۹۷ دلاری را به ثبت برساند.

درباره‌ی مشکل کمبود تراشه باید گفت که بر اساس تحلیل‌های مختلف حداقل تا یک سال این مشکل ادامه خواهد داشت. در همین راستا، مدیرعامل کوالکام صحبت‌هایی را در رابطه با بحران جهانی تراشه مطرح کرد و ابراز امیدواری کرد که تا سال آینده یعنی ۲۰۲۲ این مشکل بهبود پیدا کند، نه اینکه به طور کامل حل شود.

علاوه بر این همچنین بحران کمبود مهندس هم در بسیاری از شرکت‌ها به چشم می‌خورد که می‌تواند مشکلات جدی را برای سازندگان ایجاد کند. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، کارشناسان صنعت تراشه می‌گویند که کمبود نیروهای ماهر به خصوص مهندسان در این حوزه به یک مشکل جدی تبدیل شده که کارهایی مانند طراحی تراشه‌ها و ساخت آن‌ها را با چالش‌های متعددی روبه‌رو کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا