تکنولوژی

حافظه شگفت انگیز HBM3 با پهنای باند 819 گیگابایت در ثانیه معرفی شد

سرانجام انجمن JEDEC استاندارد حافظه جدید HBM3 را برای استفاده در دیتاسنترها و البته کارت‌های گرافیک رده بالا معرفی کرد. این استاندارد جدید تقریباً از هر نظر دو برابر بهتر از نسل قبل است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ HBM یا حافظه با پهنای باند گونه‌ای از تراشه‌های حافظه است که عمدتاً در شتاب دهنده‌های مخصوص دیتاسنتر و برخی از کارت‌های گرافیک رده بالا استفاده می‌شود. در نسل HBM3 شاهد دو برابر شدن پهنای باند حافظه هستیم و حالا به 819 گیگابایت در ثانیه می‌رسد. همچنین امکان استفاده از پکیج‌هایی با جمعاً 64 گیگابایت حافظه فراهم شده است. در حقیقت حافظه‌های HBM3 از بیش از یک قطعه سیلیکونی تشکیل شده‌اند و در دسته پکیج‌ها قرار می‌گیرند.

برای درک بهتر پیشرفت‌های نسل HBM3 بد نیست اشاره کنیم پهنای باند شتاب دهنده AMD MI250 با حافظه HBM2e تنها 410 گیگابایت در ثانیه بود و از پکیج‌های 16 گیگابایتی بهره می‌برد. البته شتاب دهنده مزبور با بهره گیری از هشت پکیج 16 جمعاً دارای 128 گیگابایت حافظه و پهنای باند 3277 گیگابایت در ثانیه بود که با HBM3 به ترتیب به 512 و 6552 گیگابایت می‌رسد.

پیشرفت دیگر HBM3 به افزایش تعداد کانال‌های حافظه از 8 به 16 کانال است. همچنین امکان به‌کارگیری 32 کانال مجازی هم وجود دارد که در آن هر کانال دو پکیج را متصل می‌کند. به گفته JEDEC استاندارد HBM3 با قابلیت تصحیح خطا (ECC) بهتر و پرقدرت‌تر از همیشه برای افزایش پایایی همراه است.

حافظه شگفت انگیز HBM3

با وجود ویژگی‌های خیره کننده HBM3 چون ظرفیت و سرعت بسیار بالا، اولین محصولات مبتنی بر این استاندارد مشخصات پایین‌تری خواهند داشت. هنوز زمان عرضه محصولات مجهز به حافظه مشخص نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا